شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسک کلنگ‌زنی مسجد جایگزین مسجد بابری در آیودیا در هند

حوزه/ بنیاد فرهنگی اسلامی هندوستان بر پروژه ساخت مسجدی که قرار است جایگزین مسجد تخریب شده بابری در آیودیای هند باشد، نظارت می‌کند. این مسجد در سال ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی تخریب گردید.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، مراسم پی‌ریزی مسجد جایگزین بابری روز سه شنبه در ایالت آیودیا در شمال هند برگزار شد.

مراسم برافراشتن پرچم و محوطه کاشت درخت به مناسبت آغاز رسمی ساخت آن برگزار شد. بنیاد فرهنگی اسلامی هندوستان، بر این پروژه که نگاه‌های بسیاری را در این کشور به خود جلب کرده نظارت خواهد کرد.

پس از اینکه مسجد بابری که در قرن شانزدهم در ایالت اوتار پرادش ساخته شده بود  در سال ۱۹۹۲ توسط تندروهای هندو تخریب شد ، اختلافاتی خونین به وجود آمد. هندوها مدعی بودند که این مکان محل زادگاه یکی از خدایان آن‌ها است.

در نوامبر ۲۰۱۹ ، دادگاه عالی هند حکم ساخت معبدی در این مکان را صادر کرد و دستور داد یک قطعه زمین جداگانه برای ساخت مسجد دیگری به جای مسجد بابری اختصاص یابد.

عطار حسین دبیر اعتماد به خبرنگاران گفت: در حالی که این پروژه رسماً آغاز شده است ، ساخت و ساز هنگامی آغاز می‌شود که نهاد تمام مجوزهای لازم را به دست بیاورد.

به غیر از مسجد ، اعتماد همچنین ساخت بیمارستان، موزه، کتابخانه، آشپزخانه اجتماعی، یک مرکز تحقیقات فرهنگی هند و اسلام و یک خانه انتشارات در محل را آغاز خواهد کرد.

در عین حال بسیار از مسلمانان با این روند مخالف بوده و معتقدند که مسجد باید در همان مکان قبلی ساخته شود.

تسلیم رحمانی، رئیس شورای سیاسی مسلمانان هند، در این باره به خبرنگاران گفت که آنها از ایده ساخت مسجد دیگری حمایت نمی‌کنند و افزود: هیچ کس از این ایده حمایت نمی‌کند و همچنین هیچ کس از جامعه با آنها نیست. آنها می ‌دانند هر چیزی را که می‌خواهند بسازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha