پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شورای راهبردی عشایر

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه فارس از برگزاری بزرگداشت آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، در دیدار با برخی از اعضای شورای راهبردی اقوام و عشایر فارس که در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد، در خصوص آشنا بودن با فرهنگ عشایر اظهار کرد: در دوران کودکی با عشایر به دلیل شغل پدری رابطه بسیاری داشته ام.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت های تبلیغی از راه اندازی گروه تبلیغی یاد کرد و افزود: حدود ۱۵ سال است که با تشکیل گروه تبلیغی جهادی، سعی کرده ایم خدمات فرهنگی اجتماعی به عشایر و مردم منطقه کوهمره سرخی و اطراف آن داشته باشیم تا جاییکه بسیاری از روستاهای آن منطقه که تا چند سال پیش مسجد نداشته اند به برکت حضور مبلغین، همکاری مردم منطقه و کمک و حمایت برخی از گروه های جهادی حوزوی یا دانشگاهی امروز دارای مسجد شده اند.

مسئول گروه تبلیغی جهادی صبای سعادت تصریح کرد: در این ۱۵ سال مبلغین را از قم سازماندهی می کردیم و در ماه مبارک رمضان و دهه محرم با همکاری اهالی متدین، به این مناطق اعزام می کردیم، گروه های تبلیغی دیگری نیز بودند که متمرکز بر تبلیغ عشایری بودند و با آنها نیز تعامل و همکاری داریم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: در طول این سال ها آنچه که از اهالی این مناطق محروم و همچنین از عشایر دیده ام عشق و ارادت آنها به اهل بیت علیهم السلام و نیز نجابت آنان است.

وی با بیان اینکه ذهنیت ما از عشایر حماسه و غیرت است، عنوان کرد: دشمن بر مسئله قومیت ها در چند محور از جمله تحریک عواطف و احساسات قومیتی جهت ایجاد فتنه و جدایی طلبی تمرکز کرده است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس، دومین محوری که دشمن روی آن تمرکز کرده است را از بین بردن هویت و اصالت قومیت ها دانست و گفت: دشمن در صدد این است که سنت های خوب اقوام را از آنان بگیرد.

وی سوء استفاده از قومیت ها، برای کنش های سیاسی در تقابل با مبانی انقلاب و اندیشه های امام و مقام معظم رهبری را سومین مرحله ای برشمرد که دشمن بر روی آن تمرکز کرده است و تصریح کرد: دشمن در این بخش در صدد این است که قومیت ها را در مقابل نظام و انقلاب قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین استوار عنوان کرد: هنگامی که روایات را نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که نبی مکرم اسلام(ص)و دیگر ائمه علیهم السلام ما را از قومیت گرایی به معنای منفی پرهیز داده اند، قومیت گرایی مثبت این است که انسان قوم خود را دوست داشته باشد که خوب است، اما یک قومیت گرایی منفی داریم و آن این است که به خاطر قوم خود روی برخی حقیقت ها چشممان را ببندیم، اما صادق(ع) فرمود، کسی که تعصب های بی جا داشته باشد ریسمان های ایمان را از گردن خود باز کرده است، همچنین امام سجاد(ع) نیز می فرماید، عصبیت بد این است که بد های قوم خود را بهتر از خوب های قوم دیگر ببیند، سپس فرمودند این که کسی قوم خود را دوست داشته باشد بد نیست، بد این است که انسان قوم و عشیره خود را بر ظلم به دیگران کمک کند، لذا باید مراقبت کنیم.

وی هیچ حقی را بالاتر از انقلاب ندانست و ادامه داد: هیچ حقی بالاتر از انقلاب و ولایت نیست و هیچ ظلمی بالاتر از آمریکا و استکبار نیست، ما از ایثارگران و شهدا یاد گرفته ایم که جان خود را در راه آرمان های انقلاب تقدیم کنیم، توقع حمایت از اسلام همانطور که در طول تاریخ از مجموعه اقوام و عشایر مشاهده کرده ایم امروز نیز وجود دارد و به دلیل اینکه فتنه ها پیچیده شده است، دقت ها و زکاوت ها نیز باید بیشتر شود.

عضو شورای حوزه علمیه فارس گفت: تقاضای نخست ما این است که یک رابطی را به عنوان رابط شورای راهبردی اقوام و عشایر معرفی کنید، تا بتوانیم مباحث را مطرح کنیم، همچنین اگر نیاز بود بنده نیز حاضرم به عنوان نماینده عشایر در هر جایی که بتوانم از حقوق آنها حمایت کنم.

وی خاطرنشان کرد: در صدد برگزاری همایش مرحوم آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی در سطح استان هستیم، ایشان اهل معرفت و عرفان بود و استاد تمام فلسفه بود، همچنین ایشان استاد مرحوم آیت الله العظمی بروجرودی، آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، حاج آقا رحیم ارباب و بزرگان دیگری بود، هر کدام از شاگردان آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی یک امت هستند که از نفس قدسی ایشان استفاده می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha