جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زن و فضای مجازی - خواهران خوزستان

حوزه/ رسانه‌ها بر بستری فعالیت می‌کنند که از فرهنگ رایج در جامعه‌ ایجادشده و به‌شدت از فرهنگ جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، تأثیر می‌پذیرند؛ به‌گونه‌ای که اساساً خارج از چارچوب‌های فرهنگی جامعه نمی‌توانند عمل نمایند، اما رسانه‌ها نه‌تنها تأثیرپذیر نیستند، بلکه بر فرهنگ جامعه تأثیرگذار نیز هستند. به‌عبارت‌دیگر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری رسانه از فرهنگ جامعه متقابل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شهرستان امیدیه، کرسی آزاداندیشی با عنوان «رسانه؛ ابزار انتقال فرهنگ یا اضمحلال» با سخنرانی خانم مرجان خلیلیان در سامانه سیما برگزار کرد.

در این جلسه، سرکار خانم مرجان خلیلیان، مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) امیدیه، در رابطه با اهمیت رسانه گفت: رسانه‌ها ابزار و نهادهای مؤثری در فرهنگ هر جامعه به‌حساب می‌آیند و حوزه عمل و فعالیت آن‌ها فرهنگ است؛ ازاین‌رو مستقیم و بی‌واسطه با فرهنگ پیوند و ارتباط دارند.

خلیلیان در ادامه گفت: رسانه‌ها بر بستری فعالیت می‌کنند که از فرهنگ رایج در جامعه‌ ایجادشده و به‌شدت از فرهنگ جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، تأثیر می‌پذیرند؛ به‌گونه‌ای که اساساً خارج از چارچوب‌های فرهنگی جامعه نمی‌توانند عمل نمایند، اما رسانه‌ها نه‌تنها تأثیرپذیر نیستند، بلکه بر فرهنگ جامعه تأثیرگذار نیز هستند. به‌عبارت‌دیگر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری رسانه از فرهنگ جامعه متقابل است.

وی افزود: فرهنگ ضمن ویژگی پویایی، ویژگی سیالی را هم دارد؛ به همین خاطر این امکان دارد که فرهنگی از مرزهای یک جامعه فراتر برود و به دیگر جوامع انتقال یابد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) امیدیه گفت: نظریه‌پردازی بر عهده نخبگان فکری و فرهنگی جامعه قرار دارد و طراحی فرهنگ بر اساس این نظریه‌ها نیز در نهادهای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جهانی‌شدن در معنای افزایش ارتباطات تکنولوژیک و فراگیر شدن ارتباط‌جمعی تحولات فرهنگی را به‌گونه‌ای تحت شعاع قرار داده که طرح مباحث فرهنگی، لاجرم نیازمند توجه جدی به این وجه جهانی‌شدن است.

خلیلیان، در رابطه با تأثیرپذیری فرهنگ‌ها از عواملی مانند رسانه گفت: گاهی ممکن است تأثیر مثبت بر فرهنگ بگذارد و موجب رشد و تکامل فرهنگ جامعه شود، ضمن اینکه به حفظ هویت و موجودیت آن جامعه، راه‌های دست‌یابی به سعادت را برای مردم آن جامعه فراهم کند، اما گاهی تأثیر رسانه بر فرهنگ‌ها منفی است و تغییراتی در جهت تخریب فرهنگ یک جامعه می‌شود موجبات اضمحلال هویت آن جامعه می‌شود.

خانم خلیلیان در پایان به کارکردهای رسانه اشاره کرد و گفت: کارکردهای رسانه در حوزه‌هایی همچون آموزشی، اطلاع‌رسانی، تأثیربخشی، تفریحی و سرگرمی، برجسته‌سازی، پالایش فرهنگی و روند جامعه‌پذیری و فرهنگ پذیری تقسیم‌بندی می‌شوند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha