جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مصباح

حوزه/ استاد تاریخ دانشگاه هاوانا در کوبا که خود جزو هیئت رئیسه این دانشگاه بود، بعد از بازدید از دانشگاه و راهنمایی، در هنگام خداحافظی ناقوس را به صدا در آورد و گفت: ما امیدواریم که صدای اسلام را اینجا بشنویم و بعد به استاد گفت: شما جزئی و پاره ای از قلب من هستید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی در مرداد ۱۳۷۶ سفری به آمریکای لاتین داشت که بسیار پربرکت بود.

این سفر از اسپانیا شروع شد و در آرژانتین خاتمه یافت. هدف از این سفر، آشنا نمودن جامعه آمریکای لاتین با تفکر اسلامی، مقابله با الحاد، تبیین معارف اهل البیت(ع)، معرفی بیشتر انقلاب اسلامی ایران، پاسخ به شبهات مردم و وحدت ادیان توحیدی بود.

آیت الله مصباح ۶۳ ساله، در این مسافرت تبلیغی و علمی در ده ها مرکز علمی و فرهنگی حاضر شده و حدود ۸۰ سخنرانی‌ انجام دادند.

   

فهرست بخشی از سخنرانی‌های ایشان عبارتند از:

اسپانیا: ۱۲ برنامه سخنرانی، شهرهای مادرید (پایتخت اسپانیا) سویا، گرانادا و بارسلون

مکزیک: ۸ برنامه سخنرانی، مکزیکوسیتی(پایتخت)

کوبا: ۸ برنامه سخنرانی، هاوانا (پایتخت)

کلمبیا: ۱۶ برنامه سخنرانی، بوگوتا (پایتخت)

 برزیل: ۹ برنامه سخنرانی، شهر ریو دژانیرو وسن پابلو

شیلی: ۹ برنامه سخنرانی، سانتیاگو (پایتخت) وشهر وال پارائیسو

آرژانتین: ۱۷ برنامه سخنرانی، بوینوس آیرس (پایتخت) و شهرستان روساریو

در این سفرها، صحنه‌های زیادی از تعظیم دانشمندان و روحانیون آمریکای لاتین در برابر مکتب اهلبیت مشاهده شد. در مکزیک، اسقف کلیسای باسیلیکا گوادالوپه، پس از سخنان استاد مصباح یزدی بیان داشت: ما راهی جز پیروی از شما نداریم، در غرب خبری نیست. غرب هیچ گاه به خدا ایمان نیاورده است. دین اسلام دینی فطری و متلائم با زمان و مکان است.

استاد تاریخ دانشگاه هاوانا در کوبا که خود جزء هیئت رئیسه این دانشگاه بود، بعد از بازدید از دانشگاه و راهنمایی، در هنگام خداحافظی ناقوس را به صدا در آورد و گفت: ما امیدواریم که صدای اسلام را اینجا بشنویم و بعد به استاد گفت: شما جزئی و پاره ای از قلب من هستید. او دو بار با کمال تواضع در برابراستاد زانو زد و تقاضای قرآن مجید به زبان اسپانیولی نمود!

در برزیل اما حکایت دیگری بود. عالیجناب کاردینال نماینده پاپ در سن پابلو برزیل، با شور و عشق از ایران سخن می‌گفت و عشق و علاقه‌اش به امام خمینی(ره) را ابراز می‌نمود.

وی شرق را مرکز اشراق و نور معرفی کرده و از استاد در منزل خودش دعوت به عمل آورد و تا آخر جلسه با احترام دست در دست استاد داشت.

معاون رئیس دانشگاه شیلی نیز مشتاقانه می‌گفت: ما می‌خواهیم علوم انسانی را در دانشگاه خودمان دایر نماییم و در این راه به علوم مشرق زمین خصوصا به جمهوری اسلامی شدیدا نیازمندیم.

دکتر پابلو معاون رئیس دانشگاه برزیل هم گفت: به عقیده من همیشه مکتب تشیع در اسلام از پویایی و خلوص و صفای خاصی برخوردار بوده است.

منبع بخشی از مطالب:  مجله فرهنگ کوثر، بهمن ۱۳۷۷، شماره ۲۳، زلال علوم اسلامی و تشنگی جهان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمیدرضا IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    3 1
    عالی بود. خدا رحمتش کنه