شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام زمان

"جهانی شدن و فرهنگ مهدوی"، کتابی است علمی و پژوهشی که نویسنده آن در چهار فصل به تبیین اصلی ترین مؤلفه های فرهنگ مهدوی و نیز مسایل مربوط به جهانی شدن می پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، زینب متقی زاده در این کتاب که سال ۸۸ به همت انتشارات بنیاد مهدی موعود(عج) به چاپ رسیده، می کوشد تا ارتباط میان دو مقوله ی کلیدی و بسیار مهم فرهنگ و آموزه های مهدوی و مسأله جهانی شدن را بیان نماید.

شکی نیست که در روزگار کنونی، تشریح و تبیین زوایای حکومت جهانی حضرت حجت(عج) می تواند جذابیت های خاص خود را برای علاقه مندان به همراه داشته باشد. این اثر علمی و پژوهشی با عناوینی چون کلیات و چارچوب نظری فرهنگ مهدوی و چشم انداز آینده بشر، جهانی شدن، ویژگی ها، ابعاد و پیامدها، چالش ها و فرصت های فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن در چهار فصل تدوین شده است.

نویسنده در فصل اول به تعریف مفاهیمی چون فرهنگ و شاخصه های آن از جمله جهانی‌سازی پرداخته و در فصل دوم به تعریف فرهنگ مهدوی و عناصر آن همت گماشته است.

وی در ادامه باورهای این جریان فرهنگی مانند خدامحوری، نبوت، امامت، عقیده به حضور منجی، ظهور منجی را به تفصیل مورد توجه قرار داده است.

نویسنده همچنین ارزش‌های فرهنگ مهدوی مانند انتظار، معرفت امام عصر(عج) و نیز هنجارهای فرهنگ مهدوی مانند دعای برای فرج و ایجاد آمادگی در خود و محیط برای ایجاد اطمینان به وجود حجت و نیز مقولاتی مانند نمادها و کارکردهای فرهنگ مهدوی مانند جهان‌شمولی، پویایی، هویت‌بخشی، توسعه اجتماعی، عدالت، امنیت، رفاه، ارتباطات و شایسته‌سالاری را توصیف کرده است.

متقی زاده در فصل سوم به بحث جهانی شدن در عصر مهدویت و ویژگی‌ها، ابعاد و پیامدهای آن توجه نشان داده که با موضوعاتی مانند جهانی شدن، ابعاد جهانی شدن و پیامدهای جهانی شدن همراه شده است.

وی در فصل پایانی نیز به چالش‌ها و فرصت‌های فرهنگ مهدوی در عصر جهانی شدن اشاره دارد که طی آن چالش در حوزه ی باور، ارزش‌ها، هنجارها، نمادها و تکنولوژی را به عنوان عناصر فرهنگ مهدوی و نیز چالش‌های موجود در حوزه فرهنگ مهدوی و کارکردهای آن و نیز آرمان‌ها و چشم‌اندازهای فرهنگ مهدوی را به رشته تحریر در می‌آورد، ضمن آن که در ادامه کتاب، فرصت‌های موجود در حوزه ی فرهنگ مهدوی در این عرصه‌ها را مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha