پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عصبانیت

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به سه راهکار عمده برای مهار غضب، اظهار کرد: توجه به آثار اخروی و محبوبیتِ فروبردن خشم نزد خدا سبحانه و تعالی یکی از بهترین راه‌های تمرین خوش‌اخلاقی و مهار شعله سرکش خشم و غضب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در گفتمان دینی مهار خشم، با گرامیداشت فرارسیدن ماه رجب، با اشاره به توصیه‌های قرآنی و روایی در این زمینه، اظهار کرد: حق‌تعالی مهار غضب را از نشانه‌های ایمان و باور به حقایق الهی می‌داند و می‌فرماید: «وَ إِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یغْفِرُونَ»؛ یعنی اهل ایمان و توکل کسانی هستند که به هنگام غضب عفو می‌کنند؛ به این معنا که نه‌تنها در موقع غضب زمام اختیار از کفشان ربوده نمی‌شود و دست به اعمال زشت و جنایات نمی‌زنند؛ بلکه با آب عفو و غفران قلب خود و دیگران را از کینه‌ها شستشو می‌دهند و این صفتی است که جز در پرتو ایمان راستین و توکل بر حق پیدا نمی‌شود.

وی افزود: جالب این است که نمی‌گوید آن‌ها غضب نمی‌کنند چراکه این جزء طبیعت انسان است؛ بلکه می‌گوید آن‌ها به هنگام غضب آلوده گناه نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: تأکید قرآن بر این نکته به خاطر آن است که این حالت آتش‌سوزانی است که در درون جان انسان شعله‌ور می‌شود و بسیارند کسانی که قادر بر مهار کردن نفس در آن حالت نیستند ولی مؤمنان راستین هرگز تسلیم خشم و غضب نمی‌شوند.

وی با اشاره به سه راهکار عمده برای مهار غضب، اظهار کرد: توجه به آثار اخروی و محبوبیتِ فروبردن خشم نزد خدا سبحانه و تعالی یکی از بهترین راه‌های تمرین خوش‌اخلاقی و مهار شعله سرکش خشم و غضب است.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه راه دیگر کمک خواستن از خداوند متعال است، گفت: در کتاب مکارم الاخلاق آمده است در هنگام عصبانیت بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید و این دعا را پس از صلوات بخوانید تا عصبانیت زایل شود: «اللهم اغفِر ذَنبِی وَ اذهِب غَیظَ قَلبِی وَ اَجِرنِی مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم و لا حَولَ و لا قُوَةَ اِلّا بِالله العلی العَظِیم».

وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی توصیه می‌کردند جهت آرامش پیدا کردن دست روی سینه بگذارید و در حالت نشسته و ایستاده چند مرتبه آیه ۲۸ سوره رعد را بخوانید: «الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب» که در ایجاد آرامش بسیار مؤثر است.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: طبق روایات علاوه بر صلوات گفتن ذکر شریف «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»، گفتن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، سجده، وضو گرفتن و غسل کردن، گفتن ذکر یونسیه از دیگر توصیه‌های معنوی در درمان خشم است.

وی با بیان اینکه توجه به سیره اولیای دین نیز راهی برای تسلط یافتن بر خویش است، خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) دیرتر از همه عصبانی شده و زودتر از همه راضی می‌شدند و عفو می‌کردند.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: امام کاظم (ع) را نیز به سبب این صفت شایسته، یعنی حلم ورزی و عفو و پرهیز از برخوردهای انتقام‌جویانه و از روی خشم و غضب، «کاظم» لقب داده‌اند.

وی ادامه داد: داستان امام علی (ع) نیز در جنگ خندق که در پی جسارت عَمرِو بن عبدود، از روی سینه او برخاستند و چند قدم راه رفتند تا خشمشان فرو نشیند و آنگاه برای خدا سبحانه و تعالی سر از پیکر آن قهرمان کفر جدا کردند، الگوی دیگری برای مهار غضب است و این سیره در بین علمای ربانی نیز به‌وفور ذکر شده است.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه قلب سلیم، سرمایه اصلی انسان در آخرت است، اظهار کرد: اینکه این‌همه سفارش شده‌ایم به مهار غضب و بالا بردن ظرفیت روحی برای رسیدن به‌سلامت قلب است؛ چراکه مولود عزیز اول این ماه حضرت امام باقر (ع) می‌فرمایند: «لا سَلامَةَ کسَلامَةِ القَلبِ» و تأکید می‌کنند هیچ سلامتی همانند سلامت دل نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha