پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد توکل

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: جدا کردن سر امام حسین علیه‌السلام، ضربه زدن بر سر حضرت علی علیه‌السلام و همچنین آتش زدن بیت حضرت زهرا سلام‌الله علیها نیاز به ظلمتی خاص داشت که در همه افراد پیدا نمی‌شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل طی سخنانی در ویژه‌برنامه «خانه‌های فاطمی» که به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها در حرم بانوی کرامت برگزار و از بستر فضای مجازی و شبکه قرآن پخش شد، اظهار کرد: اگر در کسب مقامات الهیه انسان بخواهد به بهشت برود باید دنبال واجبات باشد و از معاصی پرهیز نماید و توبه را فراموش نکند.

وی افزود: اگر انسان این کار را انجام دهد وارد بهشت می‌شود اما اگر انسان بخواهد به مقامات الهی برسد باید سیر و سلوک معنوی را بر اساس قاعده انجام دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سیر معنوی قواعدی دارد و ازجمله این قواعد، تناسب سبیل و سالک و تناسب بعد فاعلی و بعد فعلی است تا تطهیر باطن ایجاد و موانع رفع و مقتضی ایجاد شود تا حکمت در قلب انسان وارد شود.

وی یادآور شد: ازجمله این قواعد مسلم، تناسب بین ظرف و مظروف است که بر اساس صراحت روایت جان ما انسان‌ها ظرف است و آنچه در این دل مقرر است ریخته شود مظروف است و باید بین ظرف و مظروف تناسب باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: امر معنوی یک گوهر نورانی است و گوهر نورانی را در ظرف نورانی قرار می‌دهند و اگر تعفن گناه و ظلمت در قلب ایجاد شود دیگر این ظرف تناسب نخواهد داشت.

وی افزود: اول به ظرف دل ما نگاه می‌کنند و اگر نورانی بود معارف را منتقل می‌کنند اما اگر ظلمانی بود حب شهرت و ثروت داخل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین توکل یادآور شد: فاصله یک‌درجه‌ای سلمان با  ابوذر و ابوذر با مقداد آن‌قدر عظیم است که قابل قیاس نیست و آنچه به سلمان داده‌اند به ابوذر و مقداد نداده‌اند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: ورود برکات و نکبت‌ها در دل انسان به‌اندازه نورانیت و ظلمات دل است به همین خاطر هرکسی در جریان کربلا بود تا ابد در آتش جهنم است اما ظلمت و نکبت باطنی آنان که دست به شمشیر بردند با آن اشخاصی که تماشاگر و هلهله سر دادند  فرق می‌کند اگرچه همه آن‌ها جهنمی هستند اما ظلمت و نکبت باطنی آن‌ها باهم فرق می‌کند.

وی افزود: جدا کردن سر امام حسین علیه‌السلام و ضربه وارد ساختن بر فرق حضرت علی علیه‌السلام و همچنین آتش زدن بیت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و مضروب ساختن حضرت و…نیاز به ظلمتی خاص داشت که در همه افراد پیدا نمی‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین توکل خاطرنشان کرد: انسان‌ها به مقدار ظلمت باطن به گناه و جنایت‌ها دست پیدا می‌کنند و مقابل نیز به مقدار نور باطن از برکات بهره‌مند خواهند شد.

وی تأکید کرد: خیلی از افراد پاک و باتقوا هستند اما از هر فرد باتقوا هر عملی صادر نمی‌شود بلکه باید به یک‌مرتبه‌ای از نور برسند که بتوانند اعمال خاصی انجام دهند.

استاد توکل در پایان گفت: دنیا با سرعت در حال گذر است و از عمر باید استفاده کنیم چراکه میدان عمل همان میدان عمر است و با تمام شدن عمر، میدان عمل نیز تمام خواهد شد به همین خاطر برای عزیز شدن در دوعالم  باید نور باطن را کسب کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha