جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویری از مرحوم آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: معرفت توحیدی و دانش اخلاق آیت الله مصباح یزدی به قدری جامع بود که وقتی به اندیشه ایشان نگاه می کنیم با یک صورت بندی استاندارد و قابل تبیین، بیان و ارائه در ساحت مباحث علمی مواجه می شویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام میثم قاسمی شامگاه چهارشنبه در پنجمین روز از وبینار نکوداشت «جایگاه و مقام علمی استاد آیت الله مصباح یزدی» اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی در اندیشه توحیدی وقتی مباحث اخلاقی و توحیدی را بیان می کند در واقع انسان را در عالم عینیت و در قیاس با خدا و جایگاهش را هستی مشخص می کند.

وی افزود: انسان با اندیشه توحیدی تبدیل به یک انسان موحدی می شود که همزمان در دنیا و آخرت حرکت می کند.

این محقق حوزوی با بیان اینکه دیدگاه فلسفی مصباح هر گونه رشد فکری و عملی را در هسته دانش و صورت های علمی بیان می کند گفت: در دیدگاه ایشان، رشد انسان را نباید تنها در یک رابطه حسی و عاطفی بیان کرد.

وی گفت: آنجایی اتفاق می افتد که انسان یک داده علمی و اندیشه ای خالص پیدا می کند و اساس زندگی و بنیان خود را ترسیم می کند و این نقطه آغاز انسان شناسی است و با بحث توحید ارتباط دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه اندیشه توحیدی نقطه صعود انسان است گفت: توحید به عنوان یک محور و خط ممتدی است که یک سوی آن خط توحیدی و سوی دیگر آن سبقه کلامی دارد هر قدر امتداد می یابد سبقه های انگیزشی آن پررنگ تر می شود و انسان به قلعه عرفانی و اخلاقی دست می یابد.

وی اضافه کرد: ایشان در روش های سلوک و راه تکامل را تمرکز بر خودشناسی بیان می کند که اولین اثر خودشناسی معرفت آگاهانه و فقر وجودی و درک وجود خداوند است. ایشان رابطه دنیا و آخرت و رابطه زندگی را در خودشناسی می داند که این خودشناسی فقط محصول علم حضوری نیست بلکه به انسان معرفت حصولی نیز می دهد.

این محقق حوزوی با اشاره به کتاب اخلاق در قرآن از آثار آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان در این کتاب به بحث توحید در خالقیت، ربوبیت و برهان صدیقین و کلامی می پردازد.

وی ابراز داشت: وقتی کسی با اندیشه توحیدی، معرفت نفس پیدا کند اخلاق اسلامی انسان را از خلوت نشینی دور می کند زندگی خود را می شناسد و دوم به حرکت وادار می شود. که این امر در کتاب به سوی خود سازی از ایشان مشهود است.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه اساسی ترین مغالطه که انسان را از سعادت به دور می کند مقایسه با سایر افراد است گفت: توحید و معرفت توحیدی فقط یک امر فضیلت مند و ارشاد الهی نیست بلکه درک توحیدی در نقطه کانونی نیازهای انسانی می نشیند.

وی تاکید کرد: اصل توحید و معرفت نیز باید مانند آب و خواب در زندگی انسان ها شود که به آن نیاز  که انسان به آنها نیاز دارد. واقعیت و حقیقت با کسی شوخی ندارد و حقیقت انسان باید با توحید متحول شود و رابطه انسان با توحید مشخص شود.

این محقق حوزوی خاطر نشان کرد: توحید در اندیشه بزرگان و در صورت بندی آیت الله مصباح یزدی عبارت از حلقه اتصال اخلاق واقع گرا با متن زندگی انسان، توحید اسلامی و حقیقی و حرکت آفرین است.

وی با بیان اینکه امام راحل بر اساس همین توحید انقلاب را به ثمر رساند گفت: این انقلاب جنبش در عالم را ایجاد کرد و در نهایت به صاحب اصلی آن مهدی موعود(عج) خواهد رسید.

حجت الاسلام قاسمی گفت: شهیدان و مدافعان نیز با اندیشه توحیدی از جانشان گذشتند و این اندیشه را در زندگیشان عملیاتی کردند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha