جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پرچم اندونزی

حوزه/ دبیر شورای سازمان اهل البیت اندونزی با اشاره به برخی از فرهنگ‌ های مردم اندونزی به نقش پررنگ زنان در جامعه و رواج تسامح و تعادل و احترام به مناسبت های شهادت و ولادت های اهل بیت(س) اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه عبدالله بیک در مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» که عصر پنجشنبه به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به چالش ها و فرصت های تمدن سازی تمدن نو اسلام در سال های آینده اظهار داشت: یکی از فرهنگ های جامعه اندونزی حضور و مشارکت زنان در عرصه های مختلف زندگی است که بخشی از مسائل زندگی از مشارکت فعال زنان بهره‌مند می شود.

 دبیر شورای سازمان اهل البیت اندونزی با اشاره به حضور زنان در کسب درآمد در سراسر کشور اندونزی تاکید کرد: در شهرهای بزرگ و مراکز خرید و مراکز دیگر حضور زنان امری واقعی و کاملا آشکار است و حتی در بعضی شرایط حضور زنان بیشتر از مردان است.

وی با اشاره به نقش زنان اندونزی در تولید اقتصاد خانگی تاکید کرد: زنان اندونزیایی در فعالیت های اجتماعی و مذهبی و حتی سیاسی حضور و مشارکت فعال دارند و زنان در روزهای مذهبی مانند عید های سعید فطر و قربان می بینیم که زنان صف ها را پر کرده اند.

عبدالله بیک افزود: در روزهای تولید پیامبر و سایر مجالس ذکر و مذهبی هم همین حضور زنان احساس می شود، در قوانین هم هیچ محدودیتی برای زنان وجود ندارد و میتوانند در تمامی پست ها حضور پیدا کنند و هیچ فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد.

دبیر شورای سازمان اهل البیت اندونزی یکی دیگر از فرهنگ های مردم اندونزی را  رعایت اعتدال خواند و تاکید کرد: این مسئله شاید به شرایط آب و هوایی اندونزی بر می گردد که دارای دو فصل بارانی و بدون باران است و همیشه مانند بهار بوده است.

وی با اشاره به پنج اصل اساسی توحید، تمدن، وحدت اندونزی، حاکمیت مشورت و عدالت اجتماعی برای همه مردم به عنوان اصول اساسی کشور تاکید کرد: تمام این اصول به ارزش های کلی که در همه ادیان و به ویژه اسلام وجود دارد برمیگردد و به همین دلیل جامعه اندونزی معمولا خشونت را در همه امور قبول نمی کنند.

عبدالله بیک مبهوت شدن مردم از واقعیت تاریخی کربلا، تاکید کرد: این واقعه تاریخی برای همه مردم غیرقابل تصور است که چگونه افرادی می توانند چنین اقداماتی را انجام بدهند و وجود داعش باعث شده است که کم کم بتوانند تصور کنند.

دبیر شورای سازمان اهل البیت اندونزی بااشاره به فرهنگ تسامح در این کشور، تاکید کرد: در یک خانواده افرادی با مذاهب مختلف وجود دارد اما زندگی مسالمت آمیز با هم دارند.

وی با اشاره به حرکت های اخیر  وهابیت در اندونزی تاکید کرد: در سال های اخیر حرکت های تندرویی در کشور مشاهده شد که قبل از آن نبود که حرکت غیر برادری در بین مسلمانان و مردم اندوزی را به وجود آورده بود.

عبدالله بیک به عشق فوق العاده برای علما و سادات اشاره و تصریح کرد: در ماه ربیع الاول و ربیع الثانی همیشه در مجالس و مکان های مختلف مجالس میلاد النبی برگزار می کنند و به سرود و ستایش پیامبر و اهل بیت می پردازند. ماه محرم و صفر را ماه بدبختی می دانند و از کارهای مانند برگزاری مجلس عروسی و شروع کارهای بزرگ مانند تجارت و خانه سازی جلوگیری می کنند.

دبیر شورای سازمان اهل البیت اندونزی فرهنگ دیگر در جامعه اندونزی را ساده زیستی برشمرد و  تصریح کرد: در لباس و غذا و خانه ساده زیستی دارند و این قناعت هم منجر می شود که مردم به مسائل پیچیده دینی بپردازند که این چالشی برای یک مبلغ دینی می شود که نمیتواند مسائل پیچیده فقهی را مطرح کند و باید مسائل را به صورت آسان و با حفظ محتوا ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ دیگری که در اندونزی می بینیم عشق به قرآن است، افزود: همه مردم اندونزی از سن کودکی به مکتب ها و مدارس برای یادگیری قرآن می روند و قبل از اینکه به مدرسه بروند آموزش قرآن را شروع می کنند و به خاطر همین در سنوات اخیر حرکت حفظ قرآن شروع شده است.

عبدالله بیک ادامه داد: حضور قاریان اندونزی در مسابقات بین المللی قرآن هم نشانی از این توجه به قرآن است که معمولا جز برگزیدگان این مسابقات هستند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha