چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت کهیاری

حوزه/ مقام معظم رهبری توجه به شرایط و امکانات بومی در اقتصاد و استفاده از ظرفیات های هر منطقه در رشد اقتصادی را از ملزومات اقتصادی مقاومتی می دانند از این رو، این مهم را هدف ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ در سال های اخیر دانسته و برآن تاکید داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، ظرفیت بی‌نظیر استان فارس در گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گل‌هایی که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده این استان همواره یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای که گلاب میمند در کنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان است.

در همین رابطه خبرنگار حوزه در آغاز فصل برداشت گل محمدی در شهر میمند به بررسی عمل به تاکیدات رهبر معظم انقلاب از سوی مدیران این شهر و مشکلات تولید کنندگان گل گیاه پرداخته است.

 بهروز منتاحی، مدیر شرکت کشت و صنعت گل سرخ میمند فارس  گفت :  این شرکت به صورت ۱۲ ماهه با اشتغال حدود ۷۰ نفر فعالیت می کند، به این صورت که از اول اسفند با تولید بیدمشک، فروردین با تولید بهار نارنج و تارونه، اردیبهشت با تولید گل محمدی و نسترن، همچنین در سایر ماه های سال به تولید یک سری عرقیات خشک مانند کاسنی، شاطره، آویشن و چهل گیاه می پردازد .

وی تصریح کرد: پس از عصاره گیری از گیاهان، آنان را در مخازن بزرگ ذخیره کرده و در صورت تقاضای مشتری آن را به بازار عرضه می کنیم، همچنین از هر یک تن گل ۱۵۰ گرم اسانس تولید می شود که آن را به فرانسه صادر می کنیم این کار موجب می شود به شهر میمند و کشاورزان آن رونق ببخشیده شود.

این تولید کننده گل و گیاه افزود: صادرات عرقیات به ویژه گلاب به تمام کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکای لاتین، عراق و حتی افغانستان و سراسر ایران صورت می گیرد.

وی ضمن ابراز گله مندی از مدیران شهری در خصوص حمایت از تولید کنندگان عنوان کرد: جهاد کشاورزی هیچگونه حمایتی از واحد های تولید کننده گل و گیاه شهرستان انجام نمی دهد، حتی بانک کشاورزی که باید از ما حمایت کند تمام اقساط خود را بدون بخشیدن سود، دیرکرد و کامزد از ما گرفته و حساب های ما را توقیف کرده است، در صورتی که بانک ملت جریمه تسهیلات را به ما بخشیده است.

منتاحی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ جلسه ای در خصوص برداشت موانع و بررسی مشکلات از سوی مدیران شهری برای تولید کنندگان برگزار نشده است، خاطرنشان کرد: اکنون در میمند بیش از ۸۰ واحد گلاب گیری به صورت سنتی و ۱۲ کارگاه صنعتی وجود دارد که در طول سال ۳ هزار تن گل محمدی تولید می کنند، در واقع بیش از ۵۰ درصد آن در این شهر استفاده شده و مابقی به قمصر کاشان صادر می شود.

وی همچنین با بیان اینکه گلاب اولیه کاشان از میمند صادر می شود، گفت: تاکنون هیچ تدبیری هم برای جلوگیری از این کار صورت نگرفته است، امسال قمیت هر کیلو گل ۱۵ هزار تومان بوده است که هم به نفع کشاورز بوده هم به نفع تولید کننده اما به دلیل وجود دلال ها قیمت گل به ۲۵ هزار تومان رسیده که ضرر به تولید کننده است، چراکه تولید کننده سرمایه گذاری کرده است، اکنون گل برای تولید عرقیات ندارد و تمام گل ها به قمصر کاشان صادر می شود، برای جلوگیری از این کار بارها به فرمانداری و شهرداری مراجعه کرده و گفته ایم حاضر هستیم با همین قیمت گل را خریداری کنیم، اما جلو صادرات به کاشان گرفته شود تا ما متضرر نشویم، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است، بسیاری از کارگاه های صنعتی میمند به دلیل نداشتن گل تعطیل شده اند.

این تولید کننده گل و گیاه در پایان ابراز کرد: تقاضای ما از مسئولان این است که از این قشر با دادن تسهیلات با تنفس یک ساله و کم بهره حمایت کنند تا بتوانیم هم به کشاورز و هم به تولید کمک کنیم، همچنین از قوه قضائیه نیز درخواست می کنیم طبق بیانیات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال، مشکلات تولید و موانع ما را نیز برطرف کند و دست دلالان را در میمند کوتاه کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha