جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 954142
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
آیت الله سبحانی

حوزه/ از نگاه حضرت آیت الله سبحانی، از جمله اهداف مهم وجوب روزه، دست یابی به گوهر تقواست و این که انسان در طول ماه رمضان در درون خودش، زمینه و توفیق تطهیر و خودسازی پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در عظمت ماه مبارک رمضان همین بس که در جمله ای معروف از پیامبر اکرم(ص) آمده اگر بندگان می‌دانستند ماه رمضان چیست و چه برکاتی دارد، آرزو می کردند که همه سال، ماه رمضان باشد.

بی شک یکی از راه های مهم آشنا شدن با عظمت و ویژگی های ممتاز ماه ضیافت الهی، توجه به سخنان و رهنمودهای علما و بزرگان است.

در همین زمینه، آیت الله العظمی سبحانی با تأکید بر این که رمضان، موسمِ تطهیر و پاکسازی انسان ها از معاصی و گناهان است، اظهار می دارند: "واجب بودن روزه ماه مبارک رمضان، وجوب ثابت است به این معنا که روزه گرفتن در ملت‌های گذشته نیز وجود داشته است... در واقع آیاتی که در رابطه با روزه آمده خطاب به پیامبر اکرم(ص)، مومنان و مردم است، چه آن که در آیات خداوند متعال از کلمه "کتب "در بیان حکم وجوب روزه استفاده ‌شده و این کلمه دارای معانی مختلفی است از جمله این که روزه برای امت‌های دیگر نیز بوده است. "

ایشان همچنین هدف از روزه گرفتن را دست یابی به گوهر تقوای الهی برشمرده و می افزایند:"  تقوا همانند زرهی است که انسان آن را به تن می‌کند تا در مقابل ضربات دشمنان در امان بماند و یکی از اهداف مهم روزه داری دست یابی به گوهر بی نظیری چون تقواست. "

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید می کند: "روزه گرفتن بسیار اهمیت دارد و یکی از ارکان ایمان به شمار می‌رود و اگر شرایط آماده باشد انسان باید روزه بگیرد... د. البته باید توجه داشت که روزه گرفتن هم جنبه دنیوی دارد وو هم جنبه اخروی، به عنوان مثال، جنبه دنیوی‌ اش ناظر به سلامتی و بهداشت است؛ به این معنا که دستگاه گوارش انسان ۱۱ ماه کار می‌کند و مسلماً غذای زائد در اطراف روده‌ها و معده‌ وجود دارد که با امساک کردن در ماه رمضان این غذاهای زائد زدوده شده و این مساله برای سلامت انسان بسیار اهمیت دارد"

از نگاه حضرت آیت الله سبحانی، روزه داری همچنین دارای برکات و فواید اجتماعی است، چه آن که فرد روزه‌دار با چشیدن تشنگی و گرسنگی به حال و روز کسانی که به خاطر فقر در گرسنگی به سر می‌برند، پی می‌برد و این هم از فواید روزه‌داری است که انسان از حال بقیه آگاه و برای کمک رسانی به آن‌ها ترغیب می‌شود.

بهترین عمل در ماه رمضان در کلام پیامبر اکرم(ص)، دوری از گناه است و این مرجع تقلید در همین زمینه تأکید می کند: "انسان باید تلاش کند در این ماه از گناهان دوری نماید، به طوری که هم روزه جسمانی و هم روزه معنوی داشته باشد. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha