جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه به رهبر انقلاب پیام تولید ارسال کرد

سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی به محضر رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا ، قوی شدن ایران عزیز را جوهر اصلی پیام الهی و نوروزی معظم له توصیف و تاکید کرد: سپاه خود را نقطه مرکزی مخاطبان این فرمان های نورانی دانسته و برای تحقق انتظارات و منویات حضرتعالی "ستاد تحقق فرامین نوروزی ۱۴۰۰ "را تشکیل داده است. متن پیام به این شرح است: محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل هم قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) استحضاریه با اهدای سلام و تحیات الهی و با تقدیم احترام و تبریک حلول سال جدید به محضر مبارکتان به استحضار می رساند ؛ پیامهای راهگشا، الهام بخش و حیات افزای نوروزی حضرتعالی که مضمون و محتوای حقیقی حرکت عظیم کشور و ملت شریف ایران به سمت قله های رفیع سرافرازی و پیشرفت و سعادت است ، دریافت شد. جوهر اصلی این پیام الهی، قوی شدن ایران عزیز در پرتو ایمان و در حد بی اثرسازی سیاست های مکر سیئه دشمن و خنثی کردن آرزوهای شوم دشمنان در صحنه مقاومت انقلابی اقتصادی مردم عزیزمان است. سپاه خود را در نقطه مرکزی مخاطبان این فرمان های نورانی قرار داده است. آقا جان! آنقدر می‌سازیم، تولید می‌کنیم، به یاری مردم می‌شتابیم، با فساد مقابله می‌کنیم، فناوران جوان را بسیج می کنیم، گروه های بی شمار بسیجی را در میدان عزت مردم گسیل می داریم، خانواده ها را یاری می کنیم تا توانمند شوند و قدرت می سازیم تا دشمن ناتوان شود و دیگر یارای تعقیب سیاست هایش را نداشته باشد. ما فضای مجازی را از ولنگاری رها خواهیم ساخت. ما در میدان می مانیم، با مردم همراه می شویم ، کلام حضرتعالی را روی صحنه زمین پیاده میکنیم، دشمن را جا می گذاریم ، از او و راهبردش عبور می‌کنیم، کشور را از عوارض تحریم های ظالمانه بی نیاز می کنیم و اینچنین به برجام بی اعتنا و بی نیاز می شویم، این راه ما است. ما برای تحقق انتظارات و منویات حضرتعالی ، ستاد تحقق فرامین نوروزی ۱۴۰۰ را تشکیل داده ایم، امروز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱/۳ اولین جلسه آن با حضور هیئت رئیسه سپاه و رئیس سازمان بسیج، سازمان اطلاعات و مسئولان اقتصادی و سازندگی سپاه برگزار شد و تصمیمات اولیه در قالب یک نقشه راه ، منسجم و هماهنگ و هم افزا با سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی برای اجرای فرامین مبارکتان گرفته شد. ستاد مذکور از طریق سه قرارگاه عملیاتی تحقق انتظارات آن وجود پربرکت و سرچشمه حکمت را انشاءالله تضمین خواهد نمود. در پایان سلامتی مولا و مقتدایمان را از درگاه خداوند تبارک و تعالی خواستارم.

قتل فجیع شیعه پاکستانی جهان را شوکه کرد

"تقی شاه قریشی" از شهروندان شیعه پاکستانی صبح امروز جمعه ۶ فروردین ۱۳۹۹ توسط شخصی به نام "لیاقت(عرف بهولی)" با ضربات تبر در ملاء عام بهقتل رسید. این جنایت در محله ‏"میرک سیال" در منطقه "جھنگ" از توابع ایالت پنجاب پاکستان رخ داد. قاتل، دلیل دست زدن به این جنایت هولناک را توهین "تقی شاه" به خلفا و صحابه عنوان نمود. تروریست های تکفیری طی سال های گذشته بارها شهروندان شیعه پاکستانی را در مناطق مختلف این کشور به شیوه های گوناگون به شهادت رساندند.

دبیرکل سازمان ملل علیه اسلام هراسی هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به اینکه نفرت و تبعیض علیه مسلمانان تبدیل به یک اپیدمی شده است گفت : همانطور که قرآن کریم به ما یادآوری می کند، ملت ها و قبایل برای شناخت یکدیگر ایجاد شده اند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که نفرت و تبعیض علیه مسلمانان تبدیل به یک اپیدمی شده است. گوترش تعصب به شدت در حال افز ایش ضد مسلمانان را بخشی از یک تغییر گسترده تر در سطح جهاهنی به سوی ملی گرایی و دور از حقوق اقلیت ها توصیف کرد.دبیر کل سازمان ملل در مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی در سازمان ملل گفت : افزایش تعصبات ضد مسلمان قطعا با سایر روندهای ناراحت کننده ای که در سطح جهانی مشاهده می کنیم همخوانی دارد که از این روندها می توان به ملی گرایی، نئونازیسم ، ایجاد نفرت با هدف قرار دادن جمعیت های آسیب پذیر از جمله مسلمانان ، یهودیان ، برخی از جوامع مسیحی اقلیت و همچنین دیگران اشاره کرد وی افزود: جوامع اقلیت بخشی از غنای بافت فرهنگی و اجتماعی ما هستند ، با این وجود ما نه تنها شاهد انواع تبعیض بلکه شاهد سیاست هایی هستیک که به دنبال از بین بردن هویت فرهنگی و مذهبی جوامع اقلیت هستند. گوترش همچنین گفت: همانطور که قرآن کریم به ما یادآوری می کند، ملت ها و قبایل برای شناخت یکدیگر ایجاد شده اند. دبیر کل سازمان ملل یادآوری کرد که تنوع یک غنا است و نه یک تهدید. روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی که برای اولین بار در سال جاری میلادی برگزار پس از حمله ۱۵ مارس ۲۰۱۹ به دو مسجد در کریستچرچ واقع در نیوزیلند تعیین شد که در آن ۵۱ نفر کشته و ۴۹ نفر دیگر زخمی شدند

آیت الله وحید دستور احیاء دادند

آیت الله وحید خراسانی گفتند: نیمه شعبان امسال باید غیر از سال‌های قبل باشد. هر مریضی که شفاء می‌خواهد و هر مدیونی که اداء دینش را از خدا می‌خواهد و…، وعده ما و او در شب و روز نیمه‌ی شعبان. باید به همّت مؤمنین و مؤمنات این سال بهتر از سال‌های قبل، اقامه‌ی شعائر میلاد آن حضرت بشود. مرجع تقلید شیعیان ۵ فروردین ۱۴۰۰ در جمع تعدادی از اعضاء هیئت استفتاء که به جهت عرض تبریک ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام به حضور معظم له رسیده بودند، بیانات مهمی را پیرامون ولادت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه و نیمه شعبان ایراد فرمودند که مشروح آن به شرح ذیل است ان شاء الله باید هر سال بزرگداشت میلاد امام زمان علیه‌السلام از سال قبل باشکوه‌تر باشد؛ چرا که بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء . اگر یک لحظه نظر لطف را بردارد تمام عالم محو است. هستی و وجود ما، به یُمن اوست. وظیفه ما یاد اوست، فی کل الأحوال. ان شاء الله همه‌ی هیئات اقدام کنند، تا نیمه شعبان احیاء شود. أجرشان هم در شب قدر است. لیله القدر که همه‌ی اعمال در دفتر عمل ضبط است، خدمات آن‌ها نیز مضبوط و ثبت شده است. مقدرات شما، به خدمت شما در شب نیمه شعبان که ولادت امام زمان علیه‌السلام می‌باشد، وابسته است. امام زمان علیه‌السلام، مدار کون و مکان و ملجأ عالم غیب و شهود است. امسال از سال‌های قبل باشکوه‌تر برگزار کنید. هر کس نصیبی دارد، به قدر وسع و طاقت خود، برای لیله القدر قدم بردارد، وَتَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقًا وَعَدلًا تمام الکلمه و تمام النعمه در نیمه شعبان است، آن هم به وجود امام زمان علیه السلام. نزد همه انبیاء و اولیاء، تنها دو حرف از علم است. ۲۸ حرف وابسته به امام زمان علیه‌السلام است. عقل هر نفری در ظهور او، عقل چهل نفر می‌شود. در اقطار جهان، مسلمانان سعی کنند، آن روز را احیاء کنند. شب قدر که شب تقدیر است به امضاء آن حضرت می‌رسد. اوست که بإذن الله، قدرت بر تغییر و تبدیل ما یشاء دارد. امسال، باید غیر از سال‌های قبل باشد. هر مریضی که شفاء می‌خواهد و هر مدیونی که اداء دینش را از خدا می‌خواهد و…، وعده ما و او در شب و روز نیمه‌ی شعبان. باید به همّت مؤمنین و مؤمنات این سال بهتر از سال‌های قبل، اقامه‌ی شعائر میلاد آن حضرت بشود. اوست کلمه العلیا، به تمّت الکلمه. توسل از ما، افاضه از او. همه مردم، قرآن را هر روز، آن چه میّسر است برای حفظ او قرائت کنند. این دستور را ترک نکنند إن شاء الله تمام امت مهدوی بشود و در راستای اقامه‌ی شعائر مهدویت بارالها! ما را از انصار آن حضرت قرار بده و سعادت ما را در شهادت رکاب سیّد سادات أرض و سماء قرار بده!

کتابخانه ملی نمایش مجازی نفیس‌ترین قرآن‌های جهان اسلام را کلید زد

گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دارای نسخ خطی ارزشمند و ممتازی است که در کمتر موزه‌ای می‌توان نظایر آن‌ها را یافت. یکی از این نسخ مربوط به نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام معروف به قرآن قزوینی است. این سازمان برای به نمایش گذاشتن این نسخ برای عموم، این نسخه خطی و تعدادی از نسخ دیگر را در قالب نمایشگاه مجازی در معرض دید عموم قرار داده است. این قرآن در سال ۱۲۱۹ قمری کتابت شده و مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار است و اواخر دوره پهلوی در خاندان قاجار دست به دست می‌چرخد و به دست فردی می‌افتد که تلاش داشته آن را در ایران نگهداری کند و با وجود درخواست‌های فراوان در خارج از کشور، آن هم به قیمت‌های گزاف، باز هم این فرد راضی نمی‌شود آن را از ایران خارج کند و این قرآن نفیس را به قیمت ۶۶۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۷ به کتابخانه ملی فروخته و واگذار می‌کند. فتحعلی‌شاه پیش از مرگش، این نسخه را به یکی از نوادگان دختری خود می‌بخشد و در سال ۱۲۵۰ یا ۱۲۵۱ قمری ادیب برومند آن را از نوادگان فتحعلی شاه، خریداری می‌کند که بعدها این قرآن شهرت جهانی یافت. کتابت این قرآن نفیس در شهر یزد انجام شده و ۳۵ استاد هنرمند و نگارگر در مدت ۸ تا ۱۰ سال بر روی آن کار کرده‌اند. این اثر هنری بسیار نفیس دارای ۵۴۷ صفحه است که هر صفحه دارای تذهیب بوده و ۶۰۰ تذهیب و تشعیر دارد، یعنی در هر صفحه یک تذهیب مجزا به کار رفته و هر مکتب تذهیبی که در ایران وجود داشته در این قرآن به کار رفته و آن را تبدیل به اثری منحصر به فرد کرده است. در تذهیب این قرآن نفیس قزوینی از ۴ کیلو طلای ناب و سنگ‌های قیمتی و کانی استفاده شده است، همچنین مروارید و اشرفی نیز در این اثر به کار رفته است و آنچه از طلای ناب و سنگ‌های قیمتی در این قرآن استفاده شده، صفحه‌ای نیست که از طلا و سنگ‌های ارزشمند نباشد و نحوه کار این گونه بوده که سنگ‌های کانی را تبدیل به پودر کرده و آن را با رنگ مخلوط می‌کردند و سپس طی مراحل بعدی از آن در تذهیب بهره می‌گرفتند و این امر سبب شده با وجود گذشت دو سده از نگارش این کار، هنوز همان درخشندگی در رنگ‌ها به چشم می‌خورد. همانند این قرآن نفیس در تاریخ نوشته نشده و به دلیل همین ویژگی‌های مهم است که آوازه جهانی دارد و قبل از خریداری کتابخانه ملی، از کشورهای عربستان و انگلستان مشتریانی داشته است. براساس این گزارش، در نمایشگاه مجازی کتابخانه ملی، نسخه‌های دیگری نظیر کهن‌ترین نسخه خطی با عنوان مجموعه رسائل شامل عجایب احکام امیرالمومنین(ع)، نسخه شرح‌الاشارات و التنبیهات به خط خواجه نصیرالدین طوسی، کهن‌ترین کلیات سعدی شیرازی تاریخ‌دار و ثبت‌شده در حافظه جهانی یونسکو، دیوان حافظ شیرازی به دستخط سلطان‌الخطاطین نیز دیده می‌شود که چشم‌نواز است.

مسلمانان به قانون جدید ذبح اعتراض کردند

مدیران مساجدی در پاریس، لیون و ایوری فرانسه، اعتراض خود نسبت به تصمیم اخیر وزارت غذا و کشاورزی این کشور برای ممنوعیت ذبح حلال ماکیان را اعلام کردند. این مسئولان با اشاره به آنکه ممنوعیت ذبح حلال مرغ از ماه ژوئیه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) را بررسی کرده‌اند، گفتند: این تصمیم با اصول ذبح بر اساس اسلام منافات دارد. در بخشی از بیانیه این مساجد آمده است: ممنوعیت ذبح حلال برای مسلمانان در آستانه ماه مبارک رمضان پیامی منفی دارد. مدیران مساجد بزرگ فرانسه نگرانی خود را در این باره به اطلاع وزارت کشور و وزارت غذا و کشاورزی رسانده‌اند، اما پاسخ مثبتی نداشتدر انتهای این بیانیه آنها اعلام کردند: چنین اقداماتی عواقبی خطرناک درباره آزادی دینی به همراه خواهد داشت. ما از تمام اقدامات قانونی برای بازپس‌گیری حق خود استفاده خواهیم کرد. این مقام‌های مذهبی اوایل هفته جاری در مسجد جامع پاریس گردهم آمدند و نشستی درباره آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره عواقب این تصمیم برای مسلمانان برگزار کردند. این مقام‌ها همچنین این موضوع را با مقام‌های یهودی فرانسه نیز در میان گذاشتند.

آیت ‌الله علوی ‌گرگانی از نیروی انتظامی قدردانی کرد

آیت‌ الله العظمی علوی گرگانی در دیدار فرمانده ناجا با ایشان اظهار داشتن: ارزش هر انسانی در عملکرد آن است و باید دید تا چه اندازه است هر چه سنگین‌تر باشد مزد و اجر آن بیشتر می‌شود. ایشان افزودند: پروردگار در قرآن به این نکته اشاره می کند؛ پیامبر این امت تو تامینیه می خواهد اگر نباشد مردم آرامش و زندگی مرفه ندارند. آیت الله علوی گرگانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفتند: خداوند به پیامبر (ص) فرمود:" تامینیه گذاشتم تا مردم در آرامش زندگی کنند وجود خود شما (پیامبر(ص)) امان نامه است و بعد از پیامبر (ص) تا مادامی که امت طلب استغفار کنند ما (پروردگار) عذاب نمی کنیم، بنابراین استغفار وسیله تامینیه ما است. مرجع تقلید شیعیان تصریح کردند: تا خداوند ما را کمک نکند ما هیچ نیستیم، کسانی که اهل تقوا و حقیقت هستند و به دیگران کمک می کنند جایگاه بالایی دارند و این دو صفت در ناجا وجود دارد. ایشان گفتند: نیروی انتظامی شبانه روز در حال خدمت رسانی است و امنیت مانند گهواره تامینیه بوده و برای جامعه الزامی است. آیت الله علوی گرگانی تصریح کردند: مسئولان مربوطه باید از عزیزان ناجا تقدیر کنند و این نیرو نباید با سایر دستگاه ها سنجیده شود و کارکنان آن باید همواره دلگرم باشند چون امنیت کشور به دست آنها حفظ می شود. این مرجع معظم تقلید اضافه کردند: خوشحالی کارکنان ناجا خوشحالی خداوند است و خداوند رضایت خود را در رضایت مخلوق قرار داده است. خدا را شکر می کنیم که فرماندهی ناجا به دست شما (سردار اشتری) داده شده است. ان شاء الله در خدمت به نظام و امام زمان (عج) موفق باشید. سردار «حسین اشتری» نیز در سخنانی در این دیدار ضمن تبریک اعیاد شعبانه و میلاد حضرت علی اکبر (ع) و نیمه شعبان اظهار داشت: نیروی انتظامی در تمام ایام سال ماموریت های زیادی اجرا می کند ؛ این ماموریت ها تعطیل بردار نیست و کارکنان ناجا مدام در حال خدمت رسانی هستند. وی گفت: کارکنان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین در آماده باش هستند ان شاء الله بتوانیم در این مدت خدمتگزار خوبی برای مردم باشد. فرمانده ناجا تصریح کرد: نیروی انتظامی علاوه بر ماموریت این ایام ماموریت تامین امنیت مرزها را نیز بر عهده دارد البته سازمان های دیگر به این نیرو کمک می کنند اما مسئولیت اصلی بر عهده نیروی انتظامی است. این مقام ارشد انتظامی با اشاره به شعار امسال " تولید ، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها" گفت: هر کس باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد ما در ارتباط با این شعار در ناجا کارگروهی تشکیل دادیم تا این شعار محقق شود، در بحث مبارزه با قاچاق کالا و تامین امنیت برای سرمایه گذاران برنامه هایی در دستور کار نیروی انتظامی قرار خواهد داشت. وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا اضافه کرد: از آغاز این بیماری پلیس دوشادوش کادر درمان خوش درخشیده و خدمت رسانی در این حوزه جزء افتخارات ما است. سردار اشتری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری تصریح کرد: در حوزه انتخابات دستورالعمل هایی به استان ها ابلاغ کردیم که انتخابات خوب و پرشور باشد و امنیت آن به بهترین نحو ممکن برقرار باشد.

حال روحانیون محبوس سعودی ها رو به وخامت گذاشت

پایگاه خبری مرآه الجزیره با اشاره به وضعیت جسمانی نامناسب شانزده روحانی شیعه محبوس در زندان های آل سعود نوشت: شاید سیاست های تبعیض فرقه ای، سرکوب، ممنوعیت و محرومیتی که علمای قطیف و الاحساء متحمل می شوند، بهترین دلیل اقدامات غیرقانونی مذهبی رژیم سعودی علیه آنها و سراسر منطقه محل سکونت آنها باشد این پایگاه افزود: علمایی که به دلیل نقش رسالتی و آگاهی دهنده خود در زمینه دین و جامعه عمداً با سیاست سرکوب عمدی روبرو می شوند و حق خو را در زمینه ادای مناسک دینی از دست می دهند. مرآه الجزیره در ادامه نوشت: علی رغم فراخوان ها و درخواست ها اما رژیم سعودی به هیچ وجه توجهی به این موضوع نمی کند و به اقدامات سرکوب گرایانه خود علیه علما و روحانیون شیعه بدون هیچ گونه عامل بازدارنده ای ادامه می دهد و به همین دلیل بسیاری از علما قربانی سیاست های پلیسی و سرکوبگرایانه آنها شده اند. پایگاه مذکور افزود: شانزده نفر از علمای قطیف و الاحساء توسط مقامات آل سعود فقط به خاطر وابستگی های دینی و نقش خود در امر آگاهی بخشی در جامعه و مواضع سرسختانه آنها در رد ظلم و استبداد سیستماتیک در داخل و خارج این کشو به زندان افکنده شده اند. آنها همچنین در معرض محاکمه های ناعادلانه هستند و از حقوق خود در امر دفاع از خود محروم هستند و جانشان در خطر است. پایگاه مذکور با اشاره به اینکه بسیاری از روحانیون بازداشتی از وضعیت جسمی نامناسبی برنج می برند، ادامه داد: شیخ حسین الراضی از وضعیت جسمانی سختی رنج می برد این در حالی است که مقامات سعودی با آزادی وی مخالفت می کنند. شیخ محمد الحبیب، شیخ حبیب الخباز، شیخ جعفر الصویلح، شیخ سمیر الهلال و دیگر روحانیونی نیز هستند در زندان از وضعیت جسمانی نامناسب رنج می برند. براساس این گزارش، شیخ حسین الراضی به دلیل محکوم کردن اعدام آیت الله شیخ نمر باقرالنمر و همچنین به دلیل انتقاد از جنگ یمن، محکوم کردن ورود نیروهای سعودی به بحرین و عادی سازی روابط با اسرائیل به سیزده سال حبس محکوم شده است. بیشتر علمای شیعه عربستان به دلیل همچنین مواضعی به حبس محکوم شده اند و برخی از آنها نیز بدون برگزاری هیچ گونه محاکمه ای همچنان در زندان به سر می برند. برای آنها از شش سال حبس تا بیست سال حبس صادر شده است و در شرایط بسیار بدی در زندان به سر می برند. این شانزده روحانی بازداشتی عبارتند از: شیخ عبد الجلیل العیثان، شیخ حسن آل زاید، شیخ حسین الراضی، شیخ بدر آل طالب، شیخ محمد حسن الحبیب، سید جعفر العلوی، شیخ حبیب الخباز، شیخ محمد زین الدین، شیخ سمیر الهلال، شیخ عبّاس المازنی، شیخ محمد العباد، شیخ عبد اللطیف الناصر، شیخ عبّاس السعید، سید خضر العوامی، سیّد هاشم الشخص و شیخ فاضل هلال آل جمیع.

مسلمین به نماز جنجالی مسجدالحرام اعتراض کردند

کاربران عرب زبان ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن امام جماعت مسجدالحرام در حین قرائت سوره توحید در نماز جمعه کلمه اضافه‌ای را به سوره افزوده است. این امام و خطیب مسجدالحرام که خود را شیخ و دکترای علوم فقه معرفی می‌کند، در نماز جمعه حرم مکی که به صورت مستقیم از رسانه‌های رسمی عربستان سعودی هم در حال پخش بوده است، به قبل از آیه سوم سوره توحید کلمه (الذی) را اضافه کرد و در نهایت نماز را به اتمام رساند. کاربران با انتشار این فیلم از اینکه خطیب مسجدالحرام بالاخره بعداً متوجه اشتباه خود شده است، اما بابت آن هیچ عذرخواهی و پوزش نداشته است، ابراز تعجب و ناراحتی کردند.

نماینده آیت الله سیستانی از دانشگاه الزهراء کربلا بازدید کرد

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی و متولی شرعی آستان قدس حسینی روز(چهارشنبه) از نزدیک در جریان روند کار دانشگاه بانوان الزهراء در کربلای معلی که در سطح عراق در نوع خود منحصر به فرد است، قرار گرفتحجت الاسلام و المسلمین کربلایی در جریان آخرین وضیعت ساخت این مرکز علمی قرار گرفت ساختمان این دانشگاه از یک ساختمان اصلی چهارطبقه و چند ساختمان فرعی تشکیل شده است که طبقه هم کف آن ویژه آزمایشگاهها، طبقه اول و دوم ویژه سالن های آموزشی و طبقه سوم و چهارم نیز امور اداری است. دیگر ساختمان های فرعی این دانشگاه ویژه خوابگاههای خواهرانی خواهد بود که در این دانشگاه به تحصیل خواهند پرداخت.

شورای مساجد اندونزی برای رمضان ۲۰۲۱ توصیه نامه نوشت

رئیس شورای مساجد اندونزی اعلام کرد که مساجد سراسر کشور در ماه رمضان تحت پروتکل های بهداشتی دقیق باز خواهند بود. «یوسف کلا» پس از جلسه ای که با فرماندار غرب نوساتنگارا برگزار شد ، گفت: ما اجازه داده ایم که مساجد در همه مناطق در ماه مبارک رمضان باز باشد ، اما با این وجود فاصله فیزیکی باید بر اساس آنچه اکیدا به ما توصیه شده است ،حفظ می شود . وی افزود : امسال ماه رمضان مجددا در میان بیماری همه گیر کرونا برگزار می شود ، اما اوضاع نسبت به سال قبل تغییر یافته است . در ماه رمضان سال گذشته از همه مسلمانان درخواست شده بود در خانه های خود نماز بخوانند اما امسال درهای مساجد باز است و مسلمانان می توانند مراسم های مذهبی مربوط به رمضان را در مساجد برگزار کنند. رئیس شورای مساجد اندونزی گفت: با این وجود هنوز مردم باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را به طور دقیق رعایت کنند. کلا بر اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله فیزیکی ، ماسک زدن ، شستن دست ها و آوردن سجاده های شخصی از سوی نمازگزاران تأکید کرد. وی تصریح کرد که ناظران مساجد در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند از ورود افراد به مساجد جلوگیری کنند.

سازمان‌های اسلامی با قربانیان تیراندازی کلورادو ابراز همدردی کردند

شورای مسلمانان ایالت کلورادو پس از این حادثه طی بیانیه‌ای با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد. در این بیانیه آمده است: با قلبی اندوهگین در کنار بازماندگان قربانیان خشونت ایستاده‌ایم. ما به یاد قربانیان بی‌گناه این جنایت هولناک خواهیم بود. از پلیس به خاطر شجاعت و تعهدشان در دستگیری فرد تیرانداز تشکر می‌کنیم و خواستار مجازات او هستیم. این شورا - شامل مرکز اسلامی شهر آرورا و مرکز اسلامی شهر بولدر(محل تیراندازی) و سازمان‌های دیگر اسلامی - مردم را تشویق به کمک مالی به خانواده پلیسی کرد که در جریان این تیراندازی کشته شده بود. روز دوشنبه، ۱۰ نفر از جمله یک مامور پلیس در پی تیراندازی در یک فروشگاه زنجیره‌ای در شهر بولدر ایالت کلرادو آمریکا کشته شدند.

علمای الجزائر برای پناهجویان روهینگیا آستین بالا زد

نهاد امدادرسانی علمای مسلمان الجزائر از مقامات کشورشان خواستند مجوز دسترسی این نهاد را به پناهجویان آواره روهینگیا بر اثر آتش‌سوزی اردوگاهشان در بنگلادش بگیرند. پس از آنکه اردوگاه پناهجویان مسلمان روهینگیا در بنگلادش در معرض آتش‌سوزی قرار گرفت که به کشته شدن ۴۰ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد، سازمان امداد علمای مسلمان الجزایر از مقامات الجزایری درخواست کرد که مجوزهایی را برای دسترسی به اردوگاه‌های روهینگیا و کمک به آنها اعطا کنند. کریم رزقی، مسئول روابط بین‌الملل کمیته امداد مجمع علمای مسلمان الجزائر گفت: اردوگاه الجزائری که شامل بیش از دو هزار چادر بود، کاملاً سوخته است؛ اتفاقی که مضاف بر همه رنج‌هایی است که اقلیت مسلمان روهینگیا چند دهه‌ای است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. رزقی گفت: آمار اولیه قربانیان آتش‌سوزی روز دوشنبه بنگلادش به ۴۰ کشته و ده‌ها زخمی رسیده است که حال برخی وخیم است و حدود ۵۰ هزار پناهجوی دیگر نیز بی سرپناه هستند. او تأکید کرد که آتش‌سوزی همه اردوگاه از جمله مدارس و درمانگاه میدانی آن را هم دربرگرفت. این مقام الجزائری از مقامات و دولت الجزائر خواست به جمعیت علمای مسلمان الجزائر مجوز بدهد تا بتواند وارد اردوگاه شده و به پناهجویان آواره کمک کند. نزدیک به یک میلیون تن از آوارگان روهینگیای میانمار که بیشتر آنان در جریان سرکوب نظامی ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ مجبور به فرار از کشور و خانه خود و ورود به بنگلادش شده اند. بیشتر این افراد در اردوگاه وسیع در منطقه «کاکس بازار» در جنوب شرقی بنگلادش به سر می‌برند. این سومین آتش‌سوزی در مدت چهار روز در این اردوگاه است. مقامات می‌گویند این آتش‌سوزی روز دوشنبه در یکی از اردوگاه‌ها به وسعت بیش از سه هزار هکتار شروع شد و سپس به سه اردوگاه دیگر سرایت کرد و هزاران تن از آوارگان مجبور به ترک سرپناه‌های پرازدحام خود شدند. بر اساس گزارش‌ها، مأموران آتش‌نشانی دوشنبه شب موفق به مهار آتش‌سوزی شدند. دفتر آوارگان دولت بنگلادش و پلیس این کشور از تأیید مرگ آوارگان در آتش‌سوزی خودداری کرده‌اند.

سردار حسین اشتری با آیت الله صافی دیدار کرد

آیت الله صافی گلپایگانی گفتند: ان شاء الله بتوانید به بندگان خدا رسیدگی کنید مخصوصا اشخاص ضعیف مورد توجه باشند. مرجع تقلید شیعیان در دیدار با سردار حسین اشتری اظهار داشتند: بهترین شیعیان در زمان غیبت هستند چون اینها در ایام غیبت صبر می کنند بنابراین قدر خودشان را بدانند. ایشان گفتند: نیروی انتظامی زحمات زیادی را متحمل می شود و توجه حضرت ولی عصر (عج) برای این نیرو کم نیست، موفق و موید باشید. آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه نیروی انتظامی مورد توجه و عنایت امام زمان (عج) است، تصریح کردند: من دعا گوی شما هستم، موفق باشید و توفیق خدمت داشته باشید. ایشان گفتند: ان شاء الله بتوانید به بندگان خدا رسیدگی کنید مخصوصا اشخاص ضعیف مورد توجه باشند که این خیلی اجر و ثواب دارد. سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در ادامه این دیدار ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه گزارشی از عملکرد پلیس در سال گذشته و برنامه های این نیروی برای سال جدید ارائه کرد. گفتنی است، پس از این دیدار سردار حسین اشتری؛ فرمانده ناجا با آیت الله جوادی آملی نیز دیدار و گفت وگو کرد.

طرح امنیتی نجف آغاز شد

تیپ دوم نیروهای حشد شعبی (پنجشنبه)، اجرای طرح امنیتی ویژه برای تامین امنیت زیارت نیمه شعبان که روز دوشنبه آینده در استان نجف اشرف است را آغاز کرد. رسانه های حشد شعبی در بیانیه ای اعلام کرد: «این طرح شامل استقرار و تامین امنیت خیابان کربلاء، جاده یا حسین، و جاده الحولی، همچنین شهر قدیمی و خط استراتژیک مجاور خندق، با هماهنگی با ارتش و پلیس در چارچوب عملیات «الفرات الاوسط» حشد شعبی است».استان مقدس کربلاء در حال آماده سازی برای استقبال از زائرین به مناسبت بزرگداشت ولادت امام مهدی (عج) در ۱۵ شعبان در روز دوشنبه آینده است.

هتک حرمت مسجد قبرسی ها جنجالی شد

آژانس خبری ترکیه-قبرس (TAK) گزارش داده که افراد ناشناس شعارهایی در ستایش قیام یونان در سالگرد ۲۵ مارس ۱۸۲۱ بر روی دیوارها و درهای مسجد در روستای اپیسکپی در لیماسول نوشتند. علاوه بر این، پرچم یونان و یک صلیب هم بر دیوارهای این مسجد کشیده شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کمتر از یک ماه به برگزاری نشست غیررسمی ۱ + ۵ به رهبری سازمان ملل در مورد مسئله قبرس در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ آوریل (۷ تا ۹ اردیبهشت) در ژنو سوئیس باقی مانده است. قبرس در شرق دریای مدیترانه واقع شده و پایتخت آن نیکوزیا است. قسمت شمالی این جزیره قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) دارای ساکنان مسلمان و ترک‌زبان قبرسی می‌باشد و بخش جنوبی این جزیره عموماً یونانی‌نشین هستند. از سال ۱۹۷۴ که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی‌ها به شمال قبرس هجوم برد، این جزیره به دو بخش تقسیم شد. پس از آن بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی‌هاست به اتحادیه اروپا پیوست، اما بخش ترک‌نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی قبرس تنها از سوی ترکیه به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده‌است.

حوزه درگذشت استاد حوزه علمیه را تسلیت گفت

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید عابد اعتصامی از اساتید حوزه علمیه را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال روحانی پارسا و مجاهد عالیقدر حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید عابد اعتصامی (ره) که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای ارزش های اسلامی صرف نمود موجب تاسف گردید. اینجانب ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی، فقدان آن عالم متخلق را به بیت مکرم به ویژه آقازاده ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی اعتصامی (دام عزه) تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رضوان و حشر با اولیای طاهرینش و برای بازماندگان شکیبایی همراه با عزت و سلامت خواستارم.

امام جمعه به مسئولان تشر زد

حجت الاسلام والمسلمین رسول عبداللهی، در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز که با رعایت ‍‍‍‍‍ پروتکل های بهداشتی برگزار شد، گفت: ماه شعبان،ماه پیامبر اکرم (ص) است؛ اعمال ماه رجب و شعبان مقدمه‌ای است که انسان از ضیافت و مهمانی معنوی ماه رمضان بهره مند شودوی افزود: ادیان آسمانی گذشته از آمدن امام زمان (عج) خبر داده‌اند و این موعود زنده است و به مصلحت خدا ظهور خواهد کرد. غایب شدن ایشان، آزمایش انسان‌ها و ارتقای ظرفیت‌ها و استعدادها است. مسئول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در تاریخ آمده برخی پیامبران از جمله حضرت یونس (ع)، موسی (ع) و… مدتی غایب شده و بعد از مصلحت خدا ظهور کردند. در روایات اهل سنت هم بر ظهور ایشان تصریح شده است. امام جمعه موقت تبریز در خصوص وظایف منتظران مهدی موعود (عج) نیز افزود: منتظران ظهور امام زمان (عج) باید در حد توان معرفت و شناخت نسبت به ایشان را افزایش دهند. هر کسی بدون شناخت و معرفت نسبت به امام عصر خویش بمیرد، با جاهلیت می میرد. وی ادامه داد: منتظران واقعی از گناهان دور می‌شوند و خود را برای سربازی ظهور، آماده می‌کنند. انتظار فرج به معنی راضی نشدن به شرایط موجود و تلاش برای ایجاد وضعیت ایده آل در جامعه و فرد است. امام جمعه موقت تبریز در خصوص سال جدید نیز گفت: سال جدید مقارن با شعبان و میلاد امام زمان (عج) و این تقارن را به فال نیک می‌گیریم. سالی که نکوست از بهارش پیداست، اول و آخر امسال با میلاد امام زمان (عج) شروع و پایان می‌یابد حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید نیز گفت: بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب نقشه راه گشای آینده این مملکت است. گله مندی ایشان از عملی نشدن شعار سال قبل در برخی موارد یعنی اینکه همه باید تلاش کنند تا نواقصات را رفع کنندامام جمعه موقت تبریز در خصوص رونق تولید افزود: مسئولین باید موانع تولید را رفع کنند و جلوی واردات قاچاق را بگیرند. با قطع کردن دست‌های واسطه گران تولید، مبارزه با فساد به صورت جدی انجام گیرد. اصلاحات نظام بانکی با برنامه جامع و احساس مسئولیت بیشتری صورت گیرد. وی در خصوص صف مرغ نیز اظهار کرد: مسئولان از دیدن صف‌های خرید مرغ خجالت بکشند، شایسته نظام نیست که مردم برای خرید مرغ صف ببندند؛ این مشکل سریعاً باید برطرف شود. حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی در مورد انتخابات خرداد ماه هم گفت: باید تازه‌نفس‌ها به بدنه مدیریتی کشور تزریق شود. حضور حداکثری مردم در انتخابات از حیث بین المللی برای کشور مهم است. دشمن در رسانه‌های خود با هزینه‌های میلیاردی، می‌خواهد نظام دینی را ناکارآمد نشان می‌دهند. وی گفت: رئیس جمهور آینده باید به توانمندی‌های داخلی و جوانان معتقد باشد و اعتقاد به فرهنگ اقتصاد مقاومتی داشته و با شناخت مشکلات کشور، در جامعه امید ایجاد کند. رئیس جمهور آینده باید برنامه جامع برای اقتصاد کشور و تقویت پول ملی داشته باشد. امام جمعه موقت تبریز در خصوص رعایت اخلاق انتخاباتی افزود: کاندیداها برای دو چند رأی بیشتر، دو گانگی در کشور ایجاد نکنند. ناظران، مردم، مجریان و کاندیداها باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند، مردم ما اخلاق را در هر حیطه رعایت می‌کنند. وی در خصوص برجام هم اظهار کرد: نباید فریفته دشمن شویم. تنها راه نجات دهنده در موضوع برجام، رهنمودهای حضرت آقاست که فرمودند باید تحریم‌ها را بردارند. به دشمنان می گویم که هیچ غلطی نتوانستید بکنید و نخواهید توانست. حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی ادامه داد: حل مشکلات اقتصادی دست خودمان است. برخی مشکلات به تحریم‌ها ربطی ندارد و مربوط به برخی سهل انگاری‌ها است.

جشنواره مجازی مهدویت فراخوان داد

فراخوان ارسال تولیدات رسانه‌ای به جشنواره مجازی مهدویت منتشر شد؛ مهدویت و امیدبخشی، عهد و همدلی منتظرانه، منجی باوری و موعود گرایی، تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور از جمله موضوعات این جشنواره است. به نفرات اول، دوم و سوم این جشنواره به ترتیب مبالغ یک میلیون تومان ۸۰۰ هزار تومان و ۶۰۰ هزار تومان جایزه اهدا خواهد شد؛ همچنین نفرات قابل تقدیر نیز ۵۰۰ هزار تومان جایزه دریافت خواهند کرد. علاقه‌مندان می‌توانند تولیدات خود را در قالب متن‌کوتاه، دانستن، پوستر، عکس نوشته، بیوگرافی، کلیپ تصویری، فتوکلیپ، موشن گرافی، استوری موشن و سایر قالب های خلاقانه از ۵ شعبان لغایت ۳۰ شعبان به این جشنواره مجازی ارسال کنند. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال تولیدات خود می‌توانند به سایت مرسلون وابسته به معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی به نشانی www.morsalun.ir و کانال رسمی گروه تبلیغ دیده بان ظهور در ایتا به نشانی @gtdidebanezohor مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    خدا قوت