یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فضای مجازی

حوزه/ خانم ساغری گفت: دشمن وقتی وارد ذهن جوانان می‌شود که شما در خواب هستید؛ به همین دلیل در فضای بدون مرز مجازی، مراقب فرزندانمان باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، همایش فضای مجازی و خانواده در سامانه سیما با سخنرانی خانم زینب ساغری برگزار شد.

در این نشست خانم زینب ساغری، مبلغ حوزه علمیه خواهران در زمینه خانواده، به بیان اهمیت خانواده به‌ویژه در اسلام پرداخت و اظهار داشت: خانواده رکن اصلی و کوچک‌ترین واحد اجتماعی محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو اگر قرار است یک ضابطه و قانونی در جامعه برقرار شود قبل از آن نیاز به آموزش خانواده است.

ساغری بابیان اینکه اگر بخواهیم مسئله‌ای را ضابطه‌مند کنیم، بهترین راه آن آموزش در خانواده است، گفت: سلامت خانواده یک مسئله بسیار مهم در جامعه اسلامی است؛ چراکه قابلیت پیدا می‌کنیم تا دستورالعمل‌ها را در خانواده پیاده کنیم و خانواده‌ای این قابلیت را دارد که خانواده سالم باشد.

وی تصریح کرد: انسان در خانواده است که هویت بخشی و آموزش می‌بیند گرچه این آموزش در جامعه امکان‌پذیر است اما کیفیت آموزش در خانواده به‌مراتب بیش از جاهای دیگر است.

ساغری افزود: خانواده به‌عنوان یک‌نهاد، کارکردهای بسیاری دارد که ازجمله آن می‌توان به «تولید نسل»، «رفع نیازهای جنسی»، «رفع نیازهای عاطفی و آرامش» اشاره کرد؛ اما زمانی کارکردها صحیح و قابلیت پیاده شدن دارند که خانواده سالم باشد.

وی پیرامون خطرات فضای مجازی برای خانواده گفت: فضای مجازی دارای قلمروی وسیع است که می‌تواند برای خانواده فرصت عظیم یا تهدید بزرگ به شمار آید لذا برای اینکه خانواده بتواند تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل کند باید آموزش‌دیده و کسب مهارت کند.

این مبلغ حوزوی، افزود: فضای مجازی از طرف دشمن راهبردی می‌شود و سلاحی برای جنگ نرم است که خانواده‌ها را مورد تهدید قرار داده است؛ بنابراین اگر نتوانیم فرزندان خود را مسلح به این دانش کنیم نه‌تنها از تهدیدهای فضای مجازی در امان نخواهیم بود بلکه فرصت‌های آن تبدیل به تهدید می‌شود.

وی با تأکید بر بیانات رهبری پیرامون فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی، بدون مرز بوده و در آن به‌راحتی می‌توان با تمام دنیا در ارتباط بود و بافرهنگ‌ها و ادیان مختلف آشنا شد؛ لذا برای استفاده از فضای مجازی ابتدا باید فرزندانمان را مسلح به علم نوین کرده و مبانی فکری و اعتقادی آن‌ها را تقویت کنیم؛ زیرا اگر با سلاح وارد نشوند سؤالات و شبهات زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که بر رفتار و کردارشان تأثیرگذار خواهد بود.

ساغری گفتگو و ارتباط صمیمی بین والدین با فرزندان را بسیار مهم دانست و گفت: امروزه به دلیل پایین آمدن سطح گفتگو و ارتباط بین والدین با فرزندان متأسفانه والدین نمی‌توانند متوجه تغییر حالات روحی و روانی فرزندان شوند لذا با چالش‌های مختلف تربیتی روبرو می‌شوند.

وی در پایان گفت: در خانواده‌هایی که همسران بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و وقتی برای همسر خود قرار نمی‌دهند بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود و فضای آرام خانواده به محیطی پرجنجال تبدیل می‌شود؛ ازاین‌رو صمیمیت و مودت بین زوجین از بین رفته و در این صورت اولین آسیب را فرزندان خواهند دید و به دوستی با بیگانگان روی خواهند آورد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha