سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 952014
۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
مسجد نصیرالملک شیراز

حوزه/ استان فارس دارای حدود ۵۰۰۰ مسجد، حسینیه، تکیه و امامزاده است که اگر برای هر یک حدود هزار متر را در نظر بگیریم در واقع چیزی حدود ۵۰ هزار متر بنای فرهنگی در استان فارس وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، با توجه به وجود ۵۰ هزار متر بنای فرهنگی در استان فارس که اگر در سطح کشور آن را بی نظر ندانیم قطعا کم نظیر است، آیا به همین اندازه کار فرهنگی در سطح استان صورت گرفته است.

نقش نهادهای فرهنگی و همچنین مرکز رسیدگی به امور مساجد در برپایی فعالیت های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است، اما اگر یک گشت کوچک نه در سطح استان فارس بلکه در سطح شهر شیراز بزنیم مشاهده می کنیم که شهر شیراز از لحاظ فرهنگی به هیچ وجه در تراز یک شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) نیست.

دوچرخه سواری بانوان از یک سو، سیگار کشیدن دختران در خیابان، وجود کافه ها، سفره خانه ها و باغ های شهری نیز از سوی دیگر، مراکز فرهنگی هم انگار در خواب زمستانی به سر می برند، حتی عده ای به دلیل عدم فعالیت مطلوب شهرداری در فضاسازی شهری مناسبت های مذهبی را نمی دانند که چه روزی است، در صورتی که فضا سازی شهری باید به گونه ای باشد که مردم از طریق بنرها، اطلاعیه ها و پلاکاردها بدانند ایام شهادت اهل بیت(ع) و یا ولادت آنان نزدیک است، در حالی که اینچنین نیست و مردم از زمان مناسبت های مذهبی و دینی بی اطلاع هستند.

البته شاید قطع شدن بوجه های فرهنگی مساجد را یکی از مشکلات در این رابطه بدانیم، اما یقینا مورد قبول نیست که دستگاه های فرهنگی دست روی دست بگذارند، یکی از کارهای مطلوبی که در این میان با دغدغه نماینده ولی فقیه در سطح استان صورت گرفت شبکه سازی مساجد بود که شهر شیراز را طبق منطقه ۱۲ منطقه ای که شهرداری تقسیم کرده بود شبکه سازی مساجد نیز به صورت ۱۲ منطقه شکل گرفت.

بنابراین اگر همه دستگاه های فرهنگی از کانون های مساجد، ائمه جماعات و غیره حمایت کنند قطعا مساجد می توانند با برپایی مراسمات مذهبی اعم از جشن ها و سوگواری ها به عنوان یک خانه امن برای اهالی محله نقش خود را در کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی به نحو احسن انجام دهد.

حجت کهیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha