سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ حجت الاسلام همتی با بیان اینکه از اوایل انقلاب اسلامی تولیدات فکری با رویکردهای مختلفی انجام شده است، گفت: تلاش های آیت الله اعرافی در حوزه فقه التربیه در راستای رسیدن به تولید معرفت حجت مند و منتسب به شرع در دوره غیبت، صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی در دهمین نشست علمی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با موضوع «فقه التربیه» که صبح امروز در محل این موسسه برگزار شد، با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از دو رویکرد نفی و اثباتی است، اظهار داشت: نفی وضع موجود در دو حوزه تحجّر و گذشته گرایی و از طرف دیگر نفی تجدد با قرائت تقلیدی بوده است به طور مثال در حوزه سیاسی در دوره مشروطه که به نفی سلطنت از طرفی و دموکراسی غرب از طرف دیگر بوده است در چالش میان نفی سلطنت و نفی دموکراسی با تفسیر غرب بعد از یک قرن تلاش فکری و عملی در حوزه سیاست مفهوم جمهوری اسلامی متولد گردید.

وی افزود: در حوزه علوم انسانی نیز مسئله به همین منوال است. آن چه که مسلم است امروزه زیست انسان مومن مملو از بایدها و نبایدهایی است که نسبت به آن و در حوزه شرع باید معلوم گردد. دنیای مدرن دنیایی است که به صناعت انسان مطابق با اهداف خود می پردازد این صناعت یک مفهوم خاصی است که باید نسبت به آن توجه داشت. در این میان نداشتن نظام فکری و عملی جامع افتادن در دام نظام های اجتماعی طراحی شده است، ساختار رشته ها و مفهوم مباحث جدید و سبک خاص در جهت ساخت انسان برای اهداف دوران مدرن است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ابراز داشت: آن چه مسلم است بازگشت به گذشته افتادن در دام تحجّر و واگذاری اهم امور زندگی انسان مؤمن به حوزه ای است که خدا در آن معنا ندارد و افتادن در ورطه تجدد محض واگذاری همه ابعاد زندگی در حوزه غیر الهی است.

وی با بیان اینکه هویت انسان مؤمن متولد انقلاب اسلامی از دو دالان عبور کرده است، گفت: نفی تحجر و جمود و نفی تجدد و رسیدن به میانه سوم است. عدم تلاش برای رسیدن به راه سوم افتادن در ورطه تجدد یا تحجر خواهد بود، بی شک مقاومت فکری و عملی است که منجر به تولید معرفت در حوزه علوم انسانی و اسلامی خواهد بود هم چنان که در حوزه سیاست این امر اتفاق افتاد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران تصریح کرد: تلاش های فکری و عملی ای که از دوره مشروطه شاهد آن بوده ایم در چالش سلطنت خواهی، مشروطه خواهی و... بالاخره بعد از صد سال این چالش ها به میانه ای رسید به نام تولد مفهوم جمهوری اسلامی لذا در همه ابعاد ما باید بتوانیم به سمت تولید معرفت سومی که از میان دالان تحجر و تجدد عبور می کند، برسیم. بی شک از اوایل انقلاب اسلامی تولیدات فکری و اندیشه های مختلف با روش ها و رویکردهای مختلفی انجام شده است و ما نباید مأیوس از حرکت باشیم.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای رسیدن به تولید معرفت حجت مند و منتسب به شرع در دوره غیبت، تلاش هایی صورت گرفته است که یکی از این تلاش ها فعالیت هایی می باشد که مجموعه آیت الله اعرافی در حوزه فقه التربیه انجام داده اند و به این سمت و سو حرکت کرده اند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha