جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین جوشقانیان

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان این‌که اگر امام محله خوب ظهور و بروز کند دنیای مردم محله را آباد می‌کند، گفت: این تعبیر حضرت زهراست که اگر حق ابوالحسن گرفته نمی‌شد دنیای مردم هم آباد می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان عضو هیأت امناء مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا در دیدار مدیران،‌ معاونان و هم‌سنگران بنیاد هدایت   با بیان این‌که اگر امام محله خوب ظهور و بروز کند دنیای مردم محله را آباد می‌کند، اظهار داشت: این تعبیر حضرت زهراست که اگر حق ابوالحسن گرفته نمی‌شد دنیای مردم هم آباد می‌شد.

وی در ادامه افزود: این کارآمدی شبکه امامت است که هم دنیا و هم آخرت مردم را آباد می‌کند و امام محله، مقیاس کوچک از نظام امامت است.

عضو هیأت امناء مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا ابراز داشت: مسئولیت امام محله تضمین تشعشات انوار نظام امامت برای مردم کل دنیاست که بر اساس ظرفیت و وسعت توان امام به محله یا کل زمین گسترش می‌یابد که کار بسیار دشواری است.

ویژگی‌های امام محله

وی ادامه داد: برای انجام این مأموریت سنگین امام محله باید دو خصوصیت اخلاص و جهادی بودن را داشته باشد. امام محله باید مراقب منیت‌ها باشد، فقط از حق بگوید و از خودش نگوید تا تحت ولایت الهی قرار بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هرچه رفتار و عملکرد امام خالصانه‌تر باشد توفیقاتش بیشتر می‌َشود و هر چه پاک‌نیت‌تر باشد، نزول نصرت الهی و رحمت الهی بر وی بیشتر می‌شود. امام محله باید توجه داشته باشد که منعکس کننده نور توحید است و ازاین‌رو نباید ناخالص باشد.

وی در توضیح ویژگی جهادی بودن امام محله افزود: اگر تمام فعالیت‌های امام محله، جهادی باشد«یجاهدون فی سبیل الله» از نصرت و رحمت الهیِ بیشتری بهره‌مند می‌شود و «ان تنصرالله ینصرکم» اگر امام محله وابستگی به این و آن پیدا کند، خداوند امورش را به این و آن واگذار می‌کند.

عوامل تقویت امام محله

حجت‌الاسلام جوشقانیان تأکید کرد: یکی از آسیب‌های نظام مدیریتی ما اعم از مدیریت محله، عدم ارزیابی و بازخوردگیری است. یک امام محله باید ۳۰ تا ۴۰ درصد وقت خود را برای ارزیابی و بازخورد گیری فعالیت خود در محله قرار دهد تا بتواند آسیب‌شناسی و آسیب زدایی از فعالیت خود داشته باشد و این‌گونه از عیوب فعالیت خود جلوگیری کند.

وی ادامه داد: عامل تقویت امام محله بازوی اقتصادی قوی اوست. همان‌طور که رسول خدا (ص) به اهل‌بیت(ع) فدک را داد، ولی باید دقت داشت که امام خودش آلوده به دنیا نشود و دارای معیشت ساده، کم‌مصرف و در عین حال، پربازده باشد.

عضو هیأت امناء مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا ابراز داشت: امام محله باید مدیریت و امامت کند و خودش وارد کار اقتصادی نشود، این بهترین شکل است که امام محله با مدیریتی که بر اجتماع محله دارد جذب سرمایه کند.

راهکارهای مدیریت محله

وی ادامه داد: از راهکارهای مدیریت محله استفاده از ابزار تشویق افراد محله است نه فقط مسجدی‌ها! باید دائماً محله را رصد کرد که اگر در محله افتخارآفرینی وجود دارد آن را به مردم محله معرفی کرد.

حجت‌الاسلام جوشقانیان بیان کرد: مردم، افراد عزت‌آفرین، قدرت آفرین و افتخارآفرین را دوست دارند اگر این‌ها را به مسجد جذب کردیم مردم را به مسجد جذب کرده‌ایم حتی اگر وجاهت دینی هم نداشته باشند! مثل امام موسی صدر که همه را جذب می‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر شأن امام محله بالا برود اگر جایگاه او بالا برود (مثلاً جایگاه پدری برای محله پیدا کند) آنگاه سخنش تأثیر بیشتری پیدا می‌کند این شأن را می‌توانیم با جذب افتخارآفرین‌ها به مسجد تجلی بدهیم.

حجت‌الاسلام جوشقانیان در پایان گفت: یکی دیگر از راهکارهای مدیریت محله تقویت ارتباط با جوانان است در قالب‌هایی که وجود دارد مثل بسیج و کانون و ورزش و... چون جوان انعطاف‌پذیر است و با جذب جوانان خانواده‌های آن‌ها نیز جذب می‌شوند.

شایان ذکر است، محفل هفتگیِ همسنگران هدایت، دوشنبه‌ها برگزار می‌شود و همزمان در فضای مجازی به صورت زنده برای راهیاران استانی و شهرستانی این بنیاد پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha