جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 950665
۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
امام جمعه کوار

حوزه/ امام جمعه شهرستان کوار به تبیین آثار و برکات صله رحم از دیدگاه اسلام پرداخت.

حجت الاسلام مجید گشول دره سیبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، در خصوص صله رحم اظهار کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمود، بین خود و خویشانتان تجدید محبت کنید اگر چه با سلام کردن باشد.

وی در ادامه با تصریح اینکه در شرایط کنونی و محدودیت رفت و آمدها می توان از ابزارها و رسانه های ارتباطی برای صله رحم استفاده کرد، افزود: صله رحم و ارتباط با خویشاوندان خلاصه در  رفت و آمد نمی شود، بلکه تماس تلفنی و یک پیغام می توان این کار را انجام داد.

امام جمعه شهرستان کوار به آثار و برکات صله ارحام اشاره و عنوان کرد: طولانی شدن عمر یکی از آثار صله رحم است.

حجت الاسلام گشول، افزایش روزی و فقرزدایی را یکی دیگر از آثار صله رحم برشمرد و اضافه کرد: امام سجاد(ع) در حدیثی، از رسول گرامی(ص) نقل می کند «هر کس خوش دارد خدا عمر او را دراز کند و روزی اش را توسعه دهد، باید صله رحم کند»، همچنین امام صادق(ع) می فرماید «صله رحم، عمر را زیاد می کند و فقر و پریشانی را از بین می برد.» پس، صله رحم کنید تا فقر از میان برود و روزی ها افزون تر شود.

وی با بیان اینکه محبوبیت نزد خویشاوندان نیز از دیگر برکات صله رحم است، گفت: امام علی(ع) می فرماید «صله رحم انسان را در میان خانواده و بستگانش محبوب می سازد.»

امام جمعه کوار، افزایش آگاهی ها و تجربه ها را از برکات صله رحم دانست و تصریح کرد: دیدار بستگان، فرصت خوبی برای گفت وگو و تبادل افکار است و هر دو طرف می توانند از اندوخته های همدیگر بهره مناسبی ببرند، بدیهی است که هر یک از آنان با توجه به شرایط سنی، شغلی، فرهنگی و تحصیلی، اطلاعات مخصوصی دارند که دیگری ندارد.

وی با اشاره به اینکه مطلّع شدن از مشکلات یکدیگر و رفع آنها، فایده دیگر صله رحم است، یادآور شد: طلاب و دانشجویان چه در فضای حقیقی چه در فضای مجازی می توانند آموخته های خود را به صورت کاربردی به اقوام و خویشان انتقال دهند و از تجربه های آنان هم بهره مند شوند.

حجت الاسلام گشول، دفع بلا و پاکیزگی اعمال را از دیگر آثار صله رحم برشمرد و گفت: امام باقر(ع) می فرماید «صله رحم، اعمال را پاکیزه و بلا را دفع می کند»، فطع رابطه و ناراحتی های حاصل از آن موجب بروز کینه، غیبت، تهمت و ناروا می شود، در حالی که با صله رحم، محبت و دوستی جایگزین کدورت ها و انسان از این گناهان پاکیزه می شود.

وی بیان کرد: آبادانی شهرها نیز یکی دیگر از برکات صله رحم است. رسول اکرم(ص)  فرموده است «صله رحم، شهرها را آباد می کند و عمرهای مردم را افزایش می دهد، اگرچه اهل آن بلاد از اخیار و خوبان نباشند»، همچنین امام جعفر صادق(ع) می فرمایند «صله رحم و نیکی با همسایگان، خانه ها را آباد می کند.» همچنین آسانی حساب در روز قیامت هم یکی دیگر از این برکات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha