پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سخنرانی خانم یاوری در مدرسه علمیه الزهرا یزد

استاد حوزه خواهران، سرگذشت اصحاب وفادار اباعبدالله(علیه السلام) همچون حبیب بن مظاهر، حر بن یزید ریاحی و سرانجامِ افرادی همچون توابّین را به دلیل تأخیر در انجام وظیفه، درس آموز دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، خانم افسانه یاوری در مراسم مجازی ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)  که با عنوان «ولایت مداری فاطمی»، در مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) یزد برگزار شد، یادآوری عهدهای مؤمنین با خدا را از نکات مهم در معارف اهل بیت (علیهم السلام) ذکر کرد و گفت: از جمله عهدها مومنین با خدا، عهد ولایت است.

وی با اشاره به عبارت «یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللّٰهُ الَّذِی خَلَقَکِ ...» در زیارت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) امتحان مذکور را امتحان ولایت برشمرد که خداوند تعالی، آن بانو را در این امتحان، صابر دیده است.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: با وجود آیات و روایات متعدد در زمینه محدوده تکلیف به اندازه توانایی انسان، دختر رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در راه ولایت، جان خود را فدا کرد.

 یاوری، دلیل تلاش بی وقفه آن بزرگوار را جهل زدایی از مردم و جلوگیری از جایگزینی باطل در لباس حق، معرفی کرد و گفت: جولان منافق در جامعه، به خاطر ازدیاد جاهلان در آن اجتماع است، پس همتِ حکومت باطل، نگه داشتن مردم در جهل است تا با جهالت مردم، به خود مشروعیت دهد.

وی، با بیان نمونه هایی از برخورد با جهل در طول تاریخ، تلاش همه انبیاء و اولیاء را در رفع این نادانی ها، غیرقابل توصیف دانست به گونه ای که در این مسیر از همه هستی خود گذشتند.

یاوری، نقش خواص را در مبارزه و پرهیز از جهل و نفاق، غیرقابل انکار برشمرد و عمل به علم، تعلیم به عوام، نهراسیدن از ملامت دیگران، تصمیم گیری و اقدام به موقع را از وظایف خواص به ویژه طلاب مطرح کرد.

استاد حوزه خواهران به بخشی از سرگذشت اصحاب وفادار اباعبدالله(علیه السلام) همچون حبیب بن مظاهر، حر بن یزید ریاحی پرداخت و سرانجامِ افرادی همچون توابّین را به دلیل تأخیر در انجام وظیفه، درس آموز دانست.

یاوری با استناد به عبارت قرآنی «فاسئلوا اهل الذکر»، یادگیری و پرسش از اهل ذکر و خواص را وظیفه عوام در مبارزه با جهل عنوان و با تأکید بر مسئول بودن همگان، از بهانه های مختلف در این زمینه نهی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha