جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: برنامه سیر مطالعاتی برای اساتید و طلاب فاضل برای گام برداشتن در امور پژوهشی یک امر مهم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام  والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، امروز در جمع اساتید و دست اندرکاران جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قزوین، ضمن تقدیر از برگزاری این جشنواره گفت: خداوند متعال در قرآن کریم یکی از صفات ویژه خود را خلاق بودن معرفی می کند، صفتی که یک پژوهشگر به دنبال آن است و همواره به دنبال خلق یک دانش و نوآوری جدید است.

وی با اشاره به اینکه براساس یک مطالعه سطحی و براساس تجربه، دشوارترین کاری که یک دانشمند می تواند انجام دهد را می توان کار پژوهشی معرفی کرد، گفت: در کنار فعالیت های آموزشی و تبلیغاتیکه طلاب و محققان انجام می دهند کار پژوهش بسیار دشوار تر است و اگر یک بررسی اجمالی شود مشاهده می کنید در مراکز آموزش عالی استاد مدرس فراوان ولی استاد محقق کم است.

مدیر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم پژوهش و پژوهشگر را در چند واژه خلاصه کنیم، می توانیم او را محقق، نوآور و نظریه پرداز معرفی کرد و اینکه مطالب دیگران را با بیان دیگر به مردم ارایه کنیم به آن پژوهش گفته نمی شود و پژوهش باید به یک دستاورد نو بیانجامد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا عنوان کرد:  پژوهشگران اگر بخواهند به دستاورد جدیدی برسند باید به آن چیزی که دیگران به آن رسیده اند واقف باشد که اگر این مهم اجرایی نشود بسیاری از دستاوردهایشان همان مطالب قدیمی خواهد بود که پیش تر دیگران به آن دستیافته و به جامعه علمی عرضه نموده اند.

 وی ادامه داد: برنامه سیر مطالعاتی برای اساتید و طلاب فاضل مهم و ضروری است، چراکه با توجه به این موضوع محقق به تدریج در یک فرآیند زمانی به دانش لازم  برای نوآوری های لازم در یک شاخه علمی دست پیدا می کند. او پس از رسیدن به مرزهای دانش متوجه بسیاری از موضوعات و مشکلات موجود در آن شاخه علمی می شود و بارقه  نوآوری علمی در ذهن او شکل خواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه شاهد این هستیم که بارها و بارها کارگاه های روش پژوهش برگزار شده و برگزار می شود ولی خروجی مطلوب را ندارد، گفت:  باید برای یک پژوهشگر خوب شدن  اهل مطالعه، تحصیل علم و کنکاش علمی بود و صرفا با دانستن موضوعات کلی و روش پژوهش مشکلی برطرف نمی شود.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از معاون پژوهشی حوزه علمیه و قدردانی از دبیرخانه جشنواره علامه حلی و حوزه علمیه خواهران استان از اساتید حوزه علمیه استان خواست تا در برنامه سیر مطالعاتی معاونت پژوهشی حوزه مشارکت فعال داشته باشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha