شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهر قم

حوزه/ باید گفت که تمام مطالبه رهبری از وضعیت فرهنگی، محدود به حجاب و عفاف نمی‌شود چرتکه مسئله فرهنگ بسیار گسترده است و زیرشاخه‌ها و زیرمجموعه‌های بسیاری دارد و اگر می‌خواهیم به خواسته مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم باید سایر موضوعات فرهنگی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم‌.

خبرگزاری حوزه/ شهر قم با جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون و دویست هزار نفر و صدها سال سابقه تاریخی یکی از استان‌هایی است که ازلحاظ فرهنگی، اجتماعی و دینی در تاریخ و تمدن ملت ایران سهم بسزایی برخوردار است.

در حال حاضر نیز استان قم به لحاظ مذهبی و هویت دینی یکی از کانون‌های اصلی تربیت و پرورش شخصیت‌های بزرگ و شیعه محسوب می‌شود به و طوری که حضور هزاران طلبه فاضل، دانشمند و صاحب‌نظر در حوزه‌ها خود. موید این مطلب است.

امامین انقلاب نظرات جالبی در خصوص قم دارند به‌طوری‌که امام خمینی (ره) در این باره فرموده‌اند: قم حرم اهل‌بیت است، قم مرکز علم است، قم مرکز تقوا است، ایشان در جای دیگر نیز فرموده‌اند: من هرکجا باشم قمی هستم و به قم افتخار می‌کنم.

مقام معظم رهبری نیز در خصوص می‌فرمایند: در طول هزار و دویست سال یا بیشتر، این شهر به‌عنوان یک شهر وابسته به اهل‌بیت علیه‌السلام شناخته شده است. من شهر دیگری را با این خصوصیات سراغ ندارم.

حوزه علمیه قم از بدو تأسیس تاکنون مهم‌ترین مراکز دینی و اسلامی در جهان است که همواره در دفاع از معارف اهل‌بیت (ع) و همچون خورشیدی درخشان در آسمان اندیشه‌های الهی، اسلام، و بشری درخشیده است.

بااین‌وجود و باتوجه‌به تمام ویژگی‌های ممتاز و برجسته شهر قم در ۱۹ دیماه سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) سرجمع مردم انقلابی قم که به مناسبت بزرگداشت قیام ۱۹ دی برگزار شده بود شاهد گلایه و ابراز نگرانی ایشان از وضعیت فرهنگی و وضع ظاهری شهر قم بودیم.

بعد از سخنان مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) قرارگاه ۱۹ دی به‌منظور جلوگیری از تخریب فضای دینی قم، وضعیت فرهنگی قم، روحیه انقلابی و دینی مردم قم به ریاست آیت‌الله سعیدی تشکیل شد.

در این میان باید گفت که تمام مطالبه رهبری از وضعیت فرهنگی، محدود به حجاب و عفاف نمی‌شود چرا که مسئله فرهنگ بسیار گسترده است و زیرشاخه‌ها و زیرمجموعه‌های بسیاری دارد و اگر می‌خواهیم به خواسته مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم باید سایر موضوعات فرهنگی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم‌.

اینکه فقط بنشینیم و توقع داشته باشیم که قرارگاه ۱۹ دی بخواهد مشکلات فرهنگی قم را حل‌وفصل نماید که امری محال است و این می‌طلبد که نهادها و سازمان‌ها و مهم‌تر از آن خود مردم وارد میدان شوند.

در این میان استفاده از راهکاری ذیل برای رسیدن به این هدف نیز امری شدنی و قابل تحقق است.

۱_استفاده از ظرفیت صداوسیمای مرکز قم با تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی جذاب، متناسب با ذائقه مردم برای گروه‌های مختلف است.

۲_استفاده از ظرفیت کمیسیون تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم که بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

۳_ازآنجاکه دشمن با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و صرف هزینه‌های گزاف به شدت در حال ضربه‌زدن به‌نظام است می‌توان باتربیت نیروهای انقلابی و فعال در این زمینه به جنگ نرم دشمن رفت و از تغییر باورهای مردم و کاهش سیاست‌های مردمی ممانعت کرد.

۴_استفاده از ظرفیت ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان در حوزه‌های مختلف فرهنگی

محمود آرزومندی مجری و تهیه کننده صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha