چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدیریت جهادی

مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسایل سیاسی تصریح کرد: باور و التزام مسئولان به مدیریت جهادی، لازمه تقویت امید جامعه در گام دوم انقلاب است.

دکتر رقیه جاویدی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به‌ عنوان‌ اندیشمند، متفکر انقلاب اسلامی و رهبر نظام‌ جمهوری اسلامی، در اندیشه سیاسی خود برمبنای اسلامیت و مکتب شیعی، جهت‌گیری ها و رویکردهای ویژه و خاصی را از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌ داشته و دارند که‌ برگرفته از بطن دین مبین اسلام است و از این لحاظ، پیوند عمیق‌ و جدانشدنی بین‌ دین‌ و سیاست‌ را پایه ریزی کرده اند.

وی افزود: از منظر معظم له، امروز اسلام از حاشیه‌ معادلات اجتماعی و سیاسی جهان خارج شده و در مرکز عناصر تعیین‌کننده‌ ی حوادث عالم، جایگاهی برجسته و نمایان یافته و لذا ایشان نگاه و رویکرد تازه‌ای به عرصه‌ زندگی و سیاست و حکومت و تحولات اجتماعی دارند.

محقق و پژوهشگر مسایل سیاسی و اجتماعی همچنین گفت: در واقع صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی ایشان نیز به عنوان یک بیانیه راهبردی و بسیار دقیق در همین راستا می باشد، چه آن که مقام معظم رهبری در آن، ضمن تشریح دستاوردهای پس از انقلاب و آنچه که تاکنون انجام شده، به بایسته ها و گام هایی که باید در چهل سال برداشته شود، پرداخته اند، کما این که در همین بیانیه تأکید می کنند: «برای برداشتن گام های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ گذشته و حتی زمان حال را دنبال می کنند و از پول و همه‌ ابزارها برای آن بهره می گیرند...»

وی بیان داشت: از نگاه حضرت آقا، اهتمام ویژه نسبت به مدیریت جهادی و رویکرد انقلابی و اعتقاد راسخ به اصل "ما می توانیم" راز و رمز تداوم عزت و تعالی ملت ایران در عرصه های مختلف است که به خصوص باید در گام دوم انقلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

جاویدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ارتقای سطح کارآمدی مدیران و کارگزاران نظام زمینه ساز تقویت امید به آینده در بین مردم و نسل جوان است، خاطرنشان کرد: شاخص هایی که سبب کارآمدی مسئولان و کارگزاران در نظام اسلامی می شود را می توان به دو دسته شاخص های شخصی و مدیریتی تقسیم کرد؛ چرا که ملاک فقط حال اجتماعی افراد نیست، بلکه اشخاص تا خود به تعالی و پیشرفت اخلاقی و فردی نرسیده باشند، نمی توانند در سطح مدیریت اجتماع و نظام، کارهایی برای پیشرفت و تعالی جامعه انجام دهند.

وی اضافه کرد: در واقع، کارآمد بودن نظام سیاسی در گرو اتحاد و استقلال کشور است که توسط کارگزاران خود ساخته ای انجام و تضمین می شود که در سطح بالای اخلاق فردی و اجتماعی باشند. در دسته شاخص های فردی مسئولان و کارگزاران می توان به داشتن تزکیه، تقوا، ایمان و جلب رضای خدا اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: سرچشمه کارآمدی مسئولان نظام اسلامی، از این شاخص نشأت می گیرد، چرا که ایمان و تعهد کارگزاران باعث فداکاری آنها در کار و بی توجهی به منفعت طلبی شان می شود و به همین خاطر، تطمیع و تهدید در آنها اثری ندارد و لذا به کشور و نظام اسلامی خیانت نمی کنند.

وی یادآور شد: طبعاً نتیجه یک چنین نظام سیاسی ای، شکل گیری یک جامعه توحیدی مطلوب می شود؛ به معنای این که همه افراد، مؤمن و معتقد به خدا می شوند. بنابراین، می توان گفت قدرت الهی یک نظام سیاسی مطلوب از ایمان و تقوای افراد مسئولش سرچشمه می گیرد.

وی افزود: تقوا و ایمان و پایبندی به ارزش های اسلامی و اخلاقی توسط مسئولان و کارگزاران همراه با عمل سبب می شود که نقص ها و کمبودها جبران شود و کارآمدی افراد نیز بیشتر شود؛ این ایمان، پشتوانه محکم و استواری برای نظام سیاسی کارآمد خواهد بود و با وجود چنین مدیرانی می توان به آینده نظام بسیار خوشبین و نسبت به پیشرفت آن امیدوار بود.

مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به اهمیت مساله خودباوری و اعتماد به نفس به ویژه در میان مسئولان گفت: اعتماد به نفس مدیران، یک ارزش اساسی و پایه اصلی در نظام سیاسی مطلوب است و باعث سازندگی، آبادانی و پیشرفت کشور می شود، چه آن که عدم اعتماد به نفس آنها، سبب می شود که از برنامه هایی که هر کشوری برای پیشرفت لازم دارد، غافل شوند و یا به دلیل سستی اراده از اجرای این برنامه ها منصرف شوند.

وی بیان داشت: عدم اعتماد به نفس در کارها و گم کردن خود، اولاً باعث تزلزل در تصمیم گیری ها شده و ثانیاً سبب سلطه اجانب می شود، زیرا مسئولی که اعتماد به نفس ندارد، فکر می کند که توان مقابله با ابرقدرت ها وجود ندارد و بدون آنها نمی توان به پیشرفتی دست یافت.

وی افزود: از سوی دیگر، مسئولان باید در برابر حفظ آرمان ها، اهداف و ارزش های اسلامی، صبر و مقاومت بیشتری داشته باشند و بر آن پایداری و پافشاری کنند؛ چرا که آثار و تبعات بی صبری مسئولان دامن گیر همه مردم می شود و در عرصه عمومی، ملی و همگانی اثر می گذارد، اما با صبر و استقامت در کارهاست که می توان بر مشکلات داخلی و دشمنان خارجی پیروز شد و به پیشرفت در عرصه های گوناگون دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha