دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وقف

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه محمودیه فاروج گفت: واقف نیک‌اندیش فاروجی یک قطعه زمین مسکونی به مساحت ۳۶۰ مترمربع را با نیت رفع نیازهای این مدرسه علمیه وقف کرد.

حجت‌الاسلام مهدی اسدالله زاده، مدیر مدرسه علمیه محمودیه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، از اهدا و واگذاری یک قطعه زمین ۳۶۰ متری به مدرسه علمیه محمودیه شهرستان فاروج در قالب وقف خبر داد و اظهار کرد: این قطعه زمین توسط نیکوکار ارجمند جناب آقای دلیر به این مدرسه علمیه واگذار شد تا در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی و تبلیغی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدرسه علمیه محمودیه فاروج دارای حدود ۱۰۰ طلبه است که در پایه‌های اول تا چهارم حوزه مشغول به تحصیل هستند، افزود: در این مدرسه علمیه هفت استاد کار تدریس طلاب را بر عهده دارند که از این تعداد دو نفر استاد اعزامی و پنج نفر استاد حق‌التدریس هستند.

گفتنی است؛ طبق اطلاعات موجود تاکنون موقوفات حوزه علمیه استان در خراسان شمالی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی حدود ۱۰۰ مورد است که تعداد قابل‌توجهی از این موقوفات بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ به استان اجرا و ثبت شده است.

در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه با بیش از دو هزار و ۶۰۰ طلبه وجود دارد و این تعداد وقف بدون شک پاسخ گوی نیازها و هزینه‌های فعلی این مراکز را نمی‌کند.

شایان‌ذکر است، حوزه علمیه خراسان هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته و اکنون با بیش از ۳۰ هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقا یافت.

در سال تحصیلی جاری درمجموع دو هزار و ۶۰۰ طلبه در ۱۵ مدرسه علمیه شامل شش مدرسه علمیه خواهران و ۹ مدرسه علمیه برادران استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر برادر بوده و مابقی طلاب خواهر هستند.

از مجموع طلاب مشغول به تحصیل در حوزه علمیه خراسان شمالی حدود ۲۵۰ نفر طلبه سطوح دو و سه، ۵۰ نفر طلبه سطح عالی یا چهار و مابقی طلاب سطح یک هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha