جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتقام سخت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انتقام سخت قطعی تر شد

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم گرامیداشت سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین برگزار شد، با اشاره به اینکه شما جوانان حزب اللهی در این دانشگاه جمع شده اید تا کار آزموده شوید و بتوانید مقدرات کشور را در دست بگیرید، اظهار داشت: شهید سلیمانی ابعاد متعددی دارد که در این روزها درباره آن‌ها سخن‎های متعددی عنوان شده البته علی رغم همه این سخن‌ها باز هم کم است؛ اما یکی از ابعاد شهید سلیمانی که کمتر درباره آن مطلبی بیان شده، مدیریت راهبردی این شهید سرافراز است. وی افزود: امروز بدون تردید موقعیت کشورمان در طول چند دهه گذشته بی سابقه است؛ موقعیتی که در دوران انقلاب اسلامی ایجاد شده بی نظیر و ممتاز است؛ بخشی از این موقعیت جغرافیایی است، موقعیتی که دشمنان دنبال آن هستند تا فرسایش ژئوپلتیکی را برای ایران بوجود آوردند، اما باید بدانند این توطئه میسر نمی‌شود. وزیر دفاع با اشاره به موقعیت راهبردی ایران ادامه داد: اینکه از سوی دشمنان عنوان می‌شود جمهوری اسلامی ایران باید حضورش را در منطقه کم کند بواسطه تضاد در منافعی است که دیگران در این منطقه دنبال آن هستند؛ امروز در منطقه شاهدیم که کشورهایی منافع خود را در تبعیت از قدرت‌های فرامنطقه‌ای دنبال می‌کنند. وی با بیان اینکه هزینه استقلال ایران، تحریم، شهادت، اسارت و جانبازی است، اضافه کرد: قدرت‌های فرامنطقه‌ای دنبال این هستند تا ایران اسلامی ضعیف و وابسته باقی بماند، اما ما طی این سال‌ها نه تنها استقلال خود را حفظ کردیم بلکه قدرت خود را نیز افزایش دادیم. امیر حاتمی تصریح کرد: دشمنان گروه‌های تروریستی را در منطقه غرب آسیا بوجود آوردند تا به خواسته‌های خود برسند، اما حضور راهبردی ایران مانع تحقق خواسته‌های آن‌ها شد. وی در همین زمینه افزود: نظام سلطه همه توانمندی‌های علمی، تسلیحاتی و مالی خود را برای حمایت از تروریست‌ها پای کار آوردند تا این منطقه یکپارچگی را از دست بدهد و امنیت رژیم صهیونسیتی تامین شود، اما علی رغم همه این تلاش‌ها سلاح‌های راهبردی ایران که توسط نیروهای مقاومت مورد استفاده قرار گرفت، مانع تحقق اهداف آن‌ها شد. وزیر دفاع در ادامه عنوان کرد: سر فصل خاصی برای دنبال کردن ایده‌های شهید سلیمانی در مبارزه با تکفیری‌ها در وزارت دفاع ایجاد کردیم و در حال دنبال کردن آن هستیم. امیر حاتمی تاکید کرد: عاملان ترور سردار سلیمانی باید بدانند انتقام این شهید گرفته خواهد شد البته انتقام بزرگ خروج آمریکایی‌ها از منطقه است با این وجود عاملان و آمران به شهادت رساندن سردار سلیمانی هم مجازات خواهند شد.

ایران به شورای امنیت هشدار نظامی داد

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. در این نامه آمده است آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روزهای اخیر بر فراز خلیج فارس از جمله آنها است. در این نامه اضافه شده است: این اقدامات جنگ‌طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسئولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده آمریکا خواهد بود. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال درگیری نیست، تاکید کرده است: توانایی و عزم قاطع ایران برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هر گونه تهدید یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست کم گرفته شود. در این نامه تصریح شده است: از آنجاکه چنین ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای امنیت انتظار می‌رود آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

صالحی برای غنی سازی دست به ماشه شد

همزمان با سالگرد شهادت سردار سیلمانی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه «قرار قاسم» شبکه ۵ صدا و سیما حاضر یافت و به تشریح مجاهدت‌ها و ایثارگیری‌های شهید سردار قاسم سلیمانی پرداخت. صالحی گفت: نمی‌خواهیم اسطوره سازی کنیم بلکه می‌خواهیم اسوه سازی کنیم. اسطوره با خیالات سروکار دارد، اما اسوه با صفات واقعی در تماس است که می‌توان به راحتی الگو قرار داد. سردار سلیمانی انسانی مثل دیگران بود که توانست الگو شود. وی افزود: این‌ها جهاد اکبر یا جهاد نفس و خودسازی کردند و در بستر دین و ایمان حرکت کردند و بعد به جهاد اصغر پرداختند و آثار ماندگاری از خود بجای گذاشتند. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بخشی دیگر از صبحت‌های خود به نقش سردار سلیمانی در جنگ سوریه پرداخت و با بیان اینکه در داخل هم برخی درباره موفقیت در سوریه مردد بودند، به تردید مسلمانان پیش از فتح مکه اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط در سوریه خوب نبود، اما شهید سلیمانی با اطمینان خاطر به نصرت الهی ایمان داشت. افق وضعیت سوریه هنوز روشن نبود، اما برای کسی که در دل قضیه بود موضوع فرق می‌کرد. حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در این قضایا قدرت و اعتماد بنفس می‌داد. الان بعد از ۹ سال حقانیت فرمانده‌ای که بر اساس عقلانیت و ایمان فرماندهی و در بستر دین حرکت می‌کرد، جا افتاده است. صالحی در خصوص غنی سازی ۲۰ درصدی گفت: نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس بشود. بازرسان بیایند فک پلمپ کنند. تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم. ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم، اما دولت آیین نامه‌ای در خصوص چگونگی اجرای آن باید ابلاغ کند؛ و رئیس جمهور باید دستور اقدام صادر کند. ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می‌توانیم کار را شروع کنیم. پیشتر «لارنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت ژورنال در اروپا روز جمعه در حساب کاربری رسمی خود اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی را به اطلاع شورای حکام آژانس رسانده است. مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایرانی و سکوت کشورهای غربی در قبال این اقدام تروریستی، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که از چند ماه قبل تحت بررسی و تدوین بود را به تصویب رساند. بر اساس ماده ششم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که دو فوریت آن امروز دوشنبه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند. همچنین ماده هفتم این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌کند که پس از ۳ ماه از تصویب نهایی آن، گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایتبخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

بودجه عمرانی دولت اوج گرفت

حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح روز چهارشنبه هفته پیش در جلسه هیات دولت اظهار داشت: تاکنون ۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است. رئیس جمهور افزود: بعد می‌گویند شما نباید پول نفت را در بودجه خرج کنید. بله این حرف درست است منتها لغت آن را باید دقیق انتخاب کنید. نفت را حتی‌الامکان نباید در بودجه جاری مصرف کنیم، باید نفت را استخراج کنیم و ببریم بفروشیم و بیاوریم با آن نفت سرمایه‌گذاری کنیم حال مقداری از آن به صندوق می‌رود. صندوق برای سرمایه‌گذاری در کشور استفاده می‌شود و بسیار هم خوب است. مقداری هم باید در صنعت خودِ نفت صرف شود، صنعت نفت ما کمی عقب است، صنعت نفت ما باید بیاید نشاط پیدا کند، فعال شود. ما خیلی در صنعت نفت کار داریم سرمایه‌گذاری می‌خواهیم باید سرمایه‌گذاری شود، بقیه هم که بدست می‌آید اگر بودجه عمرانی است «فبهاالمراد»، چرا ما بودجه عمرانی این کشور با این عظمت را ۵۰ هزار میلیارد بگذاریم، چرا ۱۰۰هزار میلیارد نگذاریم؟ چرا ۲۰۰ هزار میلیارد یا ۳۰۰ هزار میلیارد نگذاریم؟ اگر داریم بودجه عمرانی را اضافه کنیم. وی ادامه داد: امروز که آمار را دیدم، در این مدت چند ماه امسال تا چند روز پیش، ۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده، این افتخاری است، نسبت به پارسال این موقع ۷۰ درصد رشد داریم. یعنی آنهایی که می‌گویند مدیر دولت، مدیریت خود را نشان دهد، دیگر از این بهتر؟ این واضح و روشن است. در همه دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب زمانی که درآمدها، به ویژه درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده به موازات آن بودجه عمرانی نیز لاغرتر و نحیف‌تر شده است. با این حال دولت‌های یازدهم و دوازدهم با وجود سختی‌ها و فشارهای ناشی از تحریم از نظر افزایش بودجه عمرانی کارنامه قابل قبولی از خود نشان داده است. برای مثال طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه عمرانی(عملکردی) در ابتدای شروع به کار دولت هفتم حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده که چهار سال بعد و در پایان کار دولت به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه، در دولت هشتم بودجه عمرانی با روندی افزایشی به حدود ۱۱ هزار میلیاردتومان می‌رسد؛ به عبارتی بودجه عمرانیِ عملکردی طی ۸ سال ۵ برابر می‌شود. در دولت‌های نهم و دهم، به رغم افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی بودجه عمرانی از حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸ و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ می‌رسد که طی ۸ سال افزایشی ۹۰ درصدی را تجربه می‌کند.

حزب‌الله لبنان به ایران پیام تسلیت فرستاد

جنبش حزب الله لبنان در پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت. در پیام حزب‌الله آمده است: «انا لله وانا الیه راجعون» امت اسلامی امروز فقیهی بزرگ، اندیشمندی اسلامی و بزرگ و عارفی بلندآوازه از اولیای صالح و مخلص خداوند آیت‌الله شیخ محمد تقی مصباح یزدی (اعلی الله مقامه) را از دست داد. حزب‌الله افزود: این فقیه مجاهد تمام عمر شریف خود را در خدمت به اسلام، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی، مقاومت‌کنندگان و مجاهدان تمام جهان سپری کرد و مقاومت‌کنندگان و مجاهدان ما در لبنان نیز از عنایت، دعا و یاری ایشان در تمامی مراحل بسیار بهره بردند. در ادامه این بیانیه آمده است: ما در جنبش حزب‌الله به ساحت مولایمان صاحب الزمان (علیه السلام) و حضرت امام سید خامنه‌ای (دام ظله) و همچنین مراجع گرامی (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی و بویژه خانواده شریف و کریم و تمام طلبه‌ها و دوستداران ایشان، درگذشت این شخصیت بزرگ را تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای ایشان رضوان و علو درجات مسئلت داریم. گردان‌های حزب الله عراق در پیامی درگذشت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی را تسلیت گفت و وفات ایشان را خسرانی بزرگ برای امت اسلام دانست. ایشان سهم بسزایی در بازسازی ساختار حوزه علمیه داشت و آثار علمی او در زمینه‌های فلسفه و اخلاق و عقائد اسلامی بر کسی پوشیده نیست. آیت الله مصباح یزدی شامگاه جمعه پس از مدت‌ها تحمل بیماری در ۸۵ سالگی به دیار باقی شتافت و مراسم وداع مردم تهران با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) امروز شنبه ۱۳ دی‌ماه ساعت ۹ صبح در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

آمار معتادان کشور تکمیل شد

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مستمر موادمخدر در کشور وجود دارد، گفتد: همچنین بر اساس آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر تفننی در کشور وجود دارد. فرید براتی ۱۱ دی‌ماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ایجاد مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور کلید خورده است، اظهار کرد: این مراکز تا دهه فجر سال‌جاری در کشور افتتاح می‌شود، هر استان دارای حداقل یک مرکز است. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طبق آمار ارائه شده تعداد ۱۰۰ معتاد متجاهر در چهارمحال و بختیاری بالا است، گفت: به‌نظر می‌رسد باید در این آمار تجدید نظر شود زیرا معتاد متجاهر به فردی بی‌خانمانی گفته می‌شود که به اعتیاد مبتلا است، اما خوشبختانه معمولا به علت شرایط فرهنگی خانواده‌ها از معتادان خود حمایت و آن‌ها را طرد نمی‌کنند. وی افزود: به‌منظور پیشگیری از اعتیاد به‌ویژه در بین قشر جوان کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل و شیشه در استان‌ها انجام شد و نتایج خوبی را در بر داشت. براتی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مستمر موادمخدر در کشور وجود دارد، عنوان کرد: همچنین حسب آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار مصرف کننده مواد مخدر تفننی در کشور وجود دارد و برخلاف سایر کشورها تعداد مصرف‌کنندگان مستمر موادمخدر در ایران بالاتر از افراد معتاد تفننی است. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ۷۴۱۰ مرکز کلینیک درمان سرپایی و ۱۲۰۰ کمپ ترک اعتیاد در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۱۰۰ مراکز درمان سرپایی در کشور از سازمان بهزیستی مجوز دارند که شش مرکز دولتی است و با درمان دارویی که عمدتا متادون است، مورد درمان قرار می‌گیرند. وی بیان کرد: در سال گذشته یک آسیب‌شناسی در خصوص بازگشت مجدد معتادان درمان شده به موادمخدر پس از خروج از کمپ‌ها، عنوان کرد: معمولا درمان معتادان تداوم ندارند و معتاد متجاهر پس از بازگشت به جامعه مجددا در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند، بنابراین خدمات باید استمرار داشته باشد. براتی اضافه کرد: معمولا معتادان بعد از ترک اعتیاد مورد حمایت خانواده قرار نمی‌گیرند و به‌علت نداشتن شغل مناسب امکان برگشت به اعتیاد آن‌ها وجود دارد، بنابراین مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در استان‌ها این اهداف را دنبال می‌کند، در چهارمحال و بختیاری این مرکز در شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن احداث شده است. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در ۲۴ استان کشور مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر با همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها برای اسکان معتادین متجاهری که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند و مکانی برای اسکان ندارند، ایجاد شده است، در کشور ۱۴۰۰ نفر تحت پوشش این مراکز هستند و به مدت یکسال پس از ترک اعتیاد خدمات دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: معمولا آمار مانایی معتادان پس از ترک حدود هفت درصد است، اما پس از اجرای طرح پیگیری معتادان ترک شده توسط مددکاران اجتماعی این عدد به ۲۵ درصد است. براتی از ارائه خدمات به معتادان پرخطری که تمایل به ترک اعتیاد ندارند خبر داد و بیان کرد: برای این دسته از معتادان مراکز گذری و سرپناه احداث شده است، در مراکز گذری ثابت و سیار خدمات بهداشتی، درمانی، ارائه محصولات بهداشتی و غذا در پاتوق‌های معتادان ارائه می‌شود و در ۱۰۸ مرکز سرپناه این معتادان متجاهر پرخطر خدمات دریافت می‌کنند. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: این مسئله برای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد از جمله بیماری ایدز، هپاتیت و بیماری‌های مراقبتی ناشی از شیوه زندگی این افراد انجام می‌شود. وی در خصوص ایجاد مراکز باشگاه‌های مثبت در استان‌ها برای حمایت اجتماعی از بیماران مبتلا به HIV در در برنامه ششم، گفت: مبتلایان در این مراکز مورد حمایت می‌گیرد، این مرکز در روستای چنارمحمودی واقع در شهرستان لردگان به‌صورت ویژه احداث شده است، همچنین در کشور ۴۳ باشگاه مثبت وجود دارد و از ۴۲ هزار بیمار شناسایی شده مبتلا به ایدز ۵۰۰۰ نفر تحت حمایت این باشگاه‌ها قرار دارند. براتی در خصوص ارائه خدمات پیشگیری از اعتیاد در محلات آلوده و پرخطر از این نظر، تصریح کرد: دستگاه‌های متعدد در این زمینه وظایفی دارند، برای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان در این محلات طرح پازک اجرایی می‌شود، متاسفانه ۵۰۰ محله آلوده به موادمخدر در کشور وجود دارد. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص انتشار شایعه‌ای مبنی بر اینکه معتادان به کرونا مبتلا نمی‌شوند، یادآور شد: معتادان به‌علت وجود نقص سیستم ایمنی در صورت ابتلا به کرونا وضعیت وخیمی پیدا می‌کنند، طبق بررسی‌های صورت گرفته در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر از ۳۱ هزار معتاد متجاهر که از آن‌ها تست اعتیاد گرفته شد تست حدود ۱۰۷۰ معتاد مثبت اعلام شد که عدد بالایی است. وی توضیح داد: در ایام کرونا در مرحله اول کمک پنج میلیون تومانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی پرداخت و همچنین اجاره‌بهای مراکزی که در املاک سازمان بهزیستی مستقر بودند در این ایام بخشوده شد، همچنین حمایت‌ها از مراکز ترک اعتیاد نیز وجود دارد، تعدادی از مراکز در این ایام تعطیل شدند که امیدواریم با تغییر وضعیت شهرها از قرمز به زرد و نارنجی مجددا این مراکز فعالیت خود را آغاز کنند.

ایران به حالت آماده باش کامل درآمد

روزنامه کویتی «القبس» به نقل از آنچه منابع آگاه از داخل ایران خوانده، مدعی شد که پایگاههای نظامی ایران به حالت آماده باش کامل درآمده اند. القبس به نقل از منابع خود مدعی شده است که دو پایگاه هوایی چهارم ضربتی دزفول و پایگاه هوایی پنجم امیدیه وابسته به ارتش ایران به حال آماده باش کامل درآمده اند. این روزنامه همچنین مدعی شد که ساکنان دزفول در اهواز، تحرکات نظامی غیرعادی را ظرف ۲۴ ساعت گذشته در این شهر مشاهده کرده اند. القبس در ادامه ادعاهای خود آورده است: یک هیات بلندپایه نظامی متشکل از فرماندهان عالی رتبه نظامی ارتش و سپاه ایران در دو روز گذشته به منظور پیگیری تحولات میدانی پایگاه هوایی واکنش سریع دزفول، وارد این پایگاه شده اند. روزنامه مذکور در ادامه آورده است: همه مرخصی های افسران و پرسنل ارتش و سپاه ایران لغو شده و همه پایگاههای نظامی ایران بویژه پایگاه های نظامی جنوب و جنوب غربی این کشور به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

کلنگ اصلاح قانون مهریه زده شد

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرح اصلاح قانون مهریه خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات کارشناسی این طرح در دست اجراست. کاظم دلخوش در گفتگو با صدا و سیما اضافه کرد: طی دو هفته آینده طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون حقوقی و قضایی به بحث و بررسی اعضای کمیسیون گذاشته خواهد شد. وی با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه پرداخت مهریه افزود: هدف ما ایجاد توازن در این زمینه برای مردان و زنان و همچنین رعایت حقوق زوجین است سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در تدوین این طرح از نظرات قوه قضائیه، وکلا و کارشناسان مربوطه استفاده شده است. دلخوش افزود: با توجه به افزایش قیمت سکه شاهد مشکلاتی در پرداخت مهریه هستیم که این امر موجب بی انگیزه شدن جوانان برای ازدواج شده است. وی یادآور شد: ما به عنوان قانونگذار باید به گونه‌ای عمل کنیم که از قوانین به صورت درست و در جهت اجرای عدالت استفاده شود. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین با اشاره به تصویب قانونی در خصوص مهریه تا ۱۱۰ سکه در دوره‌های گذشته مجلس افزود: هم اکنون با شرایط فعلی اقتصادی کشور محدودیت‌هایی برای پرداخت این میزان سکه وجود دارد و همین امر موجب اختلاف در خانواده‌ها نیز شده است. به گفته دلخوش در طرح اصلاح قانون مهریه سعی شده است ضمن ساماندهی این امر، تعادلی نیز در این زمینه ایجاد شود.

موج سوم کرونا مهار شد

رئیس جمهور گفت: در ایران ما موفقیت خوبی در سه موج شیوع کرونا داشتیم و موج سوم سریعتر از آن چه دیگران فکر می‌کردند مهار شد. آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با تشکر از مردم ایران که در مناسبت‌های شهادت حضرت زهرا (س) و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا را رعایت کردند، گفت: موضوع کرونا یک بیماری و اپیدمی عادی نبود و سراسر جهان را فرا گرفت. رئیس جمهور با اشاره به اینکه این بیماری یک آزمایش تاریخی هم برای ملت‌ها و هم برای رهبران کشورها بود، اظهار داشت: برخی کشورها بودند که وقتی این اپیدمی آغاز شد، فقط به فکر مسائل اقتصادی بودند و می‌گفتند اجازه نمی‌دهیم در اقتصاد محدودیت ایجاد شود. کشورهایی را هم دیدیم که وقتی هنوز این پاندمی در کشور آن‌ها آغاز نشده بود، کشورهای گرفتار را تسمخر می‌کردند و بعد از مدت کوتاهی آن‌ها هم گرفتار شدند. آقای روحانی ادامه داد: کشورهایی هم بودند که فکر می‌کردند با شرایط پلیسی و قرنطینه‌های سختگیرانه می‌توانند این ویروس را ریشه کن کنند؛ بعد دیدند مثمر ثمر واقع نشد و نتوانستند به شرایط قرنطینه سخت ادامه بدهند. وقتی هم که قرنطینه را کنار گذاشتند آن ویروس دوباره فعال شد. برخی کشورهای دیگر هم بودند که همه پروتکل‌ها را به سخره می‌گرفتند. رئیس جمهور افزود: کشورهایی هم بودند که مردم شان همراهی کردند و به رهبران شان اعتماد و رهبران آن کشورها به این بیماری توجه داشتند و به مسائل اقتصادی و اجتماعی هم توجه می‌کردند موفق بودند. وی اظهار داشت: در ایران ما موفقیت خوبی در سه موج شیوع کرونا داشتیم و موج سوم سریعتر از آن چه دیگران فکر می‌کردند مهار شد. آقای روحانی افزود: امروز به جز ۴ شهرستان اغلب نقاط کشور وضعیت شان زرد و نارنجی است و شرایط مساعد است. رئیس جمهور به نقش مهم رهبر معظم انقلاب در کشور اشاره کرد و گفت: رهبری از آغاز بر عمل به دستور العمل‌ها تاکید و آن را تکلیف شرعی و قانونی اعلام کردند و شخص خودشان بیش از همه مراعات کردند و این الگویی بسیار مهم و تاثیرگذار برای کشور بود.

کلان شهرها گرفتار آلودگی شدند

با ورود جریانات سرد شمالی، دمای هوا در سواحل خزر کاهش می‌یابد.در مناطقی از غرب خزر احتمال بارندگی وجود دارد. در اغلب نقاط کشور پایداری هوا ادامه دارد و باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد. آلودگی هوا در تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم، قزوین، مشهد و تبریز امروز بیشتر می‌شود.

رنگ شهر های ایران زرد شد

علیرضا رئیسی، روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت. وی با عنوان این مطلب که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به بالای ۸۶ درصد رسیده است، گفت: خوشبختانه روند بیماری در کشور نزولی است. رئیسی با اشاره به روند نزولی موارد بستری و فوتی‌های بیماران کرونایی در کشور، افزود: میزان بستری‌ها تقریباً یک چهارم شده است و میزان مرگ و میرها به کمتر از یک سوم نسبت به چند هفته قبل رسیده است. وی ادامه داد: در استان مازندران پیک سوم بیماری تازه شروع شده و ۴ شهر قرمز در کشور داریم که مربوط به این استان است. معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر ۴۰۱ شهر زرد و ۴۳ شهر نارنجی داریم که ۱۵ تا ۱۸ شهر نارنجی مربوط به استان مازندران است. وی ادامه داد: لاهیجان در استان گیلان هم نیاز به مراقبت بیشتری داردرئیسی افزود: با توجه به تغییر شرایط از نارنجی به زرد، کوچک‌ترین غفلت می‌تواند وضعیت را دوباره دستخوش تغییر کرده و درگیر موج بعدی شویم. وی تاکید کرد: این ویروس تنفسی است و به هر کشوری می‌تواند سرایت کند و حتی خبرهایی به دستمان رسیده است که در ترکیه هم این ویروس دیده شده است؛ بنابراین در کنترل مرزهای هوایی، دریایی و زمینی باید بیش از قبل دقت کنیم. اما در هر حال چه جهش ویروس خارجی باشد و چه جهش در داخل رخ داده باشد باید پروتکل‌ها را رعایت کرده و از حضور در تجمع خودداری کنیم و ماسک بزنیم. رئیسی ادامه داد: حضور در جمع و مهمانی‌ها می‌تواند عامل اساسی انتقال بیماری باشد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: بهتر است مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها در فصل زمستان، کوشاتر باشند تا بتوانیم به سلامت سال را به پایان برسانیم.

سارق ارزهای دیجیتال دستگیر شد

سردار علی ابراهیمی اظهار کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر سرقت ارز دیجیتال از وی، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان قرار گرفت. فرمانده انتظامی استان افزود: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که ادعا می‌کرد در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، آشنا شده و پس از مدتی ایمیل شخصی و رمز عبور خود را در اختیار وی قرار دادم ولی پس از گذشت چند روز دسترسی ام به ارزهای دیجیتالی که در حساب داشتم قطع شد. سردار ابراهیمی ادامه داد: ماموران پس از بررسی مستندات موجود در پرونده و اقدامات فنی پلیسی، متهم را در یکی از استان های همجوار شناسایی کردند. این مقام ارشد انتظامی استان با بیان اینکه پس از هماهنگی قضایی تیمی زبده از کارشناسان پلیس فتا استان جهت دستگیری مجرم به محل اعزام شدند، تصریح کرد: ماموران موفق شدند در یک اقدام غافلگیرانه متهم را در مخفیگاه خود دستگیر و به پلیس فتا قزوین منتقل کنند.

رهبر انقلاب بر پیکر علامه مصباح یزدی اقامه نماز کردند

پس از ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، سحرگاه امروز شنبه ۱۳ دی، پیکر وی به بیت مقام معظّم رهبری انتقال داده شده و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر آن مرحوم اقامه نماز کردند. گفتنی است پس از این مراسم، صبح امروز پیکر علامه مصباح یزدی برای وداع مردم تهران به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی منتقل شد. آیت‌الله مصباح یزدی پس از عمری مجاهدت در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی، شب گذشته در سن ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

ظریف به ترامپ هشدار شدید اللحن داد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در هشداری به رئیس جمهور آمریکا در توئیتر، نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسرائیل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند- تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند. وی در ادامه آورده است: ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی همراه خواهد داشت، به خصوص علیه همان دوستان صمیمی‌ات.

تعطیلی پایتخت تکذیب شد

آقای محسنی بندپی گفت: پیشنهاد دو روز تعطیلی تهران به علت وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌ها را دادیم، اما تاکنون تصمیمی گرفته نشده، اما در دستور کار است و از ما اطلاعاتی در این باره خواسته اند. بنابر این گزارش؛ امروز در جلسه کمیته اضطرار الودگی هوا برای تعطیلی دو روزه تهران در میان تمام دستگاه‌های اداری، دولتی، خصوصی و فعالیت‌های عمرانی تصمیم گیری شد که باید به تایید هیئت وزیران برسد.

یزد عزای عمومی اعلام شد

آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و طالبی استاندار یزد در نامه‌ای مشترک فردا را عزای عمومی اعلام کردند. در این نامه آمده است: با تسلیت مجدد رحلت فقیه، فیلسوف و اندیمشند حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و در جهت تنظیم و تکریم جایگاه علم و فقاهت آن استاد برجسته یزدی تبار، فردا یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ را در سراسر استان یزد عزای عمومی اعلام می‌کنیم.

چراغ هشدار نفتی برای دولت بعدی زده شد

دولت دوازدهم پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گنجاند، بدون آنکه سازوکاری شفاف و روشن ارائه کرده باشددر جزء ۲ بند ب تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت اجازه داده شده است تا نسبت به پیش فروش نفت ارزی-ریالی با اولویت پیش فروش داخلی و یا انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام کند. در ردیف ۲۱۰۱۰۹ منابع عمومی، از این محل ۷۰ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم دولت پیش بینی شده است. برای اینکه بتوان توضیح دقیقی در رابطه با پیش‌فروش نفت ارائه داد باید کمی به ماه‌های قبل بازگردیم. حسن روحانی اواخر مرداد ماه امسال در جلسه هیات دولت از طرح گشایش اقتصادی خبر داد که قرار است در این طرح نفت پیش‌فروش شود تا امور اداره کشور از این طریق ادامه یابد. رئیس جمهور گفته بود: این موضوع را در جلسه سران سه قوه مورد بحث قرار دادیم و دولت کاملا آماده است آن را اجرا کند و آن را صد در صد به نفع مردم می‌دانیم و بهترین راه تامین مالی است، ضمن اینکه در شرایطی که آمریکا دنبال آن است که نفت را نفروشیم این کار تودهنی به آمریکا هم هست. قرار است ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات با سررسید حداقل ۲ ساله به صورت ریالی منتشر شود و دارنده اوراق با قیمت روز نفت و نرخ ارز زمان سررسید تسویه می‌کند. در پیشنهاد دولت به شورای عالی هماهنگی سران قوا آورده شد: ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی برای صادرات و ظرفیتهای جدید با دریافت ارزش پالایشگاهی با سررسید حداقل ۲ سال ریالی در قالب اوراق یا صندوق نفت پیش فروش کند و منابع حاصل را براساس نسبت مقرر قانونی بین ذینفعان شرکت ملی نفت و خزانه دولت تقسیم نماید. دارنده اوراق در سررسید می‌تواند نفت را دریافت کرده یا در صورت عدم تمایل به دریافت نفت با پرداخت کارمزدی، شرکت ملی نفت مکلف شده است نسبت به فروش نفت تعهد شده اقدام نماید؛ و اگر این امکان فراهم نبود دولت می‌تواند با فروش مجدد اوراق، منابع مورد نیاز جهت بازپرداخت به خریداران اوراق را برابر با قیمت روز نفت و نرخ ارز زمان سررسید، تسویه کند. همچنین در صورت کاهش قیمت نفت یا ارز نسبت به زمان انتشار اوراق، دولت به میزان مبلغ پرداخت شده در زمان خرید به همراه سود سپرده بلندمدت به صورت ریالی به دارنده اوراق پرداخت خواهد کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره از تعبیر دیگری استفاده کرده و نوشت: این ایده به دنبال ارائه مجوز انتشار اوراقی با سررسید ۲ سال است که نرخ سودی معادل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت نفت خواهد داشت و حداقل نرخ سود بلندمدت بانکی نیز برای خریداران این اوراق تضمین می‌شود. در صورت گشایش در صادرات نفت یا افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور در دو سال آتی این اوراق با تحویل نفت تسویه خواهد شد و در غیر این صورت دولت متعهد شده است معادل ریالی ارزش روز نفت را به دارندگان اوراق پرداخت کند. با توجه به طرحی که پیش‌تر دولت در شورای هماهنگی اقتصادی قوا مطرح کرده بود می‌توان گفت پیش فروش نفت به معنی ارائه مجوز انتشار اوراقی با سررسید دو ساله است که نرخ سودی معادل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت نفت خواهد داشت و حداقل سود سپرده بلندمدت نیز برای خریداران این اوراق تضمین می‌شود. ۱- در لایحه عنوان شده سهم شرکت ملی نفت ایران از محل پیش فروش نفت به حساب این شرکت واریز می‌شود، لازم است میزان پیش روش نفت جهت تأمین سهم شرکت ملی نفت حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان باشد تا سهم دولت به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان محقق شود. بنابراین سرجمع عددی که دولت آورده باید بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان باشد. ۲- در لایحه به رغم تعیین سهم شرکت ملی نفت از پیش فروش نفت، در رابطه با سهم صندوق توسعه ملی سکوت شده است. ۳- همچنین در این جزء عنوان شده است که در صورت عدم تحقق منابع حاصل از صادرات نفت، به همان میزان به سقف این جزء اضافه میشود. هرچند جزئیات شیوه استفاده از این روش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مشخص نشده است. دولت معتقد است که پیش فروش نفت نقش جبران کسری بودجه، جلوگیری از افزایش نرخ سود اوراق در بازار و جلوگیری از افزایش بدهی‌های دولت را بازی می‌کند. با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی های کارشناسی که انجام داده نظر دیگری دارد و می‌آورد:‌ این طرح دولت نه تنها مزایا ندارد که می‌تواند معایب به مراتب بیشتر به نسبت شیوه‌های معمول تامین کسری داشته باشد. نشان می‌دهد که اوراق پیش فروش نفت نه تنها هیچ مزیتی نسبت به اوراق ریالی فعلی که توسط دولت در حال انتشار است نخواهد داشت بلکه آثار مخرب متعددی نیز به همراه دارد، زیرا انتشار اوراق پیش فروش نفت به دلیل وابستگی به نرخ ارز و قیمت نفت در تاریخ سررسید در صورت تداوم نوسانات نرخ ارز و روند افزایشی قیمت نفت بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت که این امر از یکسو تعهدات دولت را افزایش داده، موجب ناپایداری بسیار زیاد بدهیهای دولت می‌شود و از سوی دیگر موجب کاهش جذابیت اوراق ریالی دولت و سپرده‌های بانکی خواهد شد که افزایش هزینه های استقراض برای دولت و نیز افزایش هزینه تأمین مالی برای بخش خصوصی را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه بار مالی زیادی را در ابتدای دوره به دولت آتی تحمیل خواهد کرد. انتشار این اوراق همچنین میتواند موجب کاهش نسبت سپرده‌های بلندمدت به کوتاه مدت در شبکه بانکی کشور و در نتیجه آن افزایش نقدینگی شود. همچنین تأمین مالی بودجه از این محل، وابستگی بودجه به منابع نفتی و نوسانات آن را نیز افزایش خواهد داد. مرکز پژوهش‌های مجلس پیش ‌بینی کرد:‌ در صورت تداوم تحریمها با توجه به شرایط موجود بسیار محتمل است از محل افزایش احتمالی نرخ ارز نیز ارزش این اوراق فزاینده خواهد بود. در یک محاسبه ساده با فرض افزایش ۵۰ درصدی قیمت نفت از حدود ۴۰ به ۶۰ دلار و تداوم رشد نرخ ارز به میزان یک سال گذشته، اوراق پیش فروش نفت در زمان سررسید، بازدهی حدود ۲۰۰ درصد خواهند داشت و نرخ هزینه دولت برای تأمین مالی بسیار بالا خواهد بود. مطابق با سناریو توضیح داده شده در بالا تعهدات دولت برای اوراق پیش فروش نفت در طی دو سال در حدود سه برابر خواهد شد. برای مثال با فروش اوراق پیش فروش به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، دولت در سال ۱۴۰۱ با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد سررسید شده مواجه خواهد شد. علاوه بر نظرات کارشناسی مطرح شده نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی نیز در مورد ابعاد و زوایای پیشنهاد پیش فروش اوراق نفتی در لایحه بودجه نظرات متفاوتی دارند. یکی از نمایندگان مجلس در اصل قانونی بودن یا نبودن آن تشکیک کرده است. الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در حساب توئیتری خود نوشته بود: بنده هرچه بودجه ۹۹ را زیر و رو کردم مجوز فروش اوراق سلف نفت را نیافتم. در برنامه ششم هم خبری از این مجوز نیست. فروش اوراق بدون مجوز، غیر قانونی است و مسئولین دولت، نسبت به رفتار خلاف قانون خود پاسخگو خواهند شد. راه حلِ تأمین کسری بودجه در همکاری و اعتماد به مجلس و از طریق قانون است. مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر ضرورت بررسی طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی در مجلس به جای شورای هماهنگی اقتصادی نوشت: «اولا دستبرد به جیب آیندگان گشایش نیست بلکه خلق بدهی مضاعف است. ثانیا این طرح نرخ بسیار بالای ارز را تجویز می کند که نهایتا به ضرر اقتصاد کشور است.» همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اوراق سلف گفته است: «اگر درآمدهای نفتی محقق نشد تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بتواند اوراق منتشر کند مفهوم ساده آن این است که اگر در این سر فصل عدد نفت دیده شود و تحقق پیدا کند در سالهای بعد این تعهدات هزینه‌های شدیدی را متوجه دولت بعدی می‌کند. وابستگی مستقیم و غیر مستقیم بودجه به نفت افزایش یافته است که مجلس در این زمینه ورود پیدا می‌کند.» حساسیت پیش فروش اوراق نفتی و تبعات آن علاوه بر بودجه، روی شاخص‌های کلان اقتصادی باید از سوی نمایندگان مجلس سنجیده شود و بهترین راهکار به منظور پوشش کسری بودجه اتخاذ و در صورت لزوم این پیشنهاد که یک بار توسط شورای عالی هماهنگی سران قوا رد شده بار دیگر در مجلس حذف شود.

زلزله ۴ ریشتری «چاه‌دادخدا» را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه شنبه‌شب حوالی منطقه چاه‌دادخدای شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان را در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزاند. این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی ۵۸.۰۷ و عرض جغرافیایی ۲۷.۰۲ و فاصله۳۵  کیلومتری چاه‌دادخدا و۵۰  کیلومتری گوهران هرمزگان ثبت شده است. تاکنون گزارشی از خسارت‌های احتمالی این زمین‌لرزه دریافت نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    امام ما (امیرالمومنین علی(علیه السلام )) کسی است که درب قلعه خیبر یهود را از جای درآورد (و با این وجود ابوتراب بود؛ چون زیاد همنشین مستمندان بود و روی خاک می نشست، ابوتراب نام گرفت!) و پیروان او امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ساده زیست بودند و همیشه بر توجه به قشر ضعیف جامعه تأکید داشتند و دارند. و رهرو این راه حاج قاسم سلیمانی(شهیدالقدس) لرزه بر اندام دشمن می انداخت. خدا ما را پیروان خوبی در این را با عظمت(احلی من العسل) قرار دهد.