جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
میسیولوژِی

حوزه/ کتاب «نقدی بر کریسلام » با هدف مقابله با مسیحیت تبشیری افراطی به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، کتاب « نقدی بر کریسلام در میسیولوژی » به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان به چاپ رسید.

این کتاب حاصل کوشش سید جعفرهاتف الحسینی و مجتبی مزروعی سبدانی در یک جلد و 182 صفحه توسط انتشارات‏‫ آبات در قم چاپ شده است.

هاتف الحسینی با معرفی اثر خود بیان کرد: کریسلام یکی از فرقه های شبه اسلامی مسیحی در نیجریه است. این فرقه با ترکیب اسلام و مسیحیت توانسته است با شعار صلح و دوستی در فضای متشنج نیجریه رشد کند، این فرقه نو ظهور با اعتقاد به مبانی اسلام و مسیحیت هر دو شکل دینی را همزمان اجرا می کنند.

وی ادامه داد: با موفقیت فرقه کریسلام نیجریه، مدل تبشیری مسیحی موسوم به کریسلام در بین نظریه پردازهای میسیولوژیست مطرح شد. مدل تبشیری کریسلام سعی ندارد مسلمانی را به مسیحیت تغییر آیین دهد، بلکه ایمان فرد مسلمان به عیسی مسیح کلیسا در باطنش کفایت می کند.

مولف کتاب تصریح  کرد: موفقیت مدل کریسلام در  حفظ ظاهر اسلامی مسلمانان است، ولی در باطن اعتقادات مسیحیان را دارند، این دوگانگی هویت بین اسلام و مسیحیت در نسل های بعدی یک بحران هویت ایجاد می کند. این بحران هویت باعث های تنش های خطرناکی در نسل های آینده خواهد شد.

هاتف الحسینی افزود: بسیاری از میسیولوژیست ها مخالف مدل کریسلام هستند، چرا که اولا این مدل حیله گرانه مخالف اخلاق است، ثانیاً هر گونه دخل و تصرف در هویت و فرهنگ جامعه خطرناک است، چرا که هویت اصلا قابل کنترل نیست و امکان دارد این مدل تبشیری کریسلام (ترکیب مبانی اسلام و مسیحیت) فرقه های تندروی ایجاد کند، همان طور که در نیجریه جنبش های متعدد کریسلام تشکیل شده است و دو رهبر کریسلام با نام های "تللا" و "ساکا" هر کدام خود را آخرین نبی خدا می دانند و هر کدام یکدیگر را رد می کنند؛ با آنکه شعار کریسلام "صلح و دوستی" است، ولی بین دو رهبر کریسلام اختلافات و تضاد اساسی است.

وی عنوان کرد: در این کتاب با بررسی نظرات مخالفین و موافقین مسیحی در مورد کریسلام خطرات آن بیان می شود و در آخر مدل کریسلام با نگاه اسلامی نقد می شود.

این مولف در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان در کسب مجوزهای لازم و چاپ کتاب، گفت: نیاز جامعه امروز تحقیق و پژوهش در تبشیر پست مدرن مسیحیت است تا با بتوان با هجمه ها علیه اسلام مقابله کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha