جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور در آیین آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، گفت: هرکه می‌خواهد در آخرت سعادتمند شود، باید خود را در مسیر فرامین الهی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در دومین جلسه از سلسله مباحث «ماه رمضان و فرصت بندگی»، که از سوی رسانه رسمی حوزه در خوزستان به‌صورت مجازی اجرا می‌شود، ماه مبارک رمضان را «راه میانبری» برای تقرب به خداوند متعال دانست و اظهارداشت: قرآن کریم انسان‌ها را دعوت کرده که خدامحور باشند و کلید خدامحوری، پیروی از حکومت الهی است.

وی تصریح کرد: قرآن کریم قانون حکومتی غیر از قانون «الله» را طاغوت معرفی کرده و به انسان‌ها دستور داده «اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ» از طاغوت دوری کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، حکومت طاغوت را دارای ابعاد مختلفی دانست و گفت: طاغوت یک وجهه‌اش هواهای نفسانی، وسوسه‌های شیطانی و حکومت‌های استکباری است؛ بنا بر این، عدم تبعیت از قانون غیر الهی یعنی مقابله با هوای نفس و وسوسه‌های شیطانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، اضافه کرد: بحمدالله امروز در حکومتی زندگی می‌کنیم که بیرق امام زمان(عج) بر روی این حکومت افراشته بوده و باید تلاش کنیم که در مسیر بندگی ولایت که همانا ولایت خداست و در ذیل ولایت خدا و ولایت پیامبر و معصوم و در نهایت نیز ولایت‌فقیه جاری است، حرکت کنیم.

انسان‌های خدامحور...

مدیر حوزه علمیه خوزستان، تقوا را به معنای خدامحوری دانست و تصریح کرد: انسانی خدامحور است که برنامه زندگی خودش را با خدا تنظیم کند و شاید علت اینکه خداوند ماه رمضان را برای هدایت انسان‌ها در نظر گرفته، این باشد که «رمضان الکریم» ماه نزول قرآن بوده و از این طریق می‌خواهد به مردم بفهماند که «قرآن کتاب قانون خداست و باید با تلاوت قرآن در این راه حرکت کنیم».

بیشتر بخوانید؛

فلسفه روزه‌داری تمرین تقوا و خدا محوری است / چگونه به کمال الهی دست پیدا کنیم؟

وی با اشاره به فرازی از خطبه معروف شعبانیه پیامبر اعظم(ص) مبنی بر «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ...»، اظهارداشت: پیامبر ابتدا از این ماه به‌عنوان شهر رحمت و مغفرت نام برده و سپس فرمودند که در این ماه، از خداوند توفیق تلاوت قرآن طلب کنید.

این استاد حوزه علمیه، «تلاوت قرآن» را از موضوعات مهم برنامه زندگی معنوی انسان دانست و تصریح کرد: تلاوت قرآن کریم از موضوعاتی است که نه‌تنها باید در برنامه زندگی این ماه شریف، بلکه در برنامه سال خودمان بگنجانیم؛ چراکه خداوند قرآن را نازل کرد تا انسان‌ها با این کتاب قانون، زندگی خود را قانون‌مند و الهی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، اذعان کرد: پیامبر اعظم(ص) در آغاز خطبه شعبانیه نفرمودند «یا ایها المسلمون»! بلکه از عبارت «یا أَیُّهَا النَّاس» استفاده کرده و بدین ترتیب، مخاطب خود را همه انسان‌ها قرار دادند؛ از این رو ماه مبارک رمضان، فرصتی برای همه انسان‌ها تا بهره‌ای از سفره بی‌کران الهی، در پرونده اعمال خود ذخیره کند.

رودخانه ماه رمضان...

مدیر حوزه علمیه خوزستان، با تأکید بر اینکه هرکه می‌خواهد در آخرت سعادتمند شود، باید خود را در مسیر فرامین الهی قرار دهد» گفت: به تعبیر بنده، ماه رمضان همچون رودخانه ایست که با سرعت در حال عبور است! و مردم در مقابل آن به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول «آن‌هایی که مقابل جریان آب ایستادگی و مقاومت می‌کنند»، دسته دوم؛ «آن‌هایی که در جهت خلاف رودخانه حرکت می‌کنند» و دسته سوم؛ «آن‌هایی که خود را به درون رودخانه انداخته و همسو با جریان آب، حرکت می‌کنند».

وی اضافه کرد: بنا به قوانین الهی، هیچ‌کدام از دو گروه رستگاری را نخواهند دید؛ چراکه در مسیر فرامین الهی قرار نگرفته و با آن مخالفت کردند. اما گروه سوم؛ می‌توانند خود را به سرمنزل مقصود که همان «نقطه سعادت انسان است» دست پیدا کنند.

این استاد حوزه، بیان کرد: خداوند در ماه رمضان، انسان‌ها را دعوت کرده که روزه‌دار باشند؛ چراکه روزه‌داری مخالفت با هوای نفس و تلاش برای این است که انسان از لذت‌ها دوری گزیند.

وی با اشاره به حدیث قدسی «الصَّوْم لِی وأَنا أَجْزی بِه»، گفت: خداوند می فرماید که «روزه برای من است و من هم پاداش روزه‌دار را می‌دهم»؛ فی‌الواقع روزه یک مشقت است که انسان بر خود تحمیل می‌کند تا بتواند در مقابل هواهای نفسانی ایستادگی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره کهف مبنی بر «فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» گفت: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای قرارگیری انسان در مسیر رودخانه رحمت الهی است که به تعبیر قرآن کریم «هرکس دنبال این است که لقاء پروردگارش را به دست آورد، رمزش این است که عمل صالح انجام دهد».

وی در تعریف عمل صالح، بیان کرد: به تعبیر قرآن «عملی که با شرک توأم نشود، عمل صالح است» و خداوند متعال روزه‌داری را عملی می‌داند که هرگز با شرکت توأم نمی‌شود.

فلسفه روزه‌داری مبارزه با هوای نفس و حرکت در مسیر اطاعت پروردگار است

مدیر حوزه علمیه خوزستان، فلسفه روزه‌داری را مبارزه با هوای نفس و حرکت در مسیر اطاعت پروردگار دانست و اظهارداشت: روزه آمده برای اینکه چشم، زبان، دست و پای خود را نگه‌داریم تا از معصیت دوری‌کنیم؛ در واقع کسی می‌تواند بگوید من روزه‌دارم که این‌چنین حرکت کند. و اگر این‌چنین در ماه رمضان عمل کردیم، آن‌وقت خداوند می فرماید؛ «من پاداش شما را می‌دهم».

وی تصریح کرد: پاداش انسان همان لقاء پروردگار و مقصدی است که همه انسان‌ها برایش آفریده شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، در پایان اظهارداشت: پیامبر اعظم(ص) در خطبه شعبانیه، نکاتی را فرموده‌اند که اگر به این نکات توجه و در مسیر روزه حرکت کنیم، إن‌شاءالله می‌توانیم به سر منزل مقصود دست یابیم.

لازم به ذکر است، علاقمندان جهت مشاهده پرونده خبری ماه "رمضان و فرصت بندگی" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحيم همتي طاهونه IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    0 0
    يا رب يا ارحم راحمين يا ارحم راحمين يا ارحم راحمين يا الله يا الله يا الله