جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی «فعالیت خواهران طلبه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی؛ چالش ها و راهکارها» با همکاری مدارس علمیه الزهرا گلدشت و فاطمة الزهراء ویلاشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کرسی آزاد اندیشی با عنوان «فعالیت خواهران طلبه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی (چالش ها و راهکارها)»  با حضور مهندس مصطفی ضابط به عنوان استاد ارائه کننده، حجت الاسلام و المسلمین روح الله رحمانی به عنوان استاد ­منتقد و حجت الاسلام و المسلمین محمد علی قیصریان به عنوان استاد داور با همکاری مدارس علمیه الزهرا گلدشت و فاطمه الزهراء ویلاشهر برگزار شد.            

مصطفی ضابط به عنوان استاد ارائه کننده گفت: در ابتدا ظرفیت ها شناسایی و  فرصت ها و تهدیدها مشخص می شودو هرکسی با توجه به فرصتها که وجود دارد باید بداند چطور از این فرصتها استفاده کند و چگونه خودش را از این تهدیدها در امان نگاه دارد. اگر هوشمند و زرنگ باشد می تواند حتی تهدید ها را هم تبدیل به فرصت کند.

وی، فضای مجازی را بستر مناسبی برای فعالیت دانست و گفت: باید قبل از هر فعالیتی در این فضا  از الزامات آن آگاهی داشته باشید تا دچار اشتباه نشوید.

ضابط، الزامات فضای مجازی را  چهار دسته شامل الزامات عقلانی، اخلاقی، شرعی و قانونی عنوان کرد و گفت: اگر طلاب خواهر  با این فضا و الزامات آن آشنا باشند، می توانند با کمترین آموزش بیشترین تاثیر گذاری را در این فضا داشته باشند. چون در این فضا با توجه به این که وسعت مخاطبین بسیار زیاد است باید تبلیغ خیلی دقیق تر و با رعایت همه ی الزامات انجام گردد تا اثر مخربی نداشته باشد. فضای مجازی فقط واتساپ و اینستاگرام نیست بلکه فضای مجازی وسعت زیادی دارد و افراد باید بستر های فضای مجازی را بشناسند و امکان بهره وری از این فضا به شرط آگاهی و آشنایی با این فضا زیاد می شود.

حجت الاسلام رحمانی به عنوان استاد ­منتقد راهکارهای مورد نیاز در فضای مجازی را شامل آگاهی دهی، آموزش، مدیریت، برنامه ریزی و پشتیبانی اصلی (مادی و معنوی و جسمی) سازمانها و نهادهای مربوطه و مشاوره و سطح بندی و تقسیم بندی حوزه فعالیت و تشکیل گروه های پاسخگویی و عملیاتی و تهیه سند مطلوب بیان کرد.

 حجت الاسلام قیصریان به عنوان استاد داور گفت: اگر از دریچه فضای مجازی به تبلیغ نگاه شود عمدتا سه نظریه در این فضا مطرح است اول محتوی گرایان، اینها قائل هستند که هر فضای رسانه‌ای بر اساس افرادی از پیش تعیین شده طراحی و ساخته شده با دغدغه های دینی از این فضا نمی توان استفاده کرد. نظریه دوم ابزار گرایان که معتقدند رسانه ها صرفاً یک ابزارند که می توان استفاده دینی یا غیر دینی از آن کرد. نظریه ی سوم ظرفیت گرایان ، رسانه‌ها وقتی وارد کشوری شدند یک فرهنگی را با خودشان  به همراه می آورند و باید از آنها استفاده شود و مسائل دینی را باز نشر کرد.

وی در ادامه اذعان کرد: چالش های خیلی جدی به لحاظ فردی، اعتقادی و اجتماعی در این فضا وجود دارد؛ ولی همه اینها دارای راهکار است، راهکارهایی که نیازمند پشتیبانی، ولی بایسته های خیلی زیادی هم لازم داریم مانند ادبیات فضای مجازی. ولی متاسفانه این سالها نسبت به  موضوع فضای مجازی خیلی غفلت شد و کار عمده و جدی انجام نشده است وکار ذاتی در حوزه های علمیه و هم نیاز جامعه الان به این سمت است که این مسائل تشریح و روشن شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha