چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام میرمعزی

حوزه/ رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه گفت: ماده واحده دارای بخش هایی است که مرتبط با انجمن های علمی، کرسی های نظریه پردازی، نشریات علمی و مراکز پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی در جلسه با هیئت اعزامی از حوزه علمیه خراسان که در رأس آن معاون پژوهش این حوزه حضور داشت ضمن اعلام آمادگی حوزه علمیه قم در همکاری با حوزه علمیه خراسان گفت: قدم رو به جلویی بوده که ماده واحده برای حوزه علمیه خراسان نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم افزود: ماده واحده دارای بخش هایی است که مرتبط با انجمن های علمی، کرسی های نظریه پردازی، نشریات علمی و مراکز پژوهشی است.

وی اظهار کرد: نشریات علمی حوزه علمیه قم شامل نشریات پژوهشی و ترویجی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: کرسی های نظریه پردازی شامل کرسی های آزاد اندیشی هم هستند.

وی افزود: به تناسب بخش هایی که ماده واحده داشته، اعطای مجوزهای فعالیت در چهار بخش مذکور خلاصه شده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم بیان داشت: هرکدام از مواد چهارگانه آیین نامه خاص خود را دارد و اعضای شوراهای گسترش مهارت های آموزشی و اعطای مجوزها و به طور مدون مشخص شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: ما گفتیم لازم است آیین نامه واحدی برای حوزه های علمیه کشور و با هماهنگی و مشورت همه آن ها در جهت اجرایی شدن ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم گفت: نتیجه این مباحث تلاش ما برای توسعه انجمن های تخصصی علمی در استان های مختلف و تأمین زیرساخت های آن ها بوده است.

وی تصریح کرد: انجمن های علمی مسئولیتی پس از مراکز پژوهشی دارند و امر تشکیل این انجمن ها از نظام آموزشی دانشگاه به حوزه آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی گفت: باید جایگاه و رسالت انجمن های علمی در حوزه های علمیه به طور دقیق و مدون مشخص شود و این موضوع در دست بررسی است.

وی افزود: در مورد نشریات تغییر رویه وزارت علوم یک چالش جدید که در حال حاضر حوزه با آن مواجه می باشد؛ در همین راستا شورایی را برای بررسی و تطبیق آیین نامه جدید وزارت علوم با شرایط و آیین نامه های حوزه تشکیل دادیم تا رتبه بندی های علمی حوزه در مورد تولیدات علمی حوزوی به این وزارت ارائه دهیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در مراکز پژوهشی چالش های متعددی وجود دارد و آیین نامه و دستورالعمل خاصی برای آن ها داریم.

وی گفت: هر مرکز پژوهشی برای اخذ مجوز تأسیس موظف است تا مهلت سه ساله ای که از سوی مدیریت حوزه به آن ها داده می شود زیرساخت ها و استانداردهای لازم را ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی عنوان داشت: برای کرسی های نظریه پردازی ضوابطی وجود دارد که بر اساس آنها اعطای مجوز برگزاری صادر می شود؛ اما باید این آیین نامه ها را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهیم تا مشارکت برای برگزاری این کرسی ها بیشتر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha