چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دانشگاه قم

حوزه/ مدیر دانشجویی فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم گفت: بخش فرهنگی جزو بخش هایی است که شاید کمتر دیده شده باشد اما بیشترین توقع از این بخش است؛ با این وجود سعی شده است تا بیشترین و بهترین برنامه ها در این زمینه و با کمک دانشجویان انجام شود.

دکتر طلعت حسنی بافرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تشریح فعالیت های فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم در دوران شیوع کرونا  گفت: مهم‌ترین بخش حوزه دانشجویی، بخش خوابگاه ها است که تقریبا حدود هزار و ۹۰۰ دانشجوی دختر در اسکان دائم و حدود ۱۵۰اسکان موقت در ۳ ساختمان خوابگاهی دانشگاه قم مستقر هستند.

حسنی با اشاره به اینکه در طی دو سال گذشته، سرانه خوابگاه های دانشگاه قم اضافه نشده است، بیان کرد: از حیث تجهیزات و تامین فضای پیرامونی خوابگاه ها و فضاسازی داخلی پیشرفت چشمگیر و محسوسی داشته ایم.

شکل گیری "پروژه‌ی سرای ریحانه" در خوابگاه های واحد خواهران دانشگاه قم

وی از پروژه‌ی "سرای ریحانه" نام برد و خاطر نشان کرد: جهت تجمیع مجموعه خوابگاه های واحد خواهران دانشگاه قم و تبدیل آن به یک "سرا"، پروژه‌ی سرای ریحانه در حال شکل گیری است؛ چراکه همین "سرا" بودن برای خوابگاه های دانشجویی، یک امتیاز ویژه و مهم محسوب می شود.

مدیر دانشجویی فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم ادامه داد: از جمله اقداماتی که در این پروژه در حال انجام است و بخشی از آن به نتیجه رسیده است، می توان به افزایش فضاهای سبز در محوطه بیرونی خوابگاه های واحد خواهران، تامین امکانات ورزشی و حصار کشی اطراف این فضاها اشاره کرد.

حسنی با تاکید براینکه یکی از اقدامات مطلوب و مهم دو سال گذشته، انتقال برنامه ها و فعالیت های فرهنگی به درون خوابگاه ها بوده است، اظهار کرد: پیش از این در هر خوابگاه یک خانه فرهنگ وجود داشت که برنامه ها و فعالیت های محدودی در آن انجام می شد اما پس از تلفیق مدیریت فرهنگی و دانشجویی در واحد خواهران، سعی شد تا فعالیت های فرهنگی نیز بیش از گذشته و به صورت گسترده تر در درون خوابگاه ها راه پیدا کند.

کاهش چشمگیر ناسازگاری و رفتارهای ناهنجار در خوابگاه های واحد خواهران دانشگاه قم

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین خروجی این فعالیت ها، این بود که ضمن تقویت فضاهای فرهنگی و مدیریت مطلوب خوابگاه‌های واحد خواهران، میزان رفتارهای ناسازگارانه و ناهنجاری ها درون این خوابگاه ها کاهش پیدا کرد که این یک امتیاز مثبت و ومهمی است؛ زیرا که هرچقدر این فضایی که دانشجویان چندین ماه را با یکدیگر در آن می گذرانند سالم سازی شود و اوقات فراغت آن ها با فعالیت های مفید پر شود، سازگاری ها و رفتارهای ناهنجار قطعا کاهش خواهد یافت.

مدیر دانشجویی فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم از ساماندهی امور مربوط به خوابگاه ها به صورت سیستمی، یاد کرد و گفت: درج اطلاعات سیستمی ساکنین خوابگاه ها، نظام دادن به خسارت های خوابگاهی، تسویه حساب ها و پرداخت اجاره بهای دانشجویان نیز از جمله اموری است که به صورت سیستمی، جهت ساماندهی بهتر در بخش خوابگاه ها به طور منظم انجام می شود.

افزایش درصد رضایت دانشجویان از کیفیت بوفه ها در واحد خواهران

حسنی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴ بوفه به صورت شبانه روزی در بخش واحد خواهران فعال است، اضافه کرد: در بخش سلف‌های تغذیه و بوفه‌های موجود در بخش خواهران دانشگاه قم، سعی شد تا کیفیت و نظارت بهداشت افزایش یابد، علاوه بر این مسئله به لحاظ کمی نیز تعداد بوفه های واحد خواهران دانشگاه قم افزایش قابل ملاحظه ای طی دو سال اخیر داشته است؛ خوشبختانه سال گذشته آمار رضایت دانشجویان از این بخش بسیار زیاد بوده است.

پرداخت ۱۳۹مورد وام به دانشجویان در واحد خواهران

مدیر دانشجویی فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۳۹مورد وام به دانشجویان واحد خواهران اختصاص یافته است، عنوان کرد: یکی از بخش های مهم مدیریت دانشجویی، بخش رفاه دانشجویان است که این بخش متولی پرداخت وام های گوناگون از جمله وام اجاره بهای مسکن، وام ازدواج، وام دکتری، وام تحصیلی و .... است که مجموعا حدود ۱۲ نوع وام می‌شود که باتوجه به شرایط اقتصادی تعداد زیادی از دانشجویان متقاضی درخواست آن هستند.

وی گفت: در بخش رفاه دانشجویی، علاوه بر کارها و مسائل مربوط به پرداخت وام، همچون صدور دفترچه قسط و ... دو فعالیت مهم دیگری نیز انجام و پیگیری می شود، از جمله مدیریت انتخابات شورای صنفی دانشجویان و پیگیری فعالیت های این شورا که بر عهده بخش رفاه دانشجویی است؛ بخش دوم نیز کمک به دانشجویان نیازمندی است که به طور موردی و از طریق خیرین، مسائل مالی مربوط به آن ها پیگیری می شود.

حسنی با اشاره به بخش تربیت بدنی که در حوزه مدیریت دانشجویی پیگیری می شود، عنوان کرد: این بخش از جمله بخش های پویا و فعال دانشجویی است که فعالیت هایی از جمله برگزاری مسابقات داخل و خارج دانشگاه، در رشته های متعدد، برگزاری کلاس های متعدد مربی گری، تشکیل کلاس های فوق برنامه ورزشی در سالن های ورزشی دانشگاه، میزبانی مسابقات استانی، منطقه و کشوری در برخی موارد و... همگی در این بخش انجام می گیرد که توان و انرژی زیادی را می طلبد.

ساخت سالن ورزشی اختصاصی بانوان در دانشگاه قم

مدیر دانشجویی فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم بیان کرد: تاکنون سالن اختصاصی ورزشی بانوان در دانشگاه قم وجود نداشته است اما این بخش نیز در حال ساخت است که طی ماه های آتی به بخش تربیت بدنی واحد خواهران تحویل داده می شود.

وی ادامه داد: بحث تقویت تندرستی در خوابگاه های واحد خواهران نیز از جمله مواردی است که پیگیری و انجام می شود، هم اکنون اتاق تندرستی در خوابگاه های بخش خواهران با یکسری امکانات و تجهیزات ورزشی فعالیت می کند، ایستگاه سلامت نیز با امانت دادن دوچرخه به دانشجویان داخل محیط خوابگاه معصومیه(س)، در راستای ارتقای فعالیت های ورزشی و تندرستی دانشجویان در حال ارائه خدمات است.

حسنی خاطرنشان کرد: در جهت انجام فعالیت هایی که ذکر شد، از نیروی کار دانشجویی نیز در این زمینه زیاد استفاده می کنیم که این کاردانشجویی ها نیز در بخش رفاه پیگیری می شود؛ تایید این افراد، ارائه گزارش از عملکرد آن ها و پرداخت های مربوط به این امر از جمله مسائل مربوط به حوزه کار دانشجویی بخش رفاه واحد خواهران است.

مدیر دانشجویی و فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم گفت: بخش بهداشت و درمان و همچنین مشاوره نیز جزو دیگر فعالیت های مهمی است که در حوزه دانشجویی پیگیری می شود، یکی از وظایف مهم بخش بهداشت و درمان دانشگاه قم، ویزیت دانشجویان، اساتید و کارمندان و تجویز دارو است، همچنین گواهی‌های استعلاجی نیز توسط همین بخش بهداشت انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۹۸، حدود ۳۸۱ مورد، ویزیت و تجویز دارو در واحد خواهران بخش مذکور انجام شده است، همچنین حدود ۱۱۹ مورد گواهی استعلاجی و سلامت نیز صادر شده است که تمامی این امور تنها توسط یک پزشک انجام گرفته است.

ادامه فعالیت بخش مشاوره واحد خواهران در دوران شیوع کرونا در بستر فضای مجازی

این عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: باوجود شیوع بیماری کرونا، بخش مشاوره واحد خواهران دانشگاه قم، تعطیل نشد و این بخش نیز به صورت مجازی در این دوران به فعالیت خود ادامه داد؛ به این صورت که حتی پرونده های قبلی مشاوره که پیش از دوران شیوع کرونا برای دانشجویان تشکیل شده بود با شیوع این بیماری در فضای مجازی  مستمرا ادامه یافت.

حسنی افزود: برگزاری کارگاه های مشاوره به صورت مجازی در زمینه های مختلف برای کارکنان واحد خواهران دانشگاه قم نیز از دیگر فعالیت های این بخش بوده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۹ حدود ۲۵ مورد مشاوره غیرحضوری، ۳۴مورد خدمات مددکاری و ثبت ۱۵۴ مورد پرونده مشاوره در سامانه "سام" وزارت علوم نیز بخشی از آمار فعالیت های واحد مشاوره خواهران دانشگاه قم بوده است.

بیشترین انتظار و کمترین بودجه در بخش فرهنگی

مدیر دانشجویی فرهنگی دانشگاه قم در رابطه بخش فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم بیان کرد: این بخش جزو بخش هایی است که شاید کمتر دیده شده باشد اما بیشترین توقع از این بخش است چرا که به هرحال باتوجه به فضای معنوی استان قم و دانشگاه قم، دانشجو و خانواده های آنان توقع بیشتری در رابطه فضای فرهنگی و فعالیت های مربوط به آن از دانشگاه قم دارند.

حسنی با اشاره به اینکه، به طور کلی کار فرهنگی کمی دیربازده است، خاطر نشان کرد: فعالیت و کارهای فرهنگی نیز همچون دیگر امور، نیاز به پشتوانه مالی مطلوب دارد و نباید فکر کرد که کارفرهنگی را می توان رایگان و یا ارزان تر از دیگر امور انجام داد، اما متاسفانه با توجه به حجم انتظاراتی که وجود دارد، در مجموعه های علمی آن سهم بودجه ای که باید، به این بخش اختصاص نمی یابد.

وی اضافه کرد: نیروی انسانی، فعال، به روز و پویا نیز از جمله پشتوانه هایی است که  جهت انجام فعالیت های فرهنگی پرثمر، نیاز بخش فرهنگی است؛ با این وصف، ما در این بخش با نیروی انسانی و بودجه ی محدود توانسته ایم فعالیت های قابل قبولی را انجام دهیم.

مدیر دانشجویی فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم گفت: فعالیت های این بخش به دو دسته تقسیم می شود، قسمتی از این فعالیت‌ها مربوط به کارهایی است که توسط تشکل ها و گروه های دانشجویی انجام می شود؛ هم اکنون حدود ۱۰ کانون فرهنگی هنری پویا و فعال زیر نظر یک کارشناس در واحد خواهران دانشگاه قم، در حال فعالیت هستند، از جمله کانون ثقلین، کانون شعر و ادب، مرآت، ترنج، تپش، هلال احمر، بوی زندگی، تئاتر و گام دوم.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه دانشجویان عضو کانون های فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم بدون هیچ انگیزه مالی بیشترین فعالیت را دارند، گفت: با فعالیت های این دانشجویان، امسال حتی در ایام نوروز با وجود تعطیلات، بخش فرهنگی تعطیل نشد.

فعالیت ۳۵ انجمن علمی دانشجویی در واحد خواهران دانشگاه قم

وی افزود: حدود ۳۵ انجمن علمی دانشجویی نیز هم اکنون در بخش واحد خواهران دانشگاه قم در حال فعالیت هستند که مدیریت این انجمن ها توسط یک کارشناس انجام می شود؛ خوشبختانه انگیزه دادن به دانشجویان و حمایت همه جانبه از دانشجویان فعال، توسط کارشناسان آنان به نحو مطلوبی انجام می شود که این امر خود در افزایش کمی و کیفی فعالیت های دانشجویان فعال فرهنگی بسیار موثر است.

حسنی در رابطه با تشکل های سیاسی واحد خواهران دانشگاه قم بیان کرد: تشکل بسیج و انجمن اسلامی با شیوع بیماری کرونا در عرصه فضای مجازی فعالیت گسترده ای داشتند، به ویژه اینکه تشکل بسیج در این دوران با تولید ماسک، حرکت های جهادی همچون حضور در بیمارستان، تولید ژل ضدعفونی، تهیه دستگاه تولید ماسک، توزیع ارزاق و ... فعالیت های شایسته ای داشتند.

ارتقا دفتر فعالیت های قرآنی دانشگاه قم در سطح اداره

مدیر دانشجویی و فرهنگی واحد خواهران دانشگاه قم، از "دفتر فعالیت های قرآنی" در بخش فرهنگی دانشگاه قم نام برد و گفت: این بخش به طورویژه اختصاص به دانشگاه قم دارد، به این معنا که در همه دانشگاه ها کانونی تحت عنوان "کانون قرآن و عترت" فعالیت می کند، اما در دانشگاه قم این بخش به صورت مستقل و با کارشناس و رئیس مستقل خود اداره می شود؛ این بخش هم اکنون در چارت جدید به اداره فعالیت های قرآنی ارتقا یافته است.

وی افزود: برگزاری کلاس های حفظ قرآن، تجوید، صوت و لحن، تربیت معلم قرآن، تفسیر قرآن و نهج البلاغه نیز از فعالیت های این اداره است؛ همچنین مسابقات مختلفی در زمینه حفظ قرآن و ... برای دانشجویان توسط این اداره برگزار می شود.

حسنی از "جشنواره سراسری قرآن و عترت" نام برد و خاطر نشان کرد: سال گذشته دانشگاه قم میزبان این جشنواره در سطح ملی بوده است و امسال سی و پنجمین مرحله این جشنواره از ابتدای سال ۹۹ ثبت نام آن آغاز شده است، این جشنواره هم اکنون در ۳۶ رشته درحال برگزاری است.

مدیر دانشجویی و فرهنگی  واحد خواهران دانشگاه قم در رابطه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی ترم مهرماه ۹۹ اظهار کرد: باتوجه به تجربه ای که در ترم گذشته در خصوص فعالیت های فرهنگی در عرصه فضای مجازی کسب کرده ایم، پیش از شروع ترم جاری از تمامی مسئولین و کارشناسان فرهنگی خواستیم تا برنامه های این ترم را پیش از شروع، ارائه دهند.

تنظیم "سند راهبردی در دانشگاه قم"

وی اضافه کرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که در این زمینه انجام شد این بود که "سند راهبردی فرهنگی دانشگاه قم" در سال گذشته تنظیم شد که این سند نه در واحد خواهران بلکه در معاونت فرهنگی دانشگاه قم، با نظارت شخص معاون فرهنگی دانشگاه، تنظیم شد، بعد از آن از تمامی کارشناسان خواسته شد تا طبق این سند، برنامه راهبردی و عملیاتی سال آینده را بنویسند، که این کار انجام و با بندهای این سند مطابقت داده شد.

حسنی ادامه داد: بنابراین تمامی برنامه های ما باید براساس اسناد بالادستی از جمله سند راهبردی، بیانیه گام دوم و سند تحول دانشگاه ها باشد، اما یکسری مناسبت ها نیز وجود دارد که طبق این مناسبت ها یکسری کارها و فعالیت های خارج از برنامه انجام می شود.

به روز رسانی "دست نامه دانشجویی" جهت راهنمایی دانشجویان جدیدالورود

وی بیان کرد: برنامه های مختلفی نیز برای دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته شده است که در آینده و پس از پذیرفته شدن و ورود دانشجویان به دانشگاه قم در بستر فضای مجازی و .. انجام خواهد گرفت؛ در این راستا "دست نامه دانشجویی" که پیش از این به صورت یک کتابچه به دانشجویان جدیدالورود داده می شد، به روز رسانی شده است و هم اکنون در سایت دانشگاه قم بارگذاری شده تا دانشجو با خدمات دانشگاه ها و بخش های مختلف آن آشنا شود، در واقع این دست نامه دانشجویی یک راهنمایی برای دانشجویان جدیدالورود است، نه یک معرفی نامه از دانشگاه.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha