جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پایگاه سری اسرائیل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پایگاه سری ارتش رژیم صهیونیستی لو رفت

عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره‌های آمریکایی، پایگاه سری ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب غرب شهر قدس اشغالی را فاش کرد. به نوشته روزنامه عبری زبان هاآرتص، شرکت آمریکایی تصویربرداری ماهواره‌ای "پلنت لبز" (Planet Labs Inc) در تصاویر خود یک پایگاه سری نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه "بیت شیمش" واقع در نزدیکی قدس اشغالی برملا کرد. به نوشته این روزنامه عبری زبان، پایگاه سری یاد شده در نقشه‌های رژیم صهیونیستی به شکل یک فضای باز و در نقشه‌های هواپیمایی به شکل یک منطقه بسته نشان داده می‌شود. سایت " GlobalSecurity " نیز فاش کرد، داخل پایگاهی که در تصاویر دیده می‌شود، سه اسکادران جنگنده‌های موشک‌های زمین به زمین مدل "یاریحو" که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، مشاهده می‌شوند. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس هفته گذشته تصاویری از توسعه و گسترش راکتورهای هسته‌ای "دیمونا" واقع در جنوب فلسطین اشغالی را افشا کرد. پس از آنکه کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۷ با تصویب قانونی، اعطای مجوز به ماهواره‌ها برای تصویربرداری از اراضی اشغالی با کیفیتی بالاتر از کیفیت مجاز در مجتمع‌های تجاری خارج آمریکا را ممنوع کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در حکمی به برخی شرکت‌های آمریکایی اجازه تصویربرداری ماهواره‌ای از اراضی اشغالی با کیفیتی بالا را داد.

روز خونین میانمار صدای سازمان ملل و اتحادیه اروپا را درآورد

سازمان ملل اعلام کرد، دست‌کم ۱۸ تن طی امروز، یکشنبه در جریان متفرق کردن تظاهرکنندگان در میانمار توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، که خونبارترین روز از زمان وقوع کودتای نظامی در اول فوریه محسوب می‌شود. به نقل از سایت شبکه آرتی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، طی درگیری‌های امروز دست‌کم ۱۸ تن کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند. این نهاد اشاره کرد، براساس اطلاعات به دست آمده کشته‌ها در صفوف تظاهرکنندگان در نتیجه استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های واقعی در شهرهای یانگون، داوی، ماندالای، مییک، باگو و بوکوکو هستند. در این بیانیه همچنین اشاره شده است: نیروهای امنیتی از گاز اشک آور، گلوله‌های مشقی، بمب‌های صوتی و گاز اشک آور علیه معترضان استفاده می‌کنند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد، براساس معیارهای بین‌المللی در زمینه حقوق بشر استفاده از زور و اقدامات شدید علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو غیرقابل توجیه است و ارتش و پلیس میانمار باید به حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و درخواست برای "بازگرداندن دموکراسی" احترام بگذارند. در این رابطه اتحادیه اروپا نیز بر لزوم تعقیب و بازخواست مقامات جدید میانمار به دلیل گزارش‌ها درباره کشته شدن تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات تاکید کرد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش میانمار اخیرا دست به عملیات سرکوب تظاهرکنندگان و نادیده گرفتن حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در سراسر این کشور زده که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است. او ادامه داد: نیروهای امنیتی در جریان استفاده از گلوله‌های واقعی در حق غیرنظامیان بی‌دفاع در واقع علنا قانون بین‌المللی را نقض کرده‌اند و باید تحت تعقیب قرار بگیرند. استفاده از خشونت هیچ مشروعیتی را به براندازی غیرقانونی دولت منتخب دموکرات نمی‌دهد و مقامات نظامی باید فورا دست از خشونت در حق غیرنظامیان برداشته به مردم اجازه دهند حق آزادی بیان و تجمع داشته باشند. بورل افزود: اتحادیه اروپا با قاطعیت در کنار ملت شجاع میانمار که از دموکراسی دفاع می‌کنند، می‌ایستد و بروکسل به زودی تدابیری در واکنش به تحولات اخیر این کشور لحاظ خواهد کرد.

ایران به درخوست برجامی آمریکا نه گفت

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو مقام بلندپایه دیپلماتیک نوشت ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است. این روزنامه آمریکایی نوشته طبق اعلام دو دیپلمات بلندپایه، ایران با پیشنهاد اتحادیه اروپا و آمریکا برای مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره برجام مخالفت کرده است وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات بلندپایه اروپایی ادامه داده تهران حضور در نشست غیررسمی با گروه 1+5 را رد کرده زیرا حاضر نیست درباره توافقی مذاکره کند که قبلا در مورد آن مذاکره شده است.

یمن عمق خاک عربستان را به توپ بست

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز (یکشنبه) در یک کنفرانس خبری، به بیان جزئیات عملیات گسترده شب گذشته (شنبه) در خاک عربستان سعودی پرداخت. به نوشته وبگاه شبکه المسیره، او گفت که این عملیات با نام «توازن الردع الخامسة» (موازنه پاسخگویی پنجم) با پهپاد و موشک بالستیک به طور مشترک انجام گرفت. یحیی سریع افزود: «مواضع و اماکن حساس در ریاض پایتخت دشمن، با یک موشک بالستیک از نوع "ذوالفقار" و ۹ فروند پهپاد "صماد۳" هدف قرار گرفت. شش فروند پهپاد "قاصف k۲" نیز مواضع نظامی در مناطق "ابها" و "خمیس مشیط" را هدف قرار دادند که به فضل خدا به دقت اصابت کرد.» او با بیان اینکه، عملیات «توازن الردع الخامسة» از شامگاه شنبه تا صبح امروز به طول انجامیده است، تأکید کرد: «تا زمانی که حملات و محاصره بر کشورمان ادامه دارد، عملیات‌های ما  نیز ادامه خواهد داشت و بیش از پیش گسترده خواهد بود.» یحیی سریع، از ساکنان عربستان سعودی خواست تا از تمامی مواضع و اماکن و فرودگاههای نظامی خود را دور نگه دارند. ائتلاف سعودی شب گذشته مدعی انهدام یک فروند موشک بالستیک ارتش یمن بر فراز شهر ریاض شد و کاربران توییتر نیز از شنیده شدن صدای انفجار در شهر ریاض خبر دادند. ویدئوهایی نیز بین کاربران دست به دست شد که فعال شدن سامانه‌های موشکی ساخت آمریکا (پاتریوت) را نشان می‌داد. پس از این حمله، فعالیت‌ فرودگاه‌های شهرهای ریاض (مرکز) و جده (غرب) و تمامی پرواز هواپیماها بر فراز آسمان عربستان متوقف شد. اما در مقابل نیز ائتلاف سعودی بامداد امروز در یک حمله پهپادی به یک منزل مسکونی در شهر الحدیده در غرب یمن، پنج تن از اعضای یک خانواده از جمله یک کودک را به شهادت رساند.

حملات یمنی ها کار دست سعودی ها داد

سرلشکر عزیز راشد کارشناس نظامی یمنی گفت عربستان امروز در معرض نابودی است و  خطای استراتژیک بزرگی مرتکب شده  و فقط با پایان حملات می تواند خود را از این تنگنا نجات دهد. سرلشکر عزیز راشد کارشناس نظامی یمنی در گفت وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: همزمان با افزایش حملات نظامی،عملیات مشترک جدیدی به نام عملیات موازنه بازدانده پنجم انجام شد که ضربه مهم و کوبنده ای بود و بیانگر این است که ضدهوایی های عربستان که از سوی کشورهای آمریکایی و اروپایی و کارشناسان صهیونیستی تجهیز می شود توانایی مقابله با این پهپادها را ندارد. وی با خطاب قرار دادن سعودی ها گفت: شما ،مردم و خودتان را در باتلاقی انداخته اید و علیرغم وعده های بن سلمان درباره طرح نیوم و ایجاد منطقه اقتصادی بزرگ ،اقتصاددانان خارجی به عربستان نیامدند زیرا امنیت آن ها توسط پهپادهای یمنی و موشک ها در معرض تهدید است و هیچ کشوری نمی تواند اقتصاد خود را بدون امنیت بسازد.

هیات امنیتی تل آویو به امارات رفت

هیاتی امنیتی از سوی رژیم صهیونیستی برای انجام تحقیقات در مورد انفجار در کشتی این رژیم که روز پنجشنبه در سواحل عمان به وقوع پیوست، عازم دُبی شد. شبکه روسیه الیوم روز یکشنبه با اعلام این خبر گزارش داد، سرویس‌های امنیتی رژیم اسرائیل امروز (یکشنبه) برای بحث در مورد انفجار در کشتی یاد شده، جلسه‌ای برگزار می‌کنند. از سوی دیگر صهیونیست ها در ادامه جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی دخالت ایران در این حادثه شده اند. در این ارتباط «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ارزیابی‌های اولیه وی این است که ایران در این انفجار دست داشته است. این ادعا در حالی است که گروه تحقیقات این رژیم امروز بررسی های خود در این خصوص را آغاز کرده است. روزنامه «هاآرتص» و کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز نوشتند که سرویس‌های امنیتی این رژیم بر این باورند که هنگام عبور کشتی یاد شده از تنگه هرمز یک یا دو موشک به سمت آن شلیک شده است. بر اساس گزارش شبکه روسیه الیوم، «نیر دفوری» گزارشگر نظامی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی روز گذشته فاش کرد که این رژیم، سفر هیات صنایع نظامی خود به امارات برای شرکت در نمایشگاه نظامی «آیدکس» و «ناودکس» را به دلیل مسائل امنیتی، لغو کرده است. وی افزود: سرویس‌های امنیتی رژیم اسرائیل تصمیم گرفتند که ریسک نکنند و شرکت هیات اسرائیلی در نمایشگاه یاد شده را به دلیل تنش موجود در منطقه، لغو کردند. یک کشتی با نام «‌ام وی هلیوس ری» (MV Helios Ray) متعلق به یک صهیونیست به نام «رامی اونگار» شامگاه پنجشنبه گذشته (۲۵ فوریه) در دریای عمان با انفجارهایی در بدنه خود مواجه شد. بر اساس بانک داده‌های کشتیرانی سازمان ملل، این کشتی خودروبر به یک شرکت صهیونیستی به نام «ری شیپینگ» با مقر تل‌آویو تعلق دارد و از سوی شرکتی با مقر جزیره مستقل «آیل او من» (در ۴۸ کیلومتری غرب بریتانیا قرار دارد) به ثبت رسیده است. رادیو «کان» رژیم صهیونیستی پیشتر به نقل از صاحب کشتی اعلام کرد که کشتی با دو حفره با قطر یک متر و نیم آسیب دیده است اما برای ما هنوز روشن نیست که این حفره‌ها بر اثر انفجار موشک ایجاد شده و یا یک مین که به بدنه کشتی وصل شده، به وجود آمده است.

پشت پرده برگشت رژیم صهیونیستی از ابوظبی فاش شد

یک شبکه تلویزیونی صهیونیستی در گزارشی دلیل اصلی عدم مشارکت تل‌آویو در نمایشگاه نظامی ابوظبی را اعلام کرده و گفت ادعای محدودیت سفر هوایی فقط بهانه بود. در حالی که مقام‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی چندی پیش دلیل لغو مشارک این رژیم در نمایشگاه نظامی ابوظبی را ممنوعیت سفر هوایی به دلیل همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» معرفی کردند، یک رسانه اسرائیلی از دلیل واقعی این تصمیم پرده برداشت. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه در گزارشی، مدعی شد که اسرائیل به دلیل نگرانی از هدف قرار گرفته شدن هیأت‌های اعزامی خود در امارات عربی متحده، حضور در این نمایشگاه نظامی را لغو کرده است. بر اساس این گزارش، هیأتی که از رژیم صهیونیستی قرار بود در نمایشگاه نظامی ابوظبی حضور پیدا کنند، شامل سران شرکت‌های تسلیحاتی بزرگ این رژیم بودند که قصد داشتند قراردادهای هنگفتی را با مسئولان امارات عربی متحده امضا کنند. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این گزارش، ادعای محدودیت‌های پرواز هوایی بهانه بود و تل‌آویو دلیل اصلی لغو حضور در نمایشگاه ابوظبی را به اطلاع مقام‌های اماراتی رسانده بود. بر این اساس، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هنوز به این گزارش شبکه ۱۲ واکنش نشان نداده است. ده‌ها شرکت نظامی اسرائیلی قرار بود بعد از عادی‌سازی روابط با امارات، برای اولین بار به صورت رسمی در نمایشگاه «آیدِکس» (IDEX) که از بیست‌ویکم تا بیست‌وپنجم فوریه در ابوظبی برگزار شد، شرکت کنند. مسئولان وزارتخانه‌های جنگ و همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی پیشتر ادعا کرده بودند ممنوعیت سفر هوایی بین‌المللی که از ۲۶ ژانویه امسال در فلسطین اشغالی برقرار شده و هنوز هم در جریان می‌باشد، باعث لغو این سفر شده است. از سوی دیگر، منابع صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم در حال انجام رایزنی‌هایی با کشورهای بحرین، عربستان سعودی و امارات عربی متحده با هدف تشکیل ائتلاف نظامی است.

آلمان به خانه سلفی‌ها یورش برد

صدها نیروی پلیس آلمان در برلین و ایالت براندنبورگ در عملیاتی هماهنگی برای تفتیش به خانه اعضای یک سازمان سلفی یورش بردند. این حمله علیه اعضای سازمان منحله و غیرقانونی موسوم به جماعت برلین انجام گرفت. به گفته وزارت کشور آلمان در این حمله نزدیک به ۸۵۰ نیروی پلیس از جمله اعضای کماندوهای ویژه، یگان ویژه، برای بازداشت اعضای سازمان جماعت برلین و تفتیش خانه های آنها شرکت داشتند. رسانه های آلمان می گویند این سازمان افراطی که یک گروه سلفی است به جز تحسین اقدامات گروه داعش در ماه های اخیر خواستار مرگ دگراندیشان شده است. اولین اقدام جدی را اعضای سنای شهر برلین علیه این سازمان انجام دادند. سنای پایتخت آلمان، این انجمن افراطی را غیرقانونی خوانده و هرگونه فعالیت از سوی اعضای آن را ممنوع اعلام کرد. پلیس آلمان هیچ خبری درباره بازداشت احتمالی اعضای این سازمان منتشر نکرده است و تنها گفته است که حملات تنها در جهت تفتیش منازل و شفاف شدن منابع مالی اعضای این سازمان انجام گرفته است.

نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی رسماً تأیید شد

اداره امنیت ملی آمریکا روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقجی در استانبول موافقت کرده است. در این گزارش تصریح شده است: - ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با انجام یک عملیات در استانبول به‌ منظور ربودن یا قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی موافقت کرده است. - این ارزیابی ما مبتنی بر این است که ولیعهد [بن سلمان] تصمیم‌گیری در کشورش را تحت کنترل داشته، یکی از مشاوران کلیدی وی و تعهدادی از اعضای گروه محافظان وی در این عملیات نقش داشته‌اند و ولیعهد از استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز برای ساکت کردن مخالفانش در خارج از کشور، از جمله خاشقجی، حمایت می کرده است. - از سال 2017 ولیعهد کنترل مطلق سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی در عربستان را در اخیتار داشته و با توجه به این مسئله بسیار بعید است که مقامات سعودی عملیاتی در این سطح را بدون کسب اجازه از ولیعهد انجام داده باشند. -در زمان قتل خاشقجی، ولیعهد احتمالاً فضایی را ایجاد کرده بود که در آن دستیارانش از اینکه ناکامی در انجام وظایف محوله می‌تواند به اخراج یا دستگیری آنها منجر شود، هراس داشته‌اند. این نشان می‌دهد بعید بوده است که دستیاران محمد بن سلمان فرامین او را زیر سؤال ببرند یا اینکه اقدامات حساس رو بدون رضایت وی انجام دهند. -تیم اطلاعاتی سعودی روز دوم اکتبر سال 2018 وارد استانبول شدند که در بین آنها مقاماتی که برای مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای دادگاه سلطنتی عربستان سعودی کار می‌کردند یا با آن ارتباط داشند نیز حاضر بودند. در زمان انجام عملیات، این مرکز تحت هدایت سعود القحطانی یکی از مشاوران نزدیک محمد بن سلمان بود که در اواسط سال 2018 به‌طور علنی اعلام کرد که بدون موافقت ولیعهد هیچ تصمیمی اتخاذ نمی‌کند. -این تیم همچنین شامل 7 نفر از اعضای گروه حفاظت ویژه محمد بن سلمان بود که با عنوان نیروی مداخله سریع شناخته می‌شوند. نیروی مداخله سریع یکی از زیرمجموعه‌های گارد سلطنتی سعودی –که برای دفاع از ولیعهد ایجاد شده، فقط پاسخگوی اوست و مستقیماً در عملیات‌های قبلی سرکوب مخالفان در عربستان و خارج از این کشور به دستور ولیعهد نقش داشته است- به شمار می‌آید. تشخیص ما این است که اعضای نیروی مداخله سریع بدون موافقت محمد بن سلمان در عملیات علیه خاشقجی شرکت نمی‌کردند. -ولیعهد، خاشقجی را تهدیدی برای حکومت می‌دانست و از اینکه در صورت لزوم از اقدامات خشونت‌آمیز برای ساکت کردن وی استفاده شود، حمایت می‌کرد. اگرچه مقامات سعودی یک عملیات از قبل برنامه‌ریزی شده و نامعلوم را علیه خاشقجی داشتند، ولی ما نمی‌دانیم که چه مدت قبل از این عملیات، مقامات سعودی تصمیم به آسیب زدن به وی گرفته‌اند. -ما اطمینان زیادی داریم که افراد ذیل از طرف محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی شرکت کرده، دستوراتی داده و یا به هر طریقی نقش داشته‌اند. ما نمی‌دانیم که آیا این افراد قبل از انجام این عملیات می‌دانسته‌اند که عملیات به قتل خاشقجی ختم خواهد شد [یا از نتیجه کار ناآگاه بوده‌اند.] سعود القحطانی، ماهر مطرب، نایف العربفی، محمد الزهرانی، منصور اباحسین، بدل العتیبه، عبدالعزیز الهوساوی، ولید عبدالله الشهیری، خالد العتیبه، الحربی، فهد شبیب البلوی، مشعل سعد البوستانی، ترکی الشهیری، مصطفی المدنی، سیف سعد احمد زاید عسیری، عبدالله محمد الهرینی، یاسر خالد السالم، ابراهیم السلیم، صلاح الطبیعی و محمد العتیبی

تهران دست آژانس را از ایران کوتاه کرد

ابوالفضل عمویی با اشاره به جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضوع پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: این جلسه بعدازظهر امروز با حضور علی اکبر صالحی، بهروز کمالوندی رئیس و سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی برگزار شد. وی با بیان اینکه در این جلسه صالحی گزارشی از روند اجرای مواد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ارائه کرد، افزود: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ما برای اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی عزم راسخ داریم و در قانون ما مکلف به تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیست درصد در طول یک سال شده‌ایم که در حال حاضر ۲۵ کیلوگرم تولید شده است و زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم ۲۰ درصد می‌رسیم. عمویی با اشاره به سخنان صالحی درباره روند نصب سانتریفیوژهای نسل جدید IR ۲ M و IR ۶ در تأسیسات فردو و نطنز، گفت: طبق گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، در موعد مقرر شده در قانون نصب آبشارهای این نوع از سانتریفیوژها هم تکمیل و گازدهی خواهد شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اجرای ماده ۶ قانون مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت که ما از ۲۷ بهمن ماه در اجرای قانون اقدام راهبردی، دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی در ۵ اسفند ماه آگاه کردیم و پس از آن بود که مدیرکل آژانس برای بررسی نحوه ادامه همکاری ایران و آژانس بر اساس پادمان، درخواست سفر به تهران کرد که ما ضمن تاکید بر اجرای قانون در موعد مقرر، با این سفر برخورد ایجابی و پیشنهادهای مدیرکل را دریافت کردیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صالحی همچنین گفت که پس از هماهنگی با نهادهای مربوطه و بعد از مذاکرات طولانی در روز ۳ اسفند بر سر یک تفاهم فنی درباره نحوه اجرای قانون مجلس توافق شد که بر اساس آن، ضمن توقف اجرای پروتکل الحاقی در موعد مقرر، ایران تا ۳ ماه اطلاعات نظارتی را در داخل، بدون دسترسی بازرسان آژانس، ذخیره می‌کند و در صورتی که خواسته‌های ایران در این مدت تأمین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده با نظر ما، به رؤیت آن‌ها خواهد رسید. وی یادآور شد: رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که در صورت عدم تأمین خواسته‌های کشورمان، ایران پس از ۳ ماه این اطلاعات را پاک خواهد کرد. عمویی در ادامه با اشاره به اظهارات بهروز کمالوندی در این جلسه، گفت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن مروری بر جزئیات متن بیانیه مشترک و ضمیمه آن که به دلایل ملاحظات حفاظتی محرمانه است، گفت حدود ۷۰ درصد بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده است و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی‌ها آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. وی بیان کرد: در ادامه جلسه نمایندگان عضو کمیسیون به طرح دیدگاه‌ها و سوالات خود درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی پرداختند و تاکید کردند این قانون باعث تقویت مواضع کشورمان است و مجلس بر اجرای دقیق این قانون اصرار دارد. بر اساس جمع بندی صورت گرفته توسط رئیس کمیسیون، نمایندگان در آینده نزدیک با بازدید میدانی از تأسیسات هسته‌ای بر روند اجرای دقیق این قانون و توقف اجرای پروتکل الحاقی نظارت خواهند کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط برای تدبیر مواجهه قاطع با زیادی خواهی‌های غربی‌ها در روزهای پیش رو تشکیل شود.

خودروهای زرهی آمریکا وارد حسکه شدند

ارتش آمریکا در ادامه اقدامات غیرقانونی خود علیه حاکمیت سوریه اقدام به ارسال یک کاروان لجستیک جدید از عراق به حومه حسکه کرد. ارتش ایالات متحده آمریکا تجهیزات نظامی جدیدی را در قالب یک کاروان لجستیک از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید عراق وارد سوریه کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های سوری، ارتش آمریکا به منظور افزایش پشتیبانی از نیروهای مستقر در پایگاه‌های نظامی خود واقع در سوریه اقدام به ارسال تجهیزات کرده است. نظامیان آمریکایی ۲۳ دستگاه کامیون و خودروی زرهی و تانک به مناطق حومه حس که وارد کرده‌اند. گفتنی است که ایالات متحده آمریکا به طور مکرر اقدام به تقویت توان نظامی خود در مناطق مختلف سوریه کرده تا بلکه از این طریق به روند سرقت منابع نفتی سوریه و همچنین حمایت از نیروهای معارض سوری موسوم به قسد و دیگر گروه‌های مسلح ادامه دهد.

رزمایش بزرگ دریایی ترکیه آغاز شد

وزارت دفاع ترکیه از برگزاری رزمایش دریایی عظیم خود در شرق مدیترانه، دریای اژه و سیاه با مشارکت 82 ناو جنگی، 17 فروند هواپیمای نظامی، واحدهای نیروی هوایی و تیم‌های عملیات ویژه خبر داد. به نوشته وبگاه «نیوال نیوز» این رزمایش از روز جمعه هفتم اسفند شروع شده و قرار است یکشنبه 17 اسفند خاتمه یابد. نام این رزمایش «میهن آبی 2021» و امسال تکرار دوم این تمرین نظامی است. اولین سری رزمایش میهن آبی در سال 2019 برگزار شد که بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ نیروی دریایی ترکیه محسوب می‌شود. آنطور که وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده اهداف این تمرین ارزیابی آمادگی نیروها، توسعه قابلیت‌ها در اجرای و عملیات مشترک است. طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه از هواپیماهای بدون سرنشین در سطح عملیاتی و تاکتیکی در منطقه عملیات دریایی استفاده خواهد شد. شلیک‌های پدافند هوایی سطحی نیز بخشی از این رزمایش عظیم است. در این تمرین نیروی دریایی ترکیه اثر بخشی پهپادهای «آنکا» و «تی بی-2» را برابر اهداف دریایی در محدوده جنگ سطحی و استفاده از آنها با هماهنگی هواپیماهای جنگی را آزمایش می‌کند.

بایدن به کنگره نامه زد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه با ارسال نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «پاتریک لیهی» رئیس موقت مجلس سنای این کشور، دستور خود برای حمله تجاوزکارانه به شرق سوریه را توجیه کرد. به نوشته وبگاه «بلومبرگ»، بایدن در این نامه - که بعد از اعتراض و انتقاد برخی قانون‌گذاران دموکرات به این تصمیمش ارسال شده - مدعی شد با حمله به اهدافی در شرق سوریه قصد داشته از تداوم حملات به نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور در عراق جلوگیری کند. در این نامه که متن آن بامداد یکشنبه توسط کاخ سفید منتشر شد، آمده است: «برای دفاع و حفاظت از پرسنل و شرکای ما در برابر این حملات و همچنین حملات آتی، طبق اختیارات قانون اساسی برای اعمال قدرت رزمی به عنوان فرمانده کل قوا، این اقدام نظامی را هدایت کردم».بایدن ضمن اشاره به عملیات راکتی چند روز پیش یک گروه عراقی علیه پایگاه نظامی آمریکا در اربیل، مدعی شد: «آن گروه‌های شبه‌نظامی غیر دولتی [که در حمله به سوریه هدف قرار گرفتند]، در حملات اخیر علیه پرسنل آمریکایی و ائتلاف در عراق دخیل بودند».به نوشته بلومبرگ، این نامه در حالی ارسال شده که پیش از آن تعدادی از سناتورها و نمایندگان دموکرات به بایدن اعتراض کردند که چرا قبل از صدور دستور حمله به سوریه، کنگره را مطلع نکرده است. وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. در این بیانیه آمده است: «نیروهای ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور بایدن عصر امروز چند حمله هوایی به زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.» کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به گروه‌های مقاومت هم گزارش داد هواپیمای آمریکایی بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد.

سوریه به شورای امنیت نامه فوری زد

وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت درباره حمله جنگنده‌های آمریکا به پایگاه‌هایی در استان دیرالزور اعلام کرد: شورای امنیت باید به مسئولیت خود درباره حفظ صلح و امنیت بین المللی و اقدام فوری برای توقف تجاوزات و جنایات‌ آمریکا در حق یک کشور دارای حاکمیت و عضو سازمان ملل و ممانعت از تکرار این سیاست‌های خصمانه عمل کند. در نامه وزارت خارجه سوریه آمده است: این تجاوزی که توسط جنگنده‌های آمریکایی در دیرالزور در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق صورت گرفت، تجاوزی آشکار و حلقه جدیدی از تجاوزات مکرر نیروهای آمریکایی به بهانه‌های واهی است و به تشدید اوضاع در منطقه منجر می‌شود. در این نامه آمده است: این تجاوز شاخص منفی درباره سیاست‌های دولت جدید آمریکاست که باید به قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره حفظ وحدت، حاکمیت و استقلال سوریه عمل کند. این تجاوز با نقش آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت درباره حفظ صلح و امنیت بین المللی در تناقض است.

عملیات امنیتی الحشد الشعبی و ارتش در دیاله آغاز شد

ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق خبر داد: عملیات مشترک الحشد الشعبی و ارتش عراق برای تعقیب بقایای گروه تروریستی داعش در بخش «خانقین» در استان دیاله هم مرز با ایران آغاز شد. نیروهای امنیتی به عملیات خود برای پیگرد بقایای تروریستی داعش ادامه می دهند. فرماندهی ستاد عملیات دیاله عملیات امنیتی مشترکی را با مشارکت لشکر پنجم ارتش و نیروهای الحشد الشعبی با پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز ارتش عراق آغاز کردند.

کاخ سفید تکلیف ریاض را روشن کرد

«جو بایدن» شنبه شب در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در رابطه با نقش وی در قتل جمال خاشقچی مجازات خواهد کرد، گفت: روز دوشنبه اعلامیه‌ای درباره اینکه چه کاری انجام می‌دهیم، صادر خواهد شد. وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا جمعه شب گزارشی را که درباره قتل خاشقچی تهیه کرده بود، منتشر کرد. در این گزارش آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که ولیعهد عربستان سعودی عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن خاشقچی تایید کرده است. آمریکا در پی انتشار این گزارش، ۷۶ نفر از سعودی‌ها را تحریم کرد اما از تحریم ولیعهد سعودی امتناع کرد. این رویکرد با انتقادات شدیدی مواجه شد. در همین حال، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وعده وضع قانونی برای تحریم مسببان این قتل را داد و خواستار بازنگری در روابط واشنگتن و ریاض شد. پلوسی در بیانیه‌ای نوشت: عربستان سعودی باید بداند که جهان نظاره گر اقدامات «زننده» آنها است و مرتکبان به این عمل پاسخگو خواهند بود.

اسرائیل زیر آب گنبد آهنین را زد

«نیر دفوری» تحلیلگر امور نظامی در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، همکاری پایداری میان ارتش اسرائیل و آمریکا وجود دارد که این نشانگر اهمیت روابط میان آنهاست و فرقی نمی کند که چه دولتی روی کار باشد. همچنین مانورهای اخیر ارتش آمریکا و اسرائیل،  شلیک گسترده موشک ها به سمت «اسرائیل» (اراضی اشغالی فلسطین) را شبیه سازی می کند که ممکن است این تهدیدها از جانب عراق و یمن صورت بگیرد، به همین منظور ارتش اسرائیل ملزم به ایجاد انقلابی در فناوری موشکی است. این کارشناس صهیونیست در ادامه گفت، مانور مشترک اسرائیل و آمریکا اوج آموزش اصلی نیروهای هوایی دو طرف است و با وجود شیوع اپیدمی کرونا نیروهای اسرائیلی و آمریکایی با یکدیگر آموزش دیدند. وی در ادامه با اشاره به نگرانی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد، احتمال انتقام جویی ایران در برابر حملات اسرائیل در سوریه و نیز عملیات هایی که علیه دانشمندان هسته ای ایران انجام می شود وجود دارد. بنابراین ارتش های اسرائیل و آمریکا بدون توجه به تحولات، روابط و همکاری بسیار نزدیک خود را ادامه می‌دهند و این مانورها همچنین برای ارتش آمریکا نیز اهمیت بالایی دارد. این تحلیلگر صهیونیست که وابسته به موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی است افزود، گنبد آهنین که پیش از این تا ۹۰ درصد موشک ها را رهگیری می‌کرد در جنگ‌های آینده و به ویژه در جبهه شمالی عملکرد مطلوبی نخواهد داشت، زیرا روزانه هزاران موشک به سمت این جبهه پرتاب خواهند شد که برخی از آنها دقیق هستند و حتی اگر سامانه دفاعی اسرائیل به خوبی کار کند باز هم قادر به محافظت از حریم هوایی خود نخواهد بود. کارشناس مذکور صهیونیستی خاطرنشان کرد که همه اسرائیلی ها باید در این زمینه هماهنگ باشد چرا که موضوع نگران کننده‌ای به نظر می رسد. همچنین سامانه های پدافند هوایی اسرائیل اخیراً دستخوش تغییرات اساسی شده و روش استقرار باتری‌های سامانه گنبد آهنین تغییر کرده که امکان استقرار دائمی این سامانه در سراسر مناطق را می‌دهد. به گفته این کارشناس صهیونیستی موشک های کروز اگر از عراق یا یمن پرتاب شده و قصد به چالش کشیدن سامانه های پدافند هوایی اسرائیل را داشته باشند، نگرانی در موسسه های امنیتی اسرائیل را افزایش می‌دهند و این یک هشدار جدید است که تاکنون به آن پرداخته نشده بود.

دیدار مخفیانه پادشاه اردن با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی لو رفت

یدیعوت آحارونت چاپ رژیم صهیونیستی اخیراً از دیدار مخفیانه میان پادشاه اردن و وزیر جنگ این رژیم پرده برداشته است. این روزنامه در این خصوص فاش کرده است که «عبدالله دوم» با «بنی گانتز» به صورت مخفیانه دیدار و گفتگو کرده است. طبق اعلام روزنامه مذکور، دیدار میان مقامات ارشد اردن و رژیم صهیونیستی روز جمعه گذشته انجام شده است. گانتز در خصوص این دیدار به رسانه‌های صهیونیست گفته است: من به صورت مستمر با پادشاه اردن در ارتباط هستم. دیدار مذکور در حالی انجام شد که رژیم صهیونیستی درحال حاضر با چالش‌های فراوانی مواجه است و اعتراضات در اراضی اشغالی علیه مقامات این رژیم بیش از پیش تشدید شده است. بحران‌های داخلی پی در پی در اراضی اشغالی موجب شده است تا مقامات صهیونیست به این نتیجه برسند که در دوران پس از ترامپ می‌بایست ساختار سیاسی خود را به شدت ترمیم سازند. از همین روی، به نظر می‌رسد که یکی از موضوعات مهم دیدار گانتز با پادشاه اردن، چهارمین انتخابات کنیست بوده است؛ انتخاباتی که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند در جریان آن برای خود بازاریابی کند.

سفیر ترکیه احضار شد

سفیر ترکیه در ایران به وزارت خارجه احضار شد. سفیر ترکیه در تهران امروز بعد از ظهر در ارتباط با سخنان غیرقابل قبول وزیر کشور ترکیه درخصوص حضور عناصر پ ک ک در خاک ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی کشورمان به وی ابلاغ شد. همچنین بر اساس شنیده ها ، در جریان این احضار ، اظهارات سفیر ترکیه در عراق نیز غیر موجه و مورد انتقاد قرار گرفته است. سفیر ترکیه در عراق در توییتی به گفت‌وگوی ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق با یک شبکه اقلیم کردستان، واکنش نشان داده بود.

ایران به آژانس هشدار کتبی داد

علی اکبر صالحی در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است. رییس سازمان انرژی اتمی درباره پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تصریح کرد: پیوست این بیانیه محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده و بنابر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تاسیسات و دوربین‌های نظارتی در این پیوست ذکر شده و به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha