جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام کاظم(ع)

حوزه/ مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان قم گفت: تأسی به سیره امام کاظم(ع)، لازمه نهادینه کردن صبوری و سعه صدر در جامعه است.

حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهار داشت: یکی از مهم ترین شاخصه های سبک زندگی نورانی حضرت موسی بن جعفر(ع) ناظر به ویژگی "کظم غیظ" یا همان فروخوردن خشم است چه آن که ایشان به معنای واقعی کلمه، اُسوه و الگوی همگان در صبوری و خویشتن داری در برابر سختی ها و ناملایمتی های روزگار بودند.

وی افزود: امام کاظم(ع) می فرمایند"هر فردی که خشم خود را از مردم بازدارد، خداوند متعال عذاب خود را در روز قیامت از او باز می دارد" و این مساله نشان دهنده اهمیت صبوری و خویشتن داری و سعه صدر در مناسبات فردی و اجتماعی است

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که یکی از ایرادات جدی به سبک زندگی بسیاری از ما، کمبود مؤلفه صبر و تحمل و خویشتن داری در مواجهه با سختی ها و ناملایمتی هاست، گفت: صبوری و بردباری و گذشت و ایثار آن قدر در آموزه های دینی ما حائز اهمیت است که قرآن مجید در توصیف پرهیزکاران می فرماید: "والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس".

وی با بیان این که یکی از عوامل ایجاد و تقویت آرامش در انسان ناظر به تقویت همین صفت و ویژگی پسندیده است، خاطرنشان کرد: انسان مؤمن و متقی کسی است که پیش از هر چیز بتواند خشم خویش را کنترل نماید چرا که اگر آن را آزاد بگذارد، چه بسا به خاطر کوچک ترین مساله ای، باعث بروز مشکلاتی شود که او را خدای ناکرده در مسیر معصیت قرار دهد.

وی بیان داشت: در برخی روایات بر این نکته تأکید شده که فرد وقتی حالت خشم و غضب در او به وجود آمد، بکوشد حتی الامکان فضایی که در آن قرار دارد را تغییر داده تا به این وسیله جلوی تبعات شوم دمیده شدن بر آتش خشم و غضب گرفته شود.

حجت الاسلام امیرزاده همچنین در خاتمه گفت: با نگاهی به کلام حضرت موسی بن جعفر(ع) به خوبی متوجه می شویم که اساساً مهرورزی با مردم، نیمی از عقل است و اگر ما بتوانیم همین مساله را از ایشان به عنوان یک الگوی گفتاری و رفتاری بیاموزیم بی شک بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه ما مرتفع می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha