پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
image.png

حوزه/ جهاد سازندگی کارهای بسیار بزرگی انجام داد و ظرفیت‌های بزرگی داشت، اما با بی‌تدبیری‌ در دوره‌های مختلف نظم نگرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جواد کاظم فرحزادی در برنامه یه روز تازه شبکه پنج سیما گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، ابعاد مختلفی دارد اما کلیدواژه مهم در این بیانیه حرکت‌های جهادی و مدیریت‌های جهادی الهام گرفته از فضای ابتدای انقلاب است چراکه اخلاص و اعتقادات خوبی در آن روزها داشتیم که این اعتقادات امروز هم وجود دارد. رهبر معظم انقلاب تأکید بر دو نسل دارند و نسل اول انقلاب را برپا و حفظ کردند و نسل دوم جوانانی هستند که باید چله دوم انقلاب را در پیش بگیرند؛ در نتیجه صحبت ایشان با جوانان امروزی هست. رهبر انقلاب خواستار استفاده از تجربیات گذشته هستند و اشاره به نارسایی‌ها در بیانات نیز دارند که اتفاقات و رویدادها به خوبی بیان نشدند و یکی از رسالت‌های بر زمین‌مانده بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه جهاد پرداختن به تجربیات گذشته است.
فرحزادی اظهار داشت: جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد انقلابی در حوزه ایجابی رویکرد فعال هست. ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ انقلاب به پیروزی رسید به این معنا که رژیم نالایق پهلوی کنار گذاشته شد اما الان برای توسعه و اقتصاد چه برنامه‌هایی داریم؟ سبک مدیریت اجتماعی و سبک توسعه روستایی چیست؟ قرار با ساختارهای گذشته راه را ادامه دهیم یا برنامه‌های جدیدی داریم؟


وی افزود: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به مدل جدیدی اشاره می‌کنند. انقلاب اسلامی کار بزرگی را انجام داد که پس‌لرزه‌های آن جهان را تکان داد و انقلاب ایران دوقطبی شرق و غرب را به سه‌قطبی تبدیل کرد و حرف جدیدی برای گفتن دارد. جهاد سازندگی کارهای بسیار بزرگی انجام داد و ظرفیت‌های بزرگی داشت اما با بی‌تدبیری‌ در دوره‌های مختلف نظم نگرفت.


مسئول گروه جهادی سنگرسازان بی‌سنگر ضمن اشاره به نقش شهید حسینعلی عظیمی در رشد جهاد سازندگی گفت: شهید عظیمی از سرداران بزرگ جهاد سازندگی بود که کتابی به همت علی مشایخی پیرامون تجربیات این شهید درخصوص جهاد سازندگی تدوین شده است. شهید عظیمی در تقریظ و مقدمه کتاب خود را این‌گونه معرفی می‌کند که من یک مهندس با سابقه مدیریت غیرانقلابی در قبل از انقلاب بودم. او شاگرد اول دانشگاه شیراز در مقطع فوق‌لیسانس بود و پیش از انقلاب کار هایتک در بحث سیلوسازی، نیروگاه‌سازی و پروژه‌های بزرگ ملی انجام می‌داد و همکاری با شرکت‌های بزرگ روس داشت.


فرحزادی تأکید کرد: شهید عظیمی بعد از انقلاب تحت تأثیر پیام ۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ امام خمینی(ره) پیرامون تأسیس جهاد سازندگی قرار گرفت. در دوران دفاع‌مقدس نیز شاهد فعالیت‌های او بودیم. تخصص اصلی شهید عظیمی آب بود و سرداران بزرگی چون محسن رضایی، رحیم صفوی و... شهید عظیمی را به عظیمی آب می‌شناختند. طراحی عملیات آبی و خاکی دفاع‌مقدس در عملیات خیبر و والفجر را در دست داشت و مسئول کمیته آب قرارگاه کربلا بود.


مسئول گروه جهادی سنگرسازان بی‌سنگر در ادامه گفت: جهاد سازندگی متأسفانه با توجه به سوءتدبیرها رو به زوال رفت و در حال حاضر جهاد سازندگی معنا ندارد و سال ۱۳۷۹ نیز به اسم کوچک‌سازی دولت وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی را ادغام کردند. شهید عظیمی دغدغه انتقال فرهنگ، نگرش و مدیریت جهادی را داشت و مدعی بود خیلی از روش کارها سیره شهدا و الهام گرفته از آنهاست.
وی خاطرنشان کرد: گروه جهادی سنگرسازان بی‌سنگر از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ برای جمع‌آوری نیروهای متخصص و پراکنده جهاد سازندگی شروع به کار کرد و در کل استان‌ها حدود ۲۰ تا۳۰ هزار نیروی جهادی جمع‌آوری شده‌اند. این گروه با دو هدف ماندگاری نیروهای جهاد سازندگی و انتقال فرهنگ به نسل جدید آغاز به کار کرد و شهید عظیمی در دانشگاه ما بحث پل بعثت را تبیین کرد، پلی که در عید مبعث شاهد افتتاح آن خواهیم بود. یک پل بی‌مرگ است که فاو عراق را به اروندکنار ایران متصل می‌کند.


فرحزادی در پایان اظهار داشت: شهید عظیمی تا لحظات آخر برای حفظ این فرهنگ تلاش کرد و در ۲۵ اسفند سال گذشته از میان ما رفت. شهید عظیمی معتقد بود جوان جهادی دلسوز اسلام و انقلاب باید پا روی تجربه نسل قدیم بگذارد تا کار جهادی به خوبی پیش رود. جمعه ۲۲ اسفندماه در سازمان بسیج دانشجویی بزرگداشتی به همت جوانان برای شهید عظیمی گرفته شده است و علاقه‌مندان با رعایت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا می‌توانند در این مراسم شرکت کنند و خیلی از دوستان این شهید پیرامون سیره و تجربیات شهید عظیمی سخنرانی خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي اصغر كريمي IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 0
    در قوانين كشور خصوصا در قانون برنامه و بودجه بايد شيوه جهادي= شيوه مردمي = دانش بنبان - در عرصه هاي مختلف طراحي و مورد حمايت قرار گيرد ان شاءالله