جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی

حوزه / مدیر گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار کتاب «بررسی نص بر دوازده امام(ع) در پاسخ به شبهه برخی مستشرقان و مخالفان مذهب» توسط نشر پژوهشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، صالحی امیری در گفت و گویی اظهار داشت: در پاسخ به شبهه برخی مستشرقان و مخالفان مذهب که مسئله دوازده امام(ع) را ساخته و پرداخته شیعیان می‌دانند، کتاب «بررسی نص بر دوازده امام (ع)» تألیف حجت ­الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

وی در ارتباط با این کتاب گفت: بر اساس روایات بسیاری از رسول‌خدا(ص) و ائمه معصوم(ع)، شمار دوازده امام از آغاز اسلام مشخص بود؛ از سوی دیگر روایاتی در دست است که نشان می‌دهد عموم شیعیان از این نصوص اطلاع نداشتند؛ حتی ادعاهای امامت برخی فرزندان ائمه نشان از آن دارد که گویا به درستی از امامتِ پدران یا برادران خود آگاه نبودند و از این رو ادعاهایی را طرح می‌کردند. از این رو، نویسنده در این کتاب سعی دارد با جمع‌آوری و بررسی روایاتی که درباره شمار و نام و نشان ائمه از زبان پیامبر(ص) نقل شده است از یک سو، و بررسی اخباری که بی‌اطلاعی شیعیان و یاران ائمه از جانشینان ایشان را نشان می‌دهد، راهی برای پاسخ به این تعارض بیابد.

مؤلف کتاب «بررسی نص بر دوازده امام(ع)» گفت: در پاسخ به این شبهه اگر چه عالمان و دانشمندان متعدد پاسخ داده ­اند و در رفع و دفع این تعارض کوشیده ­اند اما با توجه به هجمه ­ها و طرح شبهات به گونه ­ها و با ادبیات مختلف، ضرورت تبیین این مهم با قلمی نو و ادبیات روز بیش از پیش نمایان می­گردد. افزون بر آنکه رویکرد اغلب آن آثار حدیثی و کلامی است امّا نوشتۀ حاضر علاوه بر توجه به این دو بُعد، موضوع را با نگاهی تاریخی بررسی می‌کند و بر همین اساس نویسنده  ساختار این پژوهش را در سه ساحت کلام، حدیث و تاریخ تنظیم نموده است.

وی افزود: بخش اول این اثر به مباحث کلامی و دیدگاه متکلمان در موضوع نص بر ائمه و سیر تاریخی آن می‌پردازد؛ در بخش حدیث به بررسی منابع و راویان حدیث اثنی عشر در دو قسمت عدد و نام دوازده امام توجه نموده است و در بخش تاریخی به بررسی گزارش‌های ظاهراً متعارض با بخش حدیث پرداخته است و در پایان به جمع‌بندی و بیان نظریه‌هایی که به حل تعارض کمک کند، خواهد پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha