جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جوادی

حوزه/ امام جمعه موقت همدان گفت: آیت الله مدنی یک شخصیت محبوب در بین اقشار مختلف مردم همدان بود، به نحوی که تنها با یک اشاره ایشان، شاهد سیل خروشان مردم در میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در به ثمر رسیدن، مبارزات روحانیت دارای نقش به سزایی در رهبری و هدایت مردم بوده است.

در این راستا با حجت الاسلام محمد جوادی از مبارزین قبل از انقلاب و از یاران آیت الله شهید مدنی همکلام شدیم تا به تبیین نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی بپردازیم.

حوزه- وظیفه رهبری و هدایت مردم در دوران پیش از انقلاب بر عهده چه شخص و یا گروهی بود؟

سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم همدان همچون تمام مردم ایران زمین، علاقه‌مند به نظام مقدس جمهوری اسلامی، به پیروی از امام راحل و مراجع عظام و روحانیت، به پا خاستند و دنبال روحانیت به راهپیمایی و برگزاری جلسات گوناگون مخصوصا به یاد حاج آقا مصطفی خمینی که به دست جلادان رژیم بعثی شهید شدند، اقدام می‌کردند.

از جمله افراد جلودار این حرکت‌های مردمی، آیت الله شهید سید الله مدنی بود که فعالیت‌های فراوانی در همدان داشت و به پیروی از امام(ره) برای رسیدن به این نظام مقدس، تلاش‌های زیادی را متقبل شد.

خاطراتی از از روزهای انقلاب ؛ نقشی موثر و کلیدی شهید مدنی در بسیج مردم همدان

حوزه- نوع برخورد مردم با آیت الله مدنی در همدان چگونه بود؟  

آیت الله مدنی یک شخصیت محبوب در بین اقشار مختلف مردم همدان بود، به نحوی که تنها با یک اشاره ایشان، شاهد سیل خروشان مردم در میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودیم.

آیت الله مدنی در تمام سخنرانی‌ها و همچنین در بین اقامه نمازهای خود، بیانات حضرت امام(ره) و مراجع معظم تقلید را برای مردم بیان می‌کردند و مردم نیز پس از شنیدن این بیانات از زبان شهید مدنی با اختیار تمام با لبیک گفتن به حضرت امام(ره) و روحانیتی که پیرو امام(ره) بودند، وارد عرصه انقلاب و مبارزات می‌شدند.

حوزه- شما یکی از شاهدان واقعه روز ۲۱ بهمن در همدان بودید، اگر ممکن است حوادث آن روز را برای خوانندگان ما بیان کنید؟

در اواخر بهمن سال ۵۷، به دعوت آیت الله مدنی راهپیمایی عظیم و با شکوهی در میدان امامزاده عبدالله همدان برگزار شد و مردم دارالمومنین همدان لبیک گویان، دنبال سر روحانیت و روحانیت نیز در کنار شهید مدنی به سمت چهارراه شریعتی همدان با شعارهای بسیار تند و کوبنده‌ای علیه نظام طاغوت، در حرکت بودند.

در آنجا بنده شاهد بودم که چندین تانک از سمت چهارراه به سمت مردم برای سرکوب آنها شروع به حرکت کردند، اما بازهم این مردم بودند که در مقابل سربازان رژیم طاغوت با تمام توان مقابله کردند. در این بین بود که خبری آوردند مبنی بر اینکه تانک‌های فراوانی از طرف کرمانشاه به سمت همدان در حرکت است تا از آنجا به سمت تهران و برای سرکوب مردم انقلابی تهران حرکت کند.
شهید مدنی سریعا دستور عقب گرد را برای همه مردم صادر کردند و بازهم خود در مقابل جمعیت، همراه با مردم به سمت میدان بار و ورودی شهر همدان از سمت کرمانشاه، برای جلوگیری از حرکت تانک‌ها حرکت کردند.

خاطراتی از از روزهای انقلاب ؛ نقشی موثر و کلیدی شهید مدنی در بسیج مردم همدان

مردم همدان با سنگ، آهن و هر چه می‌توانستند جاده را بستند تا سد محکمی را در برابر تانک‌های رژیم پهلوی ایجاد کنند.

با نزدیک شدن تانک‌ها مردم به بالای تانک‌ها رفتند تا مانع از پیشروی آنها شوند، که در این بین جوانی به نام حسین عاشوری مورد هدف گلوله قرار گرفت و در همان جا به شهادت رسید و لذا مردم همدان با این جانفشانی‌ها، به دنبال روحانیت و روحانیت در پشت سر شهید مدنی مانع از رسیدن تانک‌ها به تهران و قاتل عام بزرگ انقلابیون شدند.

لازم به ذکر است که شهید حسین عاشوری اهل روستایی به نام یعقوب شاه واقع در جاده کرمانشاه بود که پس از به شهادت رسیدن او در این حادثه، نام روستا به پاس بزرگداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره این شهید، به حسین آباد عاشوری، تغییر کرد.

حوزه- مهم‌ترین پیام حضور یک روحانی همچون شهید مدنی و تبعیت مردم از ایشان در مبارزات و به پیروزی رسیدن انقلاب چه بود؟

این موضوع تاکیدی بر آن است که انقلاب ما یک انقلاب عقیدتی، فرهنگی بود که علاقه و ایمان مردم به مرجع تقلید خود و نماینده ایشان، توانست زمینه ساز به پیروزی رسیدن انقلاب شود و امیدواریم با حفظ همان عقاید و آرمان‌ها، تا زمان ظهور با پشتیبانی از نایب بر حقش، رهبر معظم انقلاب، پرچم را به دستان مبارک حضرت مهدی(عج) برسانیم و دین مقدس اسلام را در سراسر جهان حاکم کنیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha