پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور با اشاره به شصتمین افتتاح طرح های ملی کشور با شعار پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، گفت: افتتاح های پنج شنبه نشان می دهد که ایران زنده است و دشمنان ما هنوز قدرت ایران بزرگ را درک نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز پنج شنبه همزمان با روز جمهوری اسلامی در آیین افتتاح ۵ طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور، با اشاره به همزمانی افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی کشور با روز جمهوری اسلامی، گفت: ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی بالاترین ثمره از بهترین شجره در تاریخ کشور است.

روحانی از جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت به عنوان سه پایه و رکن اصلی جمهوری اسلامی نام برد و تاکید کرد: باید از این سه پایه به خوبی مراقبت کنیم و جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت را حفظ کنیم که حفظ این ۳ رکن به معنی پاسداشت واقعی روز ۱۲ فروردین است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه افتتاح‌های پنج شنبه‌ها را از فروردین سال ۹۹ آغاز کرده و به امید خدا تا آخرین پنج‌شنبه فعالیت دولت دوازدهم، ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: شرح آنچه در این مدت افتتاح شده، در ۲ جلد کتاب به چاپ رسیده و مابقی افتتاح‌ها تا پایان دولت نیز در یک کتاب دیگر به چاپ خواهد رسید.

روحانی افزود: این ۳ جلد کتاب نشانه و گواهی برای آیندگان است تا ببینند که ملت ایران چگونه در شرایطی که جنگ اقتصادی تمام عیار به او تحمیل شده بود و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت و در عین حال با همه‌گیری کرونا مقابله می‌کرد، توانست در این مدت بیش از ۷۶۰۰ پروژه به ارزش بیش از هزار هزار میلیارد تومان را عملیاتی و افتتاح کند.

رئیس جمهور ادامه داد: نوع مواجهه و مواضع دشمنان ملت نشان می‌دهد که آنان شناخت صحیح و دقیقی از عظمت و قدرت این ملت ندارند، اگر نه، در این شرایط که مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند، چنانچه آمریکایی‌ها به اجرای تعهدات خود بازگردند، ایران نیز به تعهدات خود باز می‌گردد، باید استفاده می‌کردند و حتی یک ساعت در استفاده از این فرصت تعلل نمی‌کردند.

روحانی با اشاره به اینکه عملکرد دولت جدید آمریکا نیز نشان می‌دهد که آنها هم ملت سرو قامت و مقاوم ایران را نمی‌شناسند، اظهار داشت: ملت ایران از مشکلات عبور می کند و با همت متخصصان خود و با تلاش کادر درمانی در سال ۱۴۰۰ با استفاده از واکسن‌های وارداتی و ساخت داخل واکسیناسیون گسترده انجام خواهد داد و از کرونا هم عبور خواهد کرد و با توانی مضاعف شعار امسال در پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید را محقق خواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ در حالی که همزمان  با جنگ اقتصادی تمام عیار و شیوع کرونا مواجه بودیم، ۳۶ هزار مجوز برای واحدهای صنعتی صادر شد که ۱۰ هزار واحد آن، زمین مورد نظر را تحویل گرفته و آغاز بکار کردند و این در حالی است که تا پیش از این تعداد کل واحدهای فعال صنعتی کشور، حدود ۷۵ هزار واحد بوده است.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین میزان تأمین ارز در سال ۹۹ از محل صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع معدنی کشور حاصل شده است، تصریح کرد: همه صنایع کشور در سال ۹۹ برای آبادانی کشور تلاش مضاعفی کردند، اما صنایع پتروشیمی و معدنی در این بین به عنوان ۲ رکن اساسی، بیشترین ارز مورد نیاز کشور را تأمین کردند و با این کار بزرگ خود دشمن را مأیوس و مردم را امیدوار کردند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ایران یکسال پس از نقض عهد آمریکایی‌ها در برجام به اجرای تعهدات خود ادامه داد، گفت: این موضوع از نظر اخلاقی، سیاسی و تاریخی، افتخاری بزرگ برای ملت ایران به حساب می‌آید و آنها که برجام را از بزرگترین توافقات بین‌المللی می‌دانند و به آن افتخار می‌کنند، بدانند که در ۳ سال گذشته این ایران بوده که برجام را حفظ کرده و بار آن را به دوش کشیده است.

روحانی تأکید کرد: کسانی که امروز بحث تقدم بین ایران و آمریکا در بازگشت به تعهدات برجامی را مطرح می‌کنند، بدانند که این ایران بوده که یکسال پس از خروج آمریکا به تمام تعهدات خود پایبند بوده و امروز نیز پس از ۳ سال اعلام می‌کند که هرگاه آمریکایی‌ها به اجرای تعهدات خودشان بازگردند، ایران نیز بلافاصله به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز نوبت ۱+۵ و آمریکایی‌هاست که به وظایف‌شان عمل کنند و بدانند که هر یک روز و حتی هر یک ساعت تأخیر در اجرای تعهدات برجامی به زیان خود آنهاست. اگر نه ملت ایران به مسیری که در طول ۳ سال گذشته طی کرده و افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها یکی از مصادیق آن است، ادامه خواهد داد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز شصتمین افتتاح پنج‌شنبه‌های ما و مصادف با روز بسیار مهم و پربرکت جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۲ فروردین است. مردم عزیز ما به خوبی می‌دانند، تلاش‌هایی که در زمینه نهضت‌های اسلامی انجام گرفت، از قبل مشروطه، خود مشروطه و بعد از مشروطه تا انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن ۵۷ که به پیروزی رسید، اگر بخواهیم ثمره و میوه همه این تلاش‌ها را جمع کنیم، میوه اصلی‌اش همان جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۲ فروردین سال ۵۸ متولد شده است.

این بالاترین ثمره از بهترین شجره در تاریخ کشورمان است. باید این روز را به معنی واقعی کلمه پاس بداریم. باید جمهوریت و اسلامیت و ایرانیت را حفظ کنیم که جمهوری اسلامی ایران ۳ پایه اساسی دارد. باید از این پایه‌ها به خوبی مراقبت کنیم و بتوانیم از این شرایط خاصی که در اختیار مردم عزیز قرار گرفته به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.

۶۰ جلسه از آغاز سال ۹۹ و زمانی که تصمیم گرفتیم پنج‌شنبه‌های افتتاح را داشته باشیم، گذشت. خدا را شکرگزاریم که به طور مداوم این توفیق را داد که بدون تعطیل و وقفه بتوانیم از فروردین سال ۹۹ این برنامه را ادامه دهیم و امروز در سال ۱۴۰۰ در شصتمین افتتاح هستیم.

 این افتتاح‌ها که خدا ان‌شاء الله توفیق خواهد داد تا آخرین پنج‌شنبه این دولت آنها را ادامه خواهیم داد، یک مجموعه پرافتخاری برای کشور خواهد بود. دو جلد از این کتاب آماده شده از افتتاح‌هایی که در سال ۹۹ بوده و سال ۱۴۰۰ هم به آن اضافه می‌شود به عنوان جلد سوم و سه جلد کتاب خواهد بود که نشان می‌دهد در دوران تحریم اقتصادی و فشار بر ملت ایران و همزمان کرونا و سختی‌هایی که مردم داشتند، مردم عزیز، مهندسین، فعالان، مدیران، بخش خصوصی و دولتی موفق شدند در این مدت این همه طرح و پروژه را افتتاح کنند.

بیش از هزار هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح کردیم و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ طرح و پروژه در این مدت افتتاح شده و باز هم ادامه خواهد یافت. این نشان می‌دهد که ایران زنده است و دشمنان ما هنوز قدرت ملت ایران و ایران بزرگ را درک نکردند و نفهمیدند.

یک بار دیگر هم این داستان را گفتم، واقعاً خنده‌آور و نشان دهنده کمبود دانش مقامات آمریکایی نسبت به ایران عزیز است. در آغاز شیوع کرونا، ماه‌های اولیه کرونا بود، روزهای خیلی سختی بود، ترامپ به یکی از مقامات کشورهای دیگر گفته بود که چون کرونا شیوع یافته حاضریم به ایران کمک کنیم و ۴ عدد ونتیلاتور را به ایران هدیه بدهیم. به آن آقا گفتم به ترامپ بگو هر مقدار آمریکا ونتیلاتور نیاز دارد، حاضریم صادر کنیم.ونتیلاتور به اندازه کافی می‌سازیم و آماده صادرات هستیم. به هر حال دولت آمریکا اینقدر غافل و تفکرشان نسبت به ایران اینچنین است و هنوز ایران را نشناختند. قبل و بعد از انقلاب هم ایران را نشناختند.

اگر یکبار این ملت و فرهنگ بزرگ و این سرزمین طلایی را درک می‌کردند و می‌فهمیدند، در برابر ملت ایران تواضع می‌کردند و امروز در این شرایط بسیار خوبی که رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند، گفتند اگر آمریکا تحریم‌هایش را بردارد ما به تمام تعهدات‌مان برمی‌گردیم، یعنی یک معامله برد – برد برای منطقه و جهان و از آن استفاده می‌کردند. آمریکایی‌ها نفهمیدند و از این فرصت طلایی نتوانستند استفاده کنند. امروز و فردا می‌کنند و پیام‌ها و گزارش‌هایی که داریم، نشان می‌دهد این دولت جدید هم خیلی با واقعیت ایران فاصله دارد.

مردم ایران، مردمی سرو قامت هستند و به خوبی مقاومت و ایستادگی کردند و ایستادگی خواهند کرد.

ان‌شاء الله با تلاش و کمک مردم و پزشکان و مدافعان سلامت و پرستاران، امسال در سال ۱۴۰۰ از کرونا عبور خواهیم کرد. ان‌شاء الله تا پایان سال واکسن به اندازه کافی وارد و تولید می‌شود و واکسیناسیون انجام می‌گیرد و از این بلا و شر با کمک و اتحاد همدیگر عبور می‌کنیم.

تولید ما ادامه پیدا می‌کند، همانطور که سال، سال رفع موانع و پشتیبانی تولید است. دولت با همه توان این کار را خواهد کرد. مردم و بخش خصوصی همین راه را ادامه خواهند داد.

برای اینکه مردم عزیز ما بدانند در بخش صنعتی چه حرکت بزرگی صورت گرفته می‌گویم که ‌در طول یک سال گذشته ۳۶ هزار مجوز برای واحدهای صنعتی صادر شده است.

برای اینکه روشن باشد این آمار چه اهمیتی دارد، باید بدانید که کل واحدهای فعال صنعتی ما ۷۵ هزار واحد است و در برابر ۷۵ هزار واحد، ۳۶ هزار واحد جدید درخواست مجوز کردند. مجوز برای آنها صادر شده است و ۱۰ هزار واحد اینها زمین مناسب در اختیارشان قرار گرفته و فعالیت را آغاز کرده اند. پس سراسر کشور کارگاه تولید و فعالیت و تلاش برای آبادانی بیشتر کشور است.

امروز شاهد بودیم در شصتمین افتتاح پنج‌شنبه‌ها، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شد. حدود ۱۳۰۰ نفر با این طرح‌ها مشغول بکار شدند و مجریان این طرح‌ها تقاضای افزایش سرمایه‌ گذاری و توسعه تولید داشتند. همه اینها آمادگی دارند برای توسعه بیشتر و برای اینکه شرایط بهتری را داشته باشند.

می‌خواهم به این نکته مهم اشاره کنم. مردم عزیز ما بدانند اگر پتروشیمی و صنایع معدنی نبود، با شرایطی که سال ۹۹ داشتیم، برای تأمین ارز مورد نیاز کشور حتماً با مشکلات مواجه می‌شدیم. برای این می‌گویم که مردم با همه وجود از صنعت پتروشیمی در کشور و صنایع معدنی قدردانی کنند. البته دیگران هم در بخش‌های مختلف، در صنایع دارویی، غذایی، صنایع مربوط به لوازم خانگی، خودرو، بخش کشاورزی همه جا سهیم و شریک بودند، همه جا فعالیت بوده و همه جا صادرات بوده است. منتها صادرات در پتروشیمی و صنایع معدنی به عنوان دو رکن اساسی بوده است و اینها بیشترین ارز مورد نیاز ما را تأمین کردند و دست‌شان درد نکند.

کار بزرگ و عظیمی انجام دادند، دشمن را مأیوس و ملت را امیدوار کردند. البته این معنی‌اش این نیست که مردم سختی و مشکلات ندارند.دوران جنگ است، همیشه گفتم در جنگ مجروح و مشکلات و بمباران و تخریب و سختی داریم.

جنگ اقتصادی است و دشمنان این جنگ را بر ما تحمیل کردند. ما آغازگر این جنگ نبودیم، ما حتی بعد از یک سال که جنگ به ما تحمیل شد، یکسال تمام، به تمام تعهدات‌مان عمل کردیم. این از لحاظ اخلاقی، سیاسی و تاریخی بزرگترین فخر ملت ایران است که برغم اینکه طرف مقابل ما از تعهد خارج شد و تعهد را زیر پا گذاشت، یکسال تمام صبر کردیم. از سال ۹۷ تا ۹۸ صبر کردیم و از اردیبهشت ۹۸ کاهش تعهدات را شروع کردیم.

آنهایی که امروز می‌گویند آمریکا اول باید آغاز کند یا ایران، به این نکته توجه کنند که یکسال به تنهایی بار برجام را بردوش گرفتیم و ۲ سال بعد هم بار عمده برجام بر دوش ما بوده است. همه آنهایی که امروز دارند در دنیا می‌گویند بالاترین توافق سیاسی برجام است و همه افتخار می‌کنند به برجام، بدانند که بار سنگین برجام بر دوش ملت بزرگ ایران بوده است.

ملت بزرگ ایران به دنیا از لحاظ سیاسی، حقوقی، اخلاقی، نشان داده که به تعهدات خودش پایبند است و عمل می‌کند و دنبال صلح است و دنبال جنگ نیست. فعالیت‌هایش صلح‌آمیز است، فعالیت هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و کار بسیار عظیم و بزرگی بوده که این ملت انجام داده است.

امروز نوبت شماست. امروز نوبت ۱+۵ است، آنها بیایند به وظیفه خودشان در این شرایط عمل کنند. اما بدانند هر روز تأخیر به ضرر آنهاست و هر روز زودتر در برابر قانون، مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، سر فرود بیاورند و در برابر عظمت ملت ایران تواضع کنند، به نفع آنها و به نفع جهانیان خواهد بود.

راه تولید، توسعه، اخلاق و تعامل سازنده را تا پایان ادامه خواهیم داد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha