جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام علی بیات ، عضو گروه یاوران سلامت روان

حوزه/ استاد گروه یاوران سلامت روان گفت: طبق مصاحبه‌هایی که با بیماران و کادر درمان داشتیم، آن‌ها کاملاً نسبت به عملکرد حوزویان در بیمارستان‌ها راضی و معتقد بوده‌اند که حضور طلاب خصوصاً طلاب روانشناس بسیار موردنیاز است.

حجت‌الاسلام علی بیات، استاد حوزه و عضو گروه یاوران سلامت روان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، به بیان نکاتی پیرامون دوره تبلیغ بالینی ویژه جهادگران حوزوی اهواز پرداخت و اظهارداشت: اولین درسی که در دوره «تبلیغ بالینی» به روحانیون مشاور آموزش داده شد، نحوه ارتباط‌گیری با بیماران است که این مطلب پروسه‌ بسیار مهمی داشته و روحانیون مشاور باید یاد بگیرند که چگونه باکسی که از خانواده دور بوده و شرایط مبهمی داشته و تحت‌فشار جسمی و روحی است ارتباط خوبی برقرار کند.

وی افزود: دومین درس، تشخیص نیاز بیماران بود؛ چراکه مشاور مانند مادری است که بچه‌اش در حال گریه بوده و او باید تشخیص دهد علت گریه بچه چیست! وقتی یک مشاور با بیماری مواجه می‌شود در قدم اول باید تشخیص بدهد بیمار از چه چیزی رنج می‌برد و نیازش چیست!؟

حجت‌الاسلام بیات، در ادامه گفت: سومین درسی که روحانیون مشاور در این دوره آموزش دیدند، چگونگی اجرای پروتکل‌های درمانی شامل روش‌های «تاب‌آوری»، «افزایش امید»، «کاهش اضطراب مرگ» و «مراقبه معنوی» بود. همچنین آموزش اصطلاحات بیمارستان، اصول مشاوره به سالمندان، مشاوره در بحران و مدیریت استرس از دیگر درس‌های دوره تبلیغ بالینی بود.

وی به بیان توضیحاتی در رابطه با پروتکل‌های درمانی پرداخت و اظهارداشت: بعضی از بیماران از بیمارستان خسته شده و تحملشان پائین است که در اینجا برای آن‌ها پروتکل «تاب‌آوری» اجرا می‌شود و مشاور سعی می‌کند طی فرآیندی تحمل آن‌ها را بالا ببرد! بعضی اضطراب بالائی داشته و نگران زندگی خود هستند که در اینجا ابتداعاً باید موضوع نگرانی آن‌ها تشخیص داده شود و در ادامه پروتکل «کاهش اضطراب مرگ» برای آن‌ها اجرا تا اضطراب او کاهش یابد.

حجت‌الاسلام بیات افزود: بعضی از بیماران از همه‌چیز ناامید شده و فکر می‌کنند که این بیماری راه درمانی ندارد که در اینجا پروتکل «افزایش امید» اجراشده و مشاور سعی می‌کند طی فرایندی روحیه امید را در آن‌ها تقویت کند. بعضی بیماران نیز در مسائل معنوی دچار مشکل و تعارض شده و با خود فکر می‌کنند چرا باید من بیمار شوم؟ اگر خداوند عادل است چرا منی که به دستورات الهی عمل می‌کنم بیمار شدم؟ که در اینجا مشاور برای این بیماران پروتکل «مراقبه معنوی» را اجرا کرده و سعی می‌کند باورهای اعتقادی آن‌ها را تقویت کند.

وی تصریح کرد: این پروتکل‌های درمانی در استان‌های مختلف اجرا و بازخورد بسیار خوبی داشته است؛ همچنین این پروتکل‌ها توسط متخصصین وزارت بهداشت ارزیابی و بررسی‌شده و مورد تائید آن‌ها قرارگرفته و از جهت علمی بسیار جوابگو می‌باشند.

استاد گروه یاوران سلامت روان، با اشاره به نقش حضور طلاب جهادی در بیمارستان‌ها، اذعان داشت: قطعاً حضور طلاب بسیار مؤثر بوده است؛ چراکه وقتی انسان دچار حالت ناخوشایند، غیرمنتظره و مبهمی می‌شود، نیازمند توجه و حمایت دیگران می‌شود؛ ازاین‌رو بعضی از طلاب و روحانیون خوزستانی با انجام کارهای خدماتی از بیماران حمایت فیزیکی کرده و بعضی دیگر نیز با ارائه مشاوره، از بیماران حمایت عاطفی و روانی می‌کنند.

وی همچنین پیرامون عملکرد طلاب جهادی خوزستان، بیان داشت: فعالیت‌ها کاملاً خوب و مثبت بوده و در دیدارها و مصاحبه‌هایی که با بیماران و کادر درمان داشته‌ایم، آن‌ها کاملاً راضی و معتقد بوده‌اند که حضور طلاب خصوصاً طلاب روانشناس بسیار موردنیاز است؛ چراکه بیماران غیر از نیازهای مادی، نیازهای روحی و معنوی دارند و بهترین کسانی که می‌توانند این نیازها را برطرف کنند، روحانیون مشاور هستند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha