پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتی با بیان اینکه امروزه نیازمند نگاه اندیشه ای حضرت امام(ره) نسبت به موضوع فقه حکومتی هستیم، گفت: آنچه در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به دنبال آن هستیم، تلاش برای کشفِ رابط و ربط منطقیِ فقه و علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی، در همایش علمی «هم اندیشی فقه نظام ساز» که امروز در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و از طریق فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به هدف این موسسه در تربیت متخصص در حوزه فقه نظام ساز، گفت: آنچه که مایه فکری و معرفتی موسسه را تشکیل می دهد دغدغه هایی برآمده از اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است.

وی افزود: طرح مسئله زمان و مکان و توجه به موضوع شناسی در فرایند اجتهاد و قرار گرفتن فقه به عنوان محور اداره حکومت و جامعه، که رسیدن به این امر مهم؛ در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) آنچه که اتفاق افتاده بی شک برای رسیدن به این مدل از فقه ما نیازمند تولید نظریه هستیم.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ابراز داشت: تشکیل جلسات نظریه پردازی در موسسه معطوف به موضوع فقه نظام و نظام سازی فقهی است. اتفاق دیگر طراحی مبانی دوره فقه نظام ساز است. بی شک در گام دوم انقلاب اسلامی و بعد از گذشت دوره های مختلف معرفتی، امروزه ما نیازمند به دست معنایی و مفهومی نگاه اندیشه ای حضرت امام(ره) نسبت به موضوع فقه حکومتی هستیم.

وی تصریح کرد: آنچه که تاکنون در این فرایند اتفاق افتاده به نوعی نگاه های زمینه ای بوده است یعنی قرار گرفتن معرفت فکری در کنار معرفت علوم انسانی بوده است. موسسات مختلفی که در گام اول انقلاب در انقلاب اسلامی ایجاد شد اما آنچه که در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به دنبال آن هستیم، تلاش برای کشفِ رابط و ربط منطقیِ فقه و علوم انسانی است و گذر از ربط های زمینه ای و گذر از شباهت های مفهومی و ظاهری میان سنت و مدرنیته و کشف معنا و مفهوم واقعی مسئله حکم شرعی در نسبت با موضوع شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف مذکور، تشکیل حلقات فقه نظام ساز و برگزاری نشست های علمی و هم اندیشی هایی از جمله اقدامات است که در چند سال اخیر در حال رخ دادن است و نشست علمی امروز با عنوان «هم اندیشی فقه نظام ساز» در همین راستا است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha