پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کاشت نهال

همزمان با هفته منابع طبیعی طلاب حوزه علمیه خواهران آیت‌الله ایروانی قم طی مراسمی ۱۰ نهال میوه‌دار از جمله سیب، زیتون و انجیر در باغچه‌های محوطه این حوزه کاشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امروز همزمان با «هفته منابع طبیعی» در واپسین روزهایی که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام «روز درختکاری» نامگذاری شده است مراسم درختکاری با حضور طلاب حوزه علمیه خواهران آیت‌الله ایروانی قم و فرزندان آنان در این حوزه برگزار شد.

فرحناز قاسمی استاد حوزه علمیه و دبیر اجرایی طرح «باغ مزرعه مرتع قرآنی روایی» در ابتدای این برنامه با اشاره به آیاتی که در خصوص درختان قرآنی توضیحاتی مطرح کرده است عنوان کرد: توجه به گیاهان و درختان در اسلام به قدری زیاد است که حتی در جنگ‌ها اجازه آسیب  زدن به درختان و محیط زیست صادر نشده است.

وی با بیان اینکه امروزه ارزش محیط زیست توسط مردم حفظ نمی‌شود افزود: بی‌مهری مردم نسبت به محیط زیست همواره خسارات جبران‌ناپذیری مانند آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها و مراتع با عوامل انسانی را به دنبال دارد که این مسئله در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است.

دبیر اجرایی طرح «باغ مزرعه مرتع قرآنی روایی» تصریح کرد: در طرح «باغ مزرعه مرتع قرآنی روایی» به جای کاشت درختان و گیاهان بی‌ثمر مانند کاج، اوکالیپتوس، عرعر، زیتون تلخ، پالونیا، چمن و ... که بر اساس نظر کارشناسان اغلب غیربومی، آبدوست، مخرب خاک و آب و عامل ریزگردها هستند بر کاشت انواع درختان قرآنی، روایی، بومی، غلات، حبوبات، سبزیجات، گیاهان دارای الیاف، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان معطر و دارویی اهتمام ورزیده می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در طرح «باغ مزرعه مرتع قرآنی روایی» به جای استفاده از سموم شیمیایی از کود کبوتر و سایرکودهای حیوانی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: به جای استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در روند اجرای طرح «باغ مزرعه مرتع قرآنی روایی» از انواع پرندگان و حشرات استفاده می‌شود و برای گرده افشانی نیز از زنبور عسل بهره‌گیری صورت می‌گیرد.

آموزش کاشت نهال، آموزش پیوند زدن و تشریح اهمیت درختان برای حیات انسان و کره زمین از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در بخش پایانی این مراسم ۱۰ نهال بارور از جمله نهال سیب، زیتون و انجیر توسط خواهران طلبه در باغچه‌های حیاط حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی قم کاشته شد.

انتهای پیام / ۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha