جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دروس حوزه

حوزه/استاد برجسته حوزه علمیه خواهران بر لزوم تحول در کیفیت دروس حوزه تاکید کرد و گفت: دروس حوزه علمیه باید به قدری از نظر پژوهش ارتقا یافته باشد که طلبه بتواند تولید علم کند.

سلیمه سایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص تاثیر انقلاب بر رشد علمی بانوان به خصوص در حوزه های علمیه و علوم دینی اظهار داشت: بانوان در شکل گیری انقلاب و حتی در تشویق مردان برای حضور در صحنه های عملی انقلاب نقش اساسی و محوریت داشتند و خوشبختانه انقلاب ظرفیتی را ایجاد کرد که زنان با وجود اینکه قبل از انقلاب نیز در حوزه، دانشگاه و مراکز علمی حضور داشتند ولی بعد از انقلاب،  بانوان حاضر در صحنه انقلاب، از نظر علمی، پژوهشی و تحقیقی خود را رشد دهند و مراتب کاملی را طی کنند.
وی ادامه داد: از این جهت زنان نقش محوری دارند. در واقع انقلاب ، زنان را به خودآگاهی رساند  که بدانند با توجه به نقش مادری، همسری، دختری و خواهری در خانواده ها و به واسطه حضور در اجتماع، بتوانند اثربخشی خاصی داشته باشند و این اثربخشی یقینا در همه جهات است.
استاد برجسته حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: اگر زنان آن رشد علمی کافی را نداشته باشند نمی توانند در نقش خود مفید و موثر باشند.
مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت آمنه افزود : برای مثال، حضرت فاطمه زهرا(س) که حتی محور خلقت نیز در وجودشان تجلی کرده، از هر جهت به معارف دینی و وحیاتی وصل بودند؛ هم از طریق پدر بزرگوارشان و هم از طریق همسر گرامی شان و هم خودشان آن ظرفیت معصومیت و انسان والا و شایسته ای را داشتند که توانستند امام حسن و حسین علیهماالسلام و حضرت زینب را تربیت کند و در عرصه سیاست، اجتماع و فرهنگ وارد کنند و این نشان از توانمندی روحی و علمی ایشان است.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین وجود مبارک حضرت معصومه(س) را داریم که همراهی با برادر و دفاع از ولایت داشتند و این نشات گرفته از ظرفیت علمی شان بود.
سیادتی ابراز کرد: زمانی عده ای از اصحاب نزد امام موسی کاظم آمدند. امام در منزل نبودند. در آن زمان حضرت معصومه در سنین کودکی و نوجوانی بودند و با آن حال، پاسخ های علمی و عمیقی را در بحث شبهات اعتقادی و شبهات دینی به اصحاب دادند.
استاد برجسته حوزه علمیه همچنین حضرت زینب را برای مثال عنوان کرد و افزود: امام معصوم در حق ایشان می گویند که یک ظرفیت علمی و والا و اتصال وحیاتی دارند غیر از آن تلاش هایی که ما فکر می کنیم بعضی از آن اکتسابی است.
وی بیان کرد: لذا انقلاب ظرفیتی را ایجاد کرد که بانوان این گونه به جایگاه عظیم خودشان که بتوانند ظرفیت ها را در جامعه پیاده و مهیا کنند، برسند و در واقع بانوان شروع به تالیفات، تحقیقات و پژوهش های علمی کردند و در حال حاضر در عرصه های مختلف جامعه و در تاثیرات خانودگی و حتی در صحنه های بین المللی نقش ایفا می کنند.
وی اظهار کرد: این ظرفیت بسیار بالا رفته و زمینه نیز ایجاد شده ولی از نظر ما این ظرفیت برای بانوانی که انقلابی اند و دغدغه دین و تشیع را دارند، کم است و باید این ارتقا به مرحله بالای خودش برسد تا بتوانند معرفت دینی و مهدوی را در جامعه و عرضه بین الملل ارتقا دهند و زمینه انسان سازی و تمدن سازی را برای جامعه بشری محیا کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت آمنه در این باره تصریح کرد: این امر اتفاق نمی افتد مگر به دست زنان جامعه و در واقع زنان نقش محوری و اساسی در این باره دارند خصوصا در ابعاد همسری و به ویژه مادری ، نقش تربیت انسان متمدن ساز را دارند.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: باید حوزه های علمیه و مراکز علمی با شناخت نیازهای تربیتی با توجه به اقتضای زمانی ، برنامه ریزی خاصی کنند و به نظر من، حوزه علمیه احتیاج به تحول عظیم در این زمینه دارد زیرا علم نظری، بدون عمل نمی تواند کارساز باشد و ما باید درس های علمی را درس های مهارتی و کاربردی کنیم تا ان شاءالله اثربخشی خودش را داشته باشد.
وی در خصوص ارزیابی کیفیت و کمیت دروس حوزه های علمیه در ابتدای انقلاب و اکنون بیان کرد: در ابتدای انقلاب وارد حوزه علمیه شدم و آن زمان روند مطالعه شیوه قدیمی بود اما عمق مطالب که خوانده می شد قوی تر از الان بود. در حال حاضر کمیت دروس نسبت به گذشته بیشتر شده اما از کیفیت آن کاسته شده است. ما باید از کمیت دروس کنونی کاسته و کیفیت بخشی را بیشتر کنیم. نمی گویم ارتقایی از گذشته تاکنون حاصل نشده و سطح تالیفات کتب و پژوهش های علمی به مراتب بالاتر رفته ولی هنوز در کیفیت و محتوا ضعف وجود دارد و باید تقویت شود.
وی در پاسخ به ایرادات این امر عنوان کرد: ما از نظر کتب و منابع دینی غنی هستیم ولی باید بتوانیم از این کتب و منابع بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، تولید علم داشته باشیم و از نظر محتوایی، با توجه به معارف دینی آن ها را غنی کنیم که هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.
استاد حوزه علمیه حضرت آمنه افزود: منابع درسی ما باید براساس این که منبع درسی است نه یک کتب تالیفی در نظر گرفته شوند و منبع درسی باید سیر و روند و درس و مقدمه کاملا در آن محسوس باشد تا وقتی طلبه سیری را مطالعه می کند در نهایت بتواند به نتیجه خوبی برسد و عملا این تلنگرهای عمیق در وجودش زده شود که بحث تولید علم محقق شود ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی در این زمینه ادامه داد: علت آن است که تعداد واحدهای درسی بسیار زیاد و عملا درس پژوهش از درس جدا شده گرچه الان تلاش هایی شده که آموزش،  پژوهش محور شود ولی به نظر  من هنوز در مقدمات هستیم و باید واحدهای درسی طوری تالیف شود که همراه با کمیت کم، و کیفیت بالا باشد.
اضافه کرد: باید زمانی که طلبه کتابی را مطالعه می کند نیاز به کتاب موازی کنارش نداشته باشد و کتب درسی از نظر پژوهش به قدری ارتقا یافته باشند که طلبه بتواند تولید علم را محقق کند.
استاد حوزه علمیه خواهران حضرت آمنه افزود: بحث حفظ مطالب یک قسمت موضوع  است و از نظر من مقدمه ای برای شکوفایی رشد و استعداد است. حفظ کردن، نمره گرفتن و مدرک گرفتن باید از حوزه حذف شود و حتی شیوه ارزیابی باید تغییر کند. باید در تمامی سطوح ارزیابی استاد از طلبه به شکل خروجی یک مقاله باشد و نه نمره امتحانی که باید این از حوزه برداشته شود و ظرفیت های علمی شکوفا شود.
وی درپایان اظهار کرد: حوزه نباید به دنبال تعداد بالای فارغ التحصیل باشد این یک بعد است. ولی اگر ما عملا تعداد کمتر فارغ التحصیل داشته باشیم که بسیار مثبت کارآمد که از جهت درک علمی، مهارتی و پژوهشی بالا باشد این نتیجه بخش خواهد بود.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha