سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت

حوزه/ هم اندیشی "اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت" به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور اندیشمندان و علمای شیعه و اهل سنت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، در آغاز این نشست که عصر روز سه شنبه ۱۹ اسفند در سالن بصیرت بسیج مجتمع ۱۳ آبان برگزار شد، "محسن مسچی" معاون امور ایران مجمع ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: این نشست برگرفته از رهنمودهای مقام معظم رهبری برای تحقق وحدت در جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه ماموریت اتحادیه ها و تشکل های تقریب نهاد جهانی است، ادامه داد: هدف از تاسیس اتحادیه ها استفاده از ظرفیت های نخبگانی لایه های مختلف اجتماعی است.

مسچی، سوابق و عمده فعالیت‌های اتحادیه‌ها را برگزاری چندین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت، برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با ماموریت اتحادیه‌ها در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، برگزاری چندین اجلاس عمومی سادات اهل تسنن و تشیع، شناسایی شخصیت های نخبه و حقیقی و حقوقی برای برگزاری مجامع عمومی اتحادیه‌ها و  همکاری و مشارکت اتحادیه ها با تشکل های مردم نهاد تقریبی در برگزاری اجلاس های مرتبط با ماموریت اتحادیه ها نام برد.

در ادامه و در اولین پنل این نشست که با موضوع «پرهیز از تفرقه و تعرض در جهان اسلام» برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین "سید رضا تقوی"، رییس هیات موسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی به سخنرانی پرداخت.

وی رکن اساسی حرکت در مجمع جهانی تقریب را وحدت عنوان کرد و ادامه داد: این نشست بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و بر پایه وحدت شکل گرفت که  هدفش پرهیز از جنگ، ترور، تکفیر، مشاجره و دعوت به وحدت و برادری است.

حسین نیکنام دبیرکل بنیاد بین المللی پزشکان مسلمان  نیز در ادامه این پنل با تاکید بر این مطلب که  "وحدت" باید  یکی از رویکردهای جهان اسلام باشد، گفت: اسلام یک چهارم دنیا را فرا گرفته و هر روز در حال گسترش است چون، یکی از تعالیم اصلی قرآن حفظ اتحاد و انسجام ملی است.

وی افزود: در قرآن کریم آیات برادری و اخوت فراوانی وجود دارد، و یکی از ویژگی های اخوت، دوری از تفرقه است که در ارتباط فرد با دیگران جای تفرقه وجود ندارد.

لاله افتخاری، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، نیز در ادامه نقش دیگر زن را در مکتب وحی دانست و گفت:  گفتمان تقریبی باید از طریق گفتمان بین خانواده آغاز شود. بنابراین زنان تقریبی می‌توانند همسر تقریبی و به دنبال آن جامعه تقریبی را به وجود آورند.

وی با تاکید بر این که  نگاه به بانوان یک نگاه جنسیتی است، بیان کرد: به همین علت ما از تمامی اتحادیه ها برای رفع بعضی از مشکلات موجود، طلب کمک میکنیم تا بتوانیم به بررسی مشکلات پرداخته و پاسخگوی آنان باشیم.

سید محمد حسینی  رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی نیز محور وحدت در جهان اسلام  را پیامبر گرامی اسلام دانست و گفت: اگر تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی به سخنان و رهنود های پیامبر اسلام گوش داده و اجرا می کردند، شاهد جنگ و خونریزی برادران مسلمان خود در گوشه و کنار جهان نبودیم.

وی با تاکید بر این مطلب که اگر تعالیم پیامبر اسلام را سر لوحه کار خود قرار می دادیم، آسیبی به جهان اسلام وارد نمی شد، خاطر نشان کرد: اولین گام و مهمترین هدف ما باید پایان دادن به جنگ، ظلم و ستم‌ در جهان باشد. گام بعدی پرهیز از ترور و عدم تکفیر کردن مسلمان است.

تقویت اخوت و تعمیم آن، بهره‌گیری از تعالیم قرآنی، تقویت احساس مسئولیت، توجه به ظرفیت ها، برنامه ریزی جهت پرهیز از تفرقه، تدوین نظام مسایل زنان، توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری، روشنگری و بصیرت افزایی و بانک اطلاعاتی اتحادیه ها از نکات مورد بحث در این نشست بود.

پنل دوم «خودسازی ملل اسلامی و همکاری جهان اسلام» با حضور حجت الاسلام والمسلمین صدرالدین شریعتی عضو اتحادیه تقریب نهاد اندیشمندان، سید محمد جواد هاشمی نژاد رییس هیات موسس اتحادیه تقریب نهاد قربانیان ترور، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صدرالدین شریعتی عضو اتحادیه تقریب نهاد اندیشمندان در این پنل ضمن قدرانی از حجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیر کل مجمع تقریب به خاطر ارائه مدل مفهومی امت واحده و تمدن نوین اسلامی گفت: اولین گام برای تحقق این امر بازگشت به اصالت اسلامی و قرآنی است، دیگر اینکه بر اساس آیات قرآن باید دشمنان خود و اخلالگران در امر وحدت را بشناسیم، بندگی خدا را کنیم، با اشرافیت و دنیا پرستی مقابله کنیم.

وی به دیگر گامهای ضروری برای تحقق تمدن نوین اسلامی، اشاره کرد و گفت: گام دیگر در این مسیر تبلیغات گسترده است؛ در تبلیغ باید شجاعت داشت، از بیان حق نترسید و حقیقت را به نحو شایسته بیان کرد؛ دیگر اقدام در این مسیر مقاومت و ایستادگی؛ احیای اسوه ها و نمونه های اسلامی و معرفی به جامعه و توجه به امدادهای الهی و انسان هایی است که در این موج شرکت می کنند.

در ادامه سید محمد جواد هاشمی نژاد رییس هیات موسس اتحادیه تقریب نهاد قربانیان ترور اظهار داشت: کشور ما یکی از مصادیق قربانیان ترور است؛ در ۲۲ بهمن ۵۷ اولین حادثه تروریستی در کشورمان شروع و تا امروز به انحاء مختلف توسط عمال استکبار ادامه داشته است؛ حذف فیزیکی یکی از توطئه های دشمن علیه ما بوده که شاید در دنیا بی سابقه بوده است؛ بیش از ۱۷ هزار شهید ترور از تمام اقشار و گروهها در کشور ثبت شده که توسط ۳۵ گروهک تروریستی با عناوین گوناگون به شهادت رسیده اند؛ اکثر این گروهکها در آمریکا پایگاه دارند و از جمله مهمترین آنها گروهک منافقین است.

وی ادامه داد: گام اصلی در مسیر مبارزه با تروریسم را جمهوری اسلامی ایران بر می دارد و در رأس مسیر مبارزه با قاتلان شهید سلیمانی بود که به دست بزرگترین تروریستها به شهادت رسیدند.
هاشمی نژاد با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت دو امام خود همیشه سربلند بوده و ثمره آن را در منطقه مشاهده می کنیم، تأکید کرد: بحث همگرایی در بحث ترور جدی گرفته شود.

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران و نایب رییس هیات امنای اتحادیه جهانی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری هم طی سخنانی در این پنل ضمن قدردانی از دست اندرکاران نشست اظهار کرد: خودسازی در جامعه اسلامی دو عنصر دارد: بهره گیری از قرآن، وحی  الهی و سنت نبوی؛ لذا باید از مسائلی که مربوط به گذشته بوده است دور شویم، واقعیت را ارزیابی کنیم و  به سوی انسان سازی و ساخت جامعه برویم.

وی در ادامه به ارائه چهار پیشنهاد به شرح ذیل پرداخت: تشکیل شبکه منطقه ای سیاسی و دیپلماسی در زمینه علوم اقتصادی و سیاسی؛ توسعه نقش علما به ویژه در زمینه عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی؛ توجه به توانمندی های موجود و  حمایت از جوانان و پروژه های علمی و  اجرای طرح هایی برای ایجاد وحدت در امت و مقابله با هرگونه تفرقه.

پنل سوم «هم افزایی ملل اسلامی» با حضور مجتبی رحماندوست عضو اتحادیه ایثارگران، حسین انواری عضو اتحادیه خیرین، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین حسین زاده رئیس بنیاد قرآن وعترت، ابراهیم عزیزی رئیس هیات موسس اتحادیه تقریب نهاد حقوقدانان، محمد عباسی رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد قهرمانان و دست اندرکاران ورزشی جهان اسلام و مینو کیانی راد عضو اتحادیه اقتصاد دانان برگزار شد.

مجتبی رحماندوست رییس هیات موسس اتحادیه ایثارگران  طی سخنانی در این پنل اظهار داشت: اگر بخواهیم شیعیان و اهل سنت به یک وحدت کامل و جامع برسند، باید کارهای ایجابی و سلبی زیادی انجام داد؛ ایجابی به عناصری گفته می‌شود که با ملل دیگر مشترک است و باید بر آن تاکید کرد؛ همانند نماز، روزه، حج و... سلبی ها هم عبارت از مواردی چون نفی شرک و دوری از نفاق و خرافه گویی است.

وی ادامه داد: اسلام، دینی جهانی و پاسخگوی نیازهای انسان ها در همه ادوار است؛ در اسلام ایثارگران به ۴ قشر تقسیم می شوند. شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان؛ یکی از عوامل ایثار خون در راه خدا ریخته شدن و شهادت است، کسی که جان خود را برای دفاع از مظلوم و هم نوع خود  فدا کند به وحدت نزدیک می شود.

رحماندوست در پایان سخنان خود اظهار کرد: باید بتوانیم ایثارگران خودمان به ویژه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم را در چهارچوب ویژه ای بگنجانیم تا با استفاده از آن وحدت هم نمایان شود و پیشنهاد من این است که می توان در قالب ادبیات و هنر این مهم را برهمگان به ویژه نسل جوان آموخت تا بتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند.

در ادامه پنل حسین انواری عضو اتحادیه جهانی خیرین مسلمان به ارائه پیشنهادات خود پرداخت و گفت: ما در اسلام دو استوانه قوی داریم یکی توحید و دیگری بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص)؛   اگر در مباحثمان ابتدا به این موضوع اهمیت دهیم بی شک به وحدت جمعی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: ما باید مسئولیت های فردی جامعه بشری را تبدیل به مسئولیت های جمعی کنیم؛ امام راحل فرهنگ و نسخه شفا بخش وحدت را برای ما به امانت گذاشتند و معتقد بودند که با حفظ وحدت اسلامی می توان بر استکبار جهانی پیروز شد.

انواری تصریح کرد: امروز باید بر روی وحدت ایمانی مسلمانان، اهداف بلند اسلام، تعاملات ملل اسلامی، صیانت از دولت های اسلامی در مقابل بیگانگان و شبکه سازی ارتباطات اسلامی سرمایه گذاری کرد؛ نکته مهم دیگر این است که  بتوانیم بر شیوه رهبری و مدیریت جامعه اسلامی سرمایه گذاری کنیم تا به یک نقطه روشن در زمینه وحدت بین مسلمانان دست یابیم.

در ادامه محمد عباسی، رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد قهرمانان ورزشی  اظهار داشت: امروز صلح و دوستی مهمترین عامل سعادت بشر است، تردیدی نیست که برادری و اتحاد، توطئه های شوم و شیطانی استکبار را خنثی می کند؛ بنابراین وظیفه ما این است که  از جهل و خرافات جامعه اسلامی بکاهیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم جوانانمان را از مصادیق نفاق دور کنیم و به وحدت و برادری تشویق کنیم؛ امروز کمتر کسی وجود دارد که کلمه واعتصموا را نشنیده باشد؛ بنابراین می توان با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت بزرگ ایران اسلامی استفاده کرد و تلألو وحدت را در جهان اسلام مشاهده کنیم.

مینو کیانی راد عضو اتحادیه اقتصاد دانان در خصوص همگرایی اقتصادی بین کشورهای اسلامی در این نشست اظهار کرد: کشورهای اسلامی امروز با چالش های مختلفی از جمله رشد جمعیت و زمینه های اقتصادی روبرو هستند؛ بنابراین همگرایی اقتصادی می تواند باعث هم افزایی مسلمانان شود.

وی به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: تدوین اطلس ظرفیت ها، امکانات و ظرفیت نخگبان کشورهای اسلامی، بانکهای اسلامی جهان اسلام، انعقاد موافقت های پولی و تجاری، استفاده از ظرفیت های صندوق تسهیلات و ایجاد صندوق انرژی در کشورهای مسلمان از جمله اقداماتی است که میتواند بر وحدت مسلمانان با یکدیگر تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین حسین زاده رئیس بنیاد قرآن وعترت اظهار کرد: به نظر میرسد آینده مطلوب جهان اسلام در همگرایی و اتحاد کشورهای اسلامی با یکدیگر است.

وی به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: تدوین دایرة المعارف وحدت جهان اسلام همراه با یک نشریه ماهانه به زبان های مختلف، کنار هم آوردن اندیشمندان کشورهای مختلف اسلامی، جمع آوری مقالات، تاکید بر تحقق تمدن نوین اسلامی و شکوفایی آن، بررسی ابعاد سیاسی، اقتصادی و... جهان اسلام می تواند راهبرد دیپلماسی برای وحدت جهان اسلام باشد و همگرایی اسلامی شکل بگیرد.

در ادامه ابراهیم عزیزی رئیس هیات موسس اتحادیه تقریب نهاد حقوقدانان ضمن تشکر بابت برگزاری این نشست اظهار داشت: در اصل ۱۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت به مسأله وحدت اشاره شده است و همه مسلمانان را یک امت میداند؛ در اصل دوم پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر توحید در حاکمیت میداند و تاکید بر برادری اسلامی همواره در آن ذکر شده است.

وی ادامه داد: در اصل ۱۵۲ به دفاع از حقوق مسلمانان، استکبار ستیزی و سعادت جامعه بشری اشاره شده است؛   بنابراین ما باید ساختاری داشته باشیم که در قوانین تجلی پیدا کند، یعنی اسلام در ‌زندگی همه کشورها شکل گیرد و محتوای آن باید در همه کنوانسیون های جهانی مطرح شود.

عزیزی اضافه کرد: باید دادگاه های مشترکی به وجود آید، باید ایده های بلنداسلامی را به مدل و الگویی دقیق تبدیل نماییم تا سرآمد باشد و همه کشورها از احکام اسلامی آن استفاده کنند و به گفته مقام معظم رهبری یک منشور وحدت اسلامی را تدوین کنیم.

محمد مهدی مومنی ها، دبیرکل بنیاد ادیان و مذاهب در پایان اظهار کرد: امروز در جهان اسلام بدون وحدت پیروزی محال است و ما بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام و یکپارچگی نیاز داریم؛ وحدت یک بحث فطری است؛ مسلمانان امت واحده بوده و هستند و مبانی آموزه های دینی عملا جلوی تفرقه را می گیرد.

دبیرکل بنیاد ادیان و مذاهب در پایان به تشریح برنامه ها و اقدامات انجام شده توسط این بنیاد پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این نشست به تشریح مدل مفهومی اتحادیه اسلامی پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha