جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد نجفی زاده

حوزه/ عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یک جامعه زمانی لقمه نانش پاکیزه، شرافتمندانه، توأم با سربلندی و کرامت است و عزیز و شرافتمندانه روزی می‌گیرد که مؤمن باشد و صفات پنج‌گانه یاد خدا، ایمان فزاینده، توکل، اقامه نماز و انفاق را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در دیدار با شماری از روحانیان مبلّغ، با گرامیداشت هفته احسان و نیکوکاری، با اشاره به معنای قرآنی انفاق، اظهار کرد: انفاق با خرج کردن فرق دارد؛ زیرا انفاق آن خرج کردنی را میگویند که با آن خلأیی پر شده و نیاز راستینی برآورده شود.

وی افزود: بسیاری از خرج کردن‌ها که به‌ظاهر هم برای کارهای نیک خرج می‌شود در حقیقت انفاق نیست چون خلأیی را پُر نمی‌کند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: در بیان قرآن، بدبخت‌ترین مردم کسانی هستند که عُمر و سرمایه و زحمتشان در زندگی دنیا به هدر رفته ولی خودشان می‌پندارند کار خوب انجام می‌دهند.

وی افزود: بر این اساس انفاق کارِ همه کس نیست، بلکه انفاق کارِ انسان های باهوش است، آن‌هایی که خلأها و نیازها را می‌فهمند و حاضر می‌شوند آن خلأها و نیازها را به‌جا پُر کنند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه کشف صحیح خلأها و درک نیازهای واقعی هنر اهل انفاق است، ادامه داد: بنابراین انفاق در «مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ» یعنی پر کردن خلأها و نیازها؛ یعنی به‌جا خرج می‌کنند، آن هم نه هر خرج کردنی؛ زیرا گاهی انسان با نام دین پول خرج می‌کند در حالی که انفاق نکرده است.

به گفته وی گستره معنایی در «مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ» و مصادیق رزق الهی نیز شامل همه امکانات اعم از پول، عُمر، فرزند، آبرو، توان جسمانی، زبان و بیان، فکر و مغز و... است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: حق‌تعالی بعد از تبیین خصلت‌های پنج‌گانه مؤمنین راستین تصریح می‌فرماید: «أُولَئِک هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کرِیمٌ» مغفرت و رزق کریم، مخصوص «مؤمنون حقّا» و مؤمنین راستین است که دارای صفات پنج‌گانه یاد خدا، ایمان فزاینده، توکل، اقامه نماز و انفاق هستند.

وی تصریح کرد: اگر خدا بناست به کسی مغفرت بدهد، بناست جراحتی را که از گناه در روح کسی به وجود آمده التیام ببخشد؛ جراحت گناه این چنین افرادی را التیام خواهد بخشید و روزی شرافتمندانه، کریمانه، بی ذلت، بی عسرت و سرافکندگی را به این‌ها می‌دهد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده خاطرنشان کرد: انسان زمانی لقمه نانش پاکیزه، شرافتمندانه، توأم با سربلندی و کرامت است و آن وقتی عزیز و شرافتمندانه روزی می‌گیرد که مؤمن باشد و صفات پنج‌گانه یاد خدا، ایمان فزاینده، توکل، اقامه نماز و انفاق را داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha