شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: شهدا و خانواده‌های آن‌ها دین عظیمی بر گردن همه ما دارند و ما وظیفه داریم حداقل بخشی از این دین را با ادامه راه شهدا و تکریم خانواده‌های آن‌ها ادا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در همایش تکریم مادران و همسران شهدای گرمه، به تبیین جایگاه شهادت و نقش مادران و همسران شهدا در این زمینه پرداخت.

وی با بیان اینکه بر این اساس شهادت در حقیقت مایه خیر و برکت است، گفت: خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ»؛ یعنی هرگز کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند را مرده مپندارید، آن‌ها زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: این آیه که شهدا زنده‌اند و در نزد خداوند روزی می‌خورند، آیه معروفی است و همه ما درباره شهدا شنیده‌ایم؛ اما حق‌تعالی در آیه بعدی می‌فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ» و تأکید می‌کند شهدا به خاطر نعمت‌های فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحال‌اند و به خاطر کسانی که هنوز به آن‌ها ملحق نشده‌اند (مجاهدان و شهیدان آینده) خوشوقت‌اند؛ زیرا مقامات برجسته آن‌ها را در آن جهان می‌بینند و می‌دانند که نه ترسی بر آن‌هاست و نه غمی خواهند داشت.

وی اضافه کرد: آیه ۱۷۰ سوره آل‌عمران به این موضوع اشاره دارد که شهدا به خاطر نعمت‌های فراوانی که خدا از فضل خود به آن‌ها بخشیده خوشحال هستند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: اشاره آیه به این است که شهدا قبل از شهادت هم علم به این نعمات داشتند و در مورد آن‌ها شنیده و خوانده بودند و به همین دلیل هم در وصیت‌نامه‌های خود خطاب به خانواده می‌نوشتند در عزای من اشک نریزید و مشکی نپوشید، اما بعد از شهادت آن نعمات را به چشم خود دیدند و درک کردند، لذا قرآن می‌فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ».

وی افزود: آیه همچنین به خانواده شهدا، همراهان، هم‌رزمان، دوستان، همسر و ... اشاره دارد که بدانید اگر از این راه بیایید در این منزل نه غم است و نه نگرانی و راهی که آن‌ها رفته‌اند درست بوده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «فوق کل ذی برّ برٌّ حتی یقتل الرّجل فی سبیل‌اللَّه»؛ یعنی بالای هر نیکوکاری، نیکوکار دیگری است تا آنگاه که مرد در راه خدا کشته شود. پس چون در راه خدا کشته شد بالاتر از آن نیکی و ارزشی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نگاه خداوند به شهید و خانواده شهید نگاه ویژه‌ای است تا جایی که می‌فرماید: «أنا خلیفة الشهید فی أهله» و تأکید می‌کند من جانشین شهید در خانواده او هستم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: شهدا و خانواده‌های آن‌ها دِین بزرگی بر گردن همه ما دارند و ما وظیفه داریم حداقل بخشی از این دین را با ادامه راه شهدا و تکریم خانواده‌های آن‌ها ادا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha