جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با آیت الله اعرافی

آنچه از صدا و سیما انتظار می رود این است که در تحقق فرمایشات علما و مراجع و به خصوص منویات و فرمایشات امامین انقلاب، با بهره‌گیری از سازوکارهای هنری و اقتضائات رسانه ای، خدامداری، دین‌محوری و ارزش‌مداری دینی را در جامعه تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در دیدارهای اخیر رئیس رسانه ملی با علما و مراجع تقلید بر نکات مهمی از سوی بزرگان و مراجع معظم تأکید شد که از آن جمله می توان به لزوم تقویت فضای دینی و فرهنگی جامعه و تلاش رسانه ای در جهت حفظ و صیانت از باورهای اعتقادی مردم و نسل جوان اشاره کرد.

به طور خاص آیت الله العظمی جوادی آملی، خواستار اهتمام صدا و سیما در جهت تقویت ادب و فرهنگ اسلامی در جامعه شده و بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صدا و سیما به منظور ترویج فرهنگ ناب دینی تأکید کردند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز بر ضرورت برنامه ریزی هر چه بهتر رسانه ملی در جهت تقویت باورهای دینی نسل جوان جامعه تأکید کرده و گفتند: "شما باید قیامت باوری را در عمل ترویج کنید تا مردم بدانند روز قیامت و حساب و کتابی وجود دارد؛ ما در منطق شیعه خمیرمایه های خوبی داریم که می تواند ما را در همه جا راهنمایی کند".

همچنین حضرت آیت الله علوی گرگانی در این دیدار با بیان اهمیت مجهز شدن رسانه ملی به سلاح ایمان و تلاش در جهت تبیین شاخصه های اسلام ناب محمدی(ص) در دنیا، تصریح کردند:" اثربخشی رسانه ملی بر فرهنگ عمومی برکسی پوشیده نیست اما رسانه ملی می بایست بیش از پیش به موضوعات مهمی همچون حجاب، عفاف و آگاهی بخشی به جامعه درباره آیات و روایات بپردازد. "

اتفاقاً چنانچه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب مسئولان رسانه ملی در طول سه دهه اخیر دقت کنیم، یکی از کلیدواژه های معظم له ناظر به همین موارد و تلاش همه جانبه برای تقویت باورهای اسلامی مردم و جوانان بوده است، کما این که امام راحل نیز در طول حیات نورانی خویش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این مطالبه به حق را از مسئولان صدا و سیما داشته و در بیانات و دیدارهای خویش، این مسایل کلیدی را مورد توجه قرار می دادند.

بدون هیچ تعارف و ملاحظه کاری و ایضاً محافظه کاری، باید قبل از هر چیز ضعف نسبی سازمان صدا و سیما در انجام مأموریت مهم تبیین فرهنگ ناب دینی و ترویج ارزش های اسلامی و اخلاقی در کلان رسالت رسانه ملی را پذیرفت، با این حال نباید صرفاً نیمه خالی لیوان را هم نظاره کرد، چه آن که توجه به کارهای انجام شده و ظرفیت های پدید آمده در رسانه ملی، مایه امیدواری و انگیزه ساز برای فعالیت های پیش روست.

به بیان دقیق و رسای علامه جوادی آملی، معنویت و دیانت جزو اصلی ترین سرمایه های کشور ما هستند که به خصوص مسئولان و مدیران صدا و سیما باید ضمن عنایت به این مهم، برنامه های خود را در جهت تقویت این مهم متمرکز کنند تا ان‌شاءالله خروجی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری آن چیزی باشد که مورد نظر مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام تقلید است.

همچنین از یاد نبریم که به تعبیر مرحوم علامه مصباح یزدی، "فعالیت تبلیغی صدها رسانه علیه دین، وظیفه رسانه ملی در شناساندن اسلام ناب به جامعه را سنگین‌تر از گذشته کرده است"

به خصوص از آن جا که تقویت باورهای دینی جامعه، لازمه مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی است، اهمیت و ضرورت اهتمام رسانه ملی در این باره بیش از پیش خود را نشان می دهد.

مقام معظم رهبری، آبان ماه سال ۹۳ در حکم رئیس سابق رسانه ملی به تصریح فرمودند: "سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد. "

این مطالبه ی به حق رهبر معظم انقلاب ناظر به این حقیقت مسلم است که جامعه‌ دین‌مدار و اخلاق‌محور که مردم آن به خدا، معنویت، ارزش‌های اخلاقی و دینی علاقه‌مند هستند، باید دارای "رسانه دینی و اخلاقی" باشد؛ چه آن که در اسلام و جامعه‌ دینی، ابزارهای فرهنگ‌ساز باید در خدمت دین و ترویج معارف دینی و آموزه‌های اخلاقی قرار بگیرند.

بر این اساس آنچه از صدا و سیما انتظار می رود این است که در تحقق فرمایشات علما و مراجع و به خصوص منویات و فرمایشات امامین انقلاب، با بهره‌گیری از ساز وکارهای هنری و اقتضائات رسانه ای، خدامداری، دین‌محوری و ارزش‌مداری دینی را در جامعه تقویت کند و نگذارد که موج شبهات القایی -که مع الاسف در سال های اخیر روند تصاعدی هم داشته-، باعث تضعیف باورهای اسلامی در بین نسل جدید شود.

سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha