شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم یوسفی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران یزد گفت: همه کودکان بر فطرت خداجویی آفریده شده اند و انحرافات رفتاری آنان، نتیجه غفلت والدین از تربیت دینی فرزندان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد خانم فاطمه یوسفی،  صبح امروز در  نشست مجازی مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) یزد اظهار داشت: اهمیت تربیت و مربّی بودن به حدی است که یکی از اسامی خدای تعالی نیز مربّی است.

وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: همه کودکان بر فطرت خداجویی آفریده شده اند و انحرافات رفتاری آنان، نتیجه غفلت والدین از تربیت دینی فرزندان است.

مشاور حوزه خواهران، آگاهی داشتن و آگاهی دادن نسبت به تربیت دینی را اولین اصل در هموار سازی مسیر تربیت دانست و افزود: برخی از انحرافات به علّت آگاهی های ناقص و غلط است، به گونه ای که گاه این نقص باعث لطمه زدن به دیگران و سبب خشکاندن ریشه اعتقادات مردم می گردد.

 یوسفی، شروع کردن از خود را به عنوان دوّمین اصل در هموار سازی مسیر تربیت عنوان کرد و ادامه داد: والدین باید خودشان با انجام رفتارهای دینی، نحوه صحیح تربیت را آموزش دهند، نقش بازی کردن والدین، بدون سلیقه و خلاقیت، عدم پذیرش کودکان را به همراه خواهد داشت.

وی تدریج و گام به گام بودن تربیت را به عنوان سومین اصل در هموار کردن مسیر تربیت مطرح کرد و با ذکر روایتی از امام صادق(علیه السلام) به لزوم آموزش تدریجی اذکار از سه سالگی و ایجاد آمادگی کامل برای اقامه نماز تا سن ۹ سالگی اشاره و تاکیدکرد: در صورت دیر شروع کردن آموزش، والدین باید در زمان تکلیف، اصل تسهیل را رعایت کنند تا کودک با نماز انس بگیرد.

کارشناس مذهبی، بهره گیری از زمان ها و مکان های ویژه و قرار گرفتن در محضر بزرگان و انسان های ارزشمند را در تربیت دینی موثر دانست و جشن تکلیف در جوار حرم ائمه (علیهم السلام)، هدیه گرفتن از علماء و غیره  را در این زمینه پیشنهاد داد.

مشاور حوزه خواهران، بالا بردن عزت نفس در کودک را مهم ترین مسئله در تربیت دینی دانست و اظهار داشت: با افزایش عزت نفس، فرزند همواره در مسیر صحیح قدم بر می دارد و حضور یا غیاب والدین، او را از حرکت باز نمی دارد.

یوسفی در پایان به معرفی چند کتاب از جمله «چگونه با کودکم رفتار کنم»، «فرودگاه فرشتگان»،« ۶۰ پرسش اعتقادی»، «کودک خداجوی من» برای تربیت دینی  کودکان، پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha