جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حمید ملکی قائم مقام حوزه

حوزه/ از افتخارات عمر مرحوم آیت الله مصباح این بود که برای اسلامی کردن علوم انسانی ۳۰ سال زحمت کشیده اند و برای پاسخ گویی به جامعه و مراکز علمی، کار تشیکلاتی مؤثر در امر اسلامی سازی علوم انسانی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله مصباح گفت: به فرموده رهبر انقلاب، آن عالم ربانی، مطهری و علامه طباطبایی زمان بود؛ ایشان در پاسخ به شبهات دارای زبان گویا و همانند علامه طباطبایی عمل می کرد، چرا که در کنار فقه و اصولی که در آن به درجه اجتهاد رسید، برای پاسخ گویی به شبهات و نیازهای دینی جامعه و بین الملل هم لحظه ای درنگ نکردند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: مرحوم آیت الله مصباح در بحث فلسفه، تفسیر موضوعی قرآن هم شاگردان اثرگذاری تربیت کردند؛ ایشان در موارد بحث تفسیر موضوعی حتی از بعضی از بزرگان هم دقیق تر بودند. علاوه بر این که تسلط عمیق و دقیق نسبت به مباحث دینی و علمی داشتند و از تخصص لازم نسبت به علوم مختلف برخوردار بودند، در عین حال مدیر و مربی و دارای ذهن تشکیلاتی هم بودند.

وی بیان داشت: مؤسسه در راه حق که راه اندازی شد و در ادامه مؤسسه امام خمینی(ره)؛ همه برای این بود که علوم انسانی را اسلامی و در کنار هم ترکیب کنند و در همین رابطه رشته های مضاف در همین مؤسسه از افتخارات عمر پر برکت ایشان است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: یکی از افتخارات عمر مرحوم آیت الله مصباح این بود که برای اسلامی کردن، علوم انسانی۳۰ سال زحمت کشیده اند و برای تربیت شاگرد و پاسخ گویی به جامعه و مراکز علمی، کار تشکیلاتی و سازمانی مؤثر در امر اسلامی سازی علوم انسانی کرد و این مؤسسه ایشان هم امروز به مرحله ای رسیده که می تواند بخش زیادی از نیازهای جامعه را و نظام را پاسخ دهد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: ایشان در کنار این مسائل که بسیار از دانشجویان و افرادی که نمی توانستند از این مؤسسه بهره ببرند، ولی دنبال این بودند که پایه های اعتقادی خود را محکم کنند، در قدم دیگر طرح ولایت را که عصاره ۶۰ سال مطالعه و تلاش علمی ایشان بود، در دانشگاه ها پایه ریزی و فعال کرد و دانشجویان زیادی وارد این طرح شدند و نتیجه آن رضایت بخشی بسیار از افراد و تغییر و تحول اعتقادی جوانان بود.

وی بیان داشت: این عالم ربانی برای پاسخ گویی معارف دینی حتی در بین دانشجویان حضور پیدا می کرد تا بتواند در این امر خدمتی به جامعه دینی و نظام و انقلاب کرده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha