پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کریسمس

حوزه/ یکی از آسان ترین روش ها برای توسعه مسیحیت و تغییر فرهنگی استفاده از نمادها و تندیس و اشکال خاص می باشد نمادها دارای دو کارکرد اصلی هستند، یک: تداعی معانی و دوم انتقال سریع پیام است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در یاداشتی با موضوع «کاج های کریسمس» آورده است: سیاستهای استعمار و استکبار علیه ایران اسلامی معطوف به تغییر نظام و مبارزه با هویت اسلامی مردم ایران بوده است در این راستا از روش‌ها و تاکتیک‌های مختلفی بهره برده اند که مهمترین آنها بر اندازی نرم با تغییر در رفتار و باورها و اعتقادات مردم بوده است. عامل اصلی هویت بخشی به جامعه و انسجام ملی دین اسلام است به همین دلیل این باور مردم به صورت مستمر مورد هجوم قرار گرفته است.

میسیونرها پیش قراولان استعمار در ایران بودندکه وظیفه اصلی آنها علاوه بر مستعمره نمودن ایران ایجاد هویت جدید ایرانی مسیحی در مقابل هویت ایرانی اسلامی بود تغییر فرهنگ از استراتژی های اصلی میسیونرهای مسیحی در تاریخ ایران است مسیولوژیست ها معتقدند فعالیت تبلیغی اثربخش از طریق اثرگذاری فرهنگی امکان پذیر است به همین جهت با شناسایی دقیق فرهنگ هر منطقه یک روش فرهنگی برای نفوذ ارائه می‌کنند و سعی می‌کنند در مدل و روش ارائه شده تعارضات فرهنگی بین دین محلی و مسیحیت را به حداقل برسانند به عنوان نمونه در فعالیت میسیونرها در ایران به جای تبلیغ صریح مسیحیت اقداماتی فرهنگی  و عمرانی به چشم می‌خورد مانند ساختن بیمارستان، مراکز معنوی، رشته های ورزشی، آموزش زبان، تاسیس مدارس و ...‌.

یکی از آسان ترین روش ها برای توسعه مسیحیت و تغییر فرهنگی استفاده از نمادها و تندیس و اشکال خاص می باشد نمادها دارای دو کارکرد اصلی هستند:

یک: تداعی معانی

 نماد انتقال دهنده ذهن به معنای مدلول خود است به گونه‌ای که با یک نگاه ما را به تاریخ فرهنگ و مدلول نماد منتقل می‌کند و خواسته یا ناخواسته انسان را متوجه خود می‌کند

 دو: انتقال سریع پیام

 نماد، افزون بر انتقال به مدلول سرعت انتقال فوق العاده ای دارد که شاید با خواندن یک کتاب یک فیلم این حجم اطلاعات بلافاصله در ذهن مرور نشود، به همین دلیل ما در اسلام توجه به شعائر الهی را می بینیم و سرّ تعظیم شعائر الهی و توجه فقه به نوع پوشش، لباس شهرت، تشبه به کفار و... نیز همین است امروز متاسفانه شاهد ترویج و گسترش نمادهای مسیحیت در شهرهای و منازل و فروشگاه ها میباشیم بازار داغ درخت کاج بابانوئل شمع و غیره هر ساله پررونق تر از قبل گردیده است.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری ها ۹۰ درصد خریداران مسیحی نیستند و در سال ۱۳۹۸ حداقل بیش از ۶ میلیارد تومان درخت کاج فقط در تهران فروخته شده است، فروش در دیگر شهرها و فروشگاه ها و مارکت های اینترنتی می‌توانند مبالغ قابل توجهی از هزینه را نمایان سازد.

 جشن کریسمس، هالووین و ولنتاین در سال‌های اخیر گسترش زیادی پیدا نموده است و فروشگاه های زیادی به فروش اقلام آن اقدام کردند.

 چرایی خرید گسترده نمادهای مسیحیت توسط مسلمانان نسبت به دهه های قبل و سبز شدن کاج مسیحیت در خانه های مسلمانان سوال مهمی است که باید به آن پرداخته شود مدل تغییر جهان بینی ارائه شده توسط پاول هیبرت مسیولوژیست مسیحی بیان کننده آن است که دو عامل (تغییر فرهنگ) و (پارادایم شیفت) عامل تغییر دهنده جهان‌بینی هستند.

فرهنگ دارای لایه های عمقی و طولی است در ابتدا باید تغییر در رفتار آداب و رسوم شروع نمود و سپس با عمق بخشیدن آن و شیفت باورهای فرد را تغییر داد و در مرحله آخر جهان بینی فرد را دستخوش تحول نمود و به راحتی می توان نوع تهاجم فرهنگی و روش آن را شناسایی کرد اما سوال من این است که چه کسی مسئولیت فرهنگی مقابله فرهنگی با این تهاجم آشکار را دارد!؟

 نگاه به وضعیت رفتاری شهر قم نسبت به حدود ۵ سال قبل هجمه فرهنگی را به خوبی مشخص می سازد.

 مقام معظم رهبری در حکم انتصاب حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رسالت سازمان را رصد و مقابله هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه ای دشمنان دین و انقلاب و کشور دانسته اند در واقع بر اساس شرح وظایف سازمانی تحقیق و بررسی در خصوص شیوه ها و ترفند های فرهنگی جامعه اسلامی و اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع آنها از وظایف ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی است!!

 آنچه نگارنده نگاشته است یکی از صدها روش آشکار تهاجم فرهنگی است که در مقابل دیدگان ما در ویترین مغازه ها و خانه ها به نمایش در آمده است و این تمام قصه پر غصه این روزهای فرهنگ کشور نیست وظیفه مشخص و روشن است ما در نمادسازی های اسلامی چقدر موفق عمل کرده ایم!؟

اگر وزارتخانه‌های مربوط و شورای مرتبط با مسئله فرهنگ رسالت خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند. اما ما باید بتوانیم به رسالت طلبگی خویش عمل نماییم ایران بدون هویت اسلامی یک ببر کاغذی بیش نخواهد بود که به سرعت تجزیه و متلاشی خواهد شد توجه به نوع مقابله و روش مقابله و پررنگ کردن نمادهای ایرانی مانند یلدا که اتفاقاً نزدیک با جشن کریسمس می باشد و جهت دهی به آن می توان تبدیل به راهکاری حداقلی برای دور شدن از این آفت باشد و خانواده‌های ایرانی را حداقل به سنتی ایرانی مشغول سازد تا جشنهای وارداتی که علاوه بر فرهنگ و هویت ایرانی، دین ما را هم غارت می کند کم رنگ گردد.

چه برنامه هایی برای تبدیل حاج قاسم به الگو و نماد برای جوانان و نوجوانان داریم غرب در ساختن اسطوره ها و الگو برای نوجوانان بسیار موفق عمل کرده و ما پس از سال ها از پیروزی انقلاب احساس ضعف می کنیم به راستی نتیجه آن همه تحقیق و پژوهش و پژوهشگاه دفتر تبلیغات قم چگونه توانسته است رفتار یا نماد یا الگویی را در سطح جامعه نهادینه کند!؟ مباحث مهم و اساسی که عموماً نوجوانان و جوانان ما امروز ارتباطی با آن برقرار نمی‌کند!؟ همه مشغول تولید دانش و پژوهش که به نوبه خود بسیار عالیست هستیم اما چه کسی متصدی توسعه رفتارها و باورهای دینی مردم در مقابل این هجمه بی‌سابقه است نقطه ضعف نهادهای دینی فوق‌الذکر غفلت از رفتار و آداب و رسومی است که به تدریج تبدیل به باور خواهند شد و در جامعه نهادینه می گردند کسی منکر زحمات و تلاشها نخواهد بود اما دشمن با برنامه ریزی کاربردی و میدانی و صفوف منظم از ما تلفات میگیرد رو در رو به میدان آمده است و ما هنوز در حال پژوهش هستیم و صفی برای مقابله در برابر دشمن ایجاد نکرده ایم!؟

افسران و سربازان جنگ نرم کجا هستند!؟ ما می‌توانیم اگر... .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha