سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست خبری مدیر مرکز نیکوکاری بشری قم

حوزه/ حجت الاسلام محمد دهقانی شورکی گفت: تاکنون قریب به ۳۰۰۰ نیازمند تحت پوشش خدمات این مرکز قرار گرفته و حداقل یک بار از این خدمات بهره مند شده اند؛ در امور فرهنگی به طور کلی ۳۷۳۹۰۰۰۰۰۰ریال، در زمینه بهداشت و درمان ۱۳۸۴۰۰۰۰۰۰ریال، در تأمین مسکن ۱۳۹۶۰۰۰۰۰۰ریال و در بحث تأمین معیشت نیازمندان نیز ۱۱۹۳۴۰۰۰۰۰۰ریال هزینه این مرکز در یاری رسانی به نیازمندان در طول سه سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد دهقانی شورکی صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه که با هدف معرفی و ارائه گزارش فعالیت سه ساله مرکز علمی-فرهنگی و نیکوکاری بُشرای قم و نیز تشریح اقدامات و چشم اندازهای این مرکز برگزار شد گفت: یکی از اهداف ما آموزش خیرین در شیوه هزینه کرد خیرات است.

مدیر هیأت عامل مرکز نیکوکاری بُشری خاطرنشان کرد: هدف دیگر این مرکز ارائه یک الگو و روش در هزینه کردهای خیرین در تمام نقاط کشور است.

وی افزود: یکی از طرح های پژوهشی تحقیقی در مجموعه بررسی نقاط ضعف و قوت مراکز خیریه است.

حجت الاسلام دهقانی شورکی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه های پژوهشی این مجموعه تحقیق در موضوع عوامل و ریشه های فقر می باشد که از جهات کمی و کیفی زندگی تأثیر گذار هستند.

وی گفت: استخراج منابع فقهی مشخص در موضوع فقه انفاق، برنامه پژوهشی دیگر این مؤسسه است.

حجت الاسلام دهقانی خاطرنشان کرد: دومین کاری که در طرح های اجرایی داشته ایم ارتباط با نیازمندان است؛ اساس کار را اگر بخواهیم ترسیم کنیم این است که خدمت رسانی به نیازمندان باید در قالب مددکاری اسلامی صورت پذیرد.

 کمک رسانی در زمینه های فرهنگی همچون ازدواج

مدیر مرکز نیکوکاری بُشری گفت: از مؤلفه های مددکاری اسلامی می توان به پیوست فرهنگی آن اشاره کرد؛ یعنی در مددکاری اسلامی کسی که مددکار و خدمت رسان است با نگاه رشد اجتماعی فرد نیازمند این کار را انجام می دهد.

وی عنوان داشت: در طرح مددکاری اسلامی جامعیت خدمات وجود دارد؛ یعنی فقط یک نیاز شخص نیازمند  رفع نمی شود بلکه سعی می گردد مشکلات نیازمند را به طور کامل پوشش دهد.

حجت الاسلام دهقانی شورکی به ویژگی مخاطب محوری در مددکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: خیریه ای که با طرح مددکاری اسلامی فعالیت می کند به تناسب نیاز هر شخصِ نیازمند خدمات ویژه او را ارائه می دهد؛

وی تصریح کرد: رویکرد حل بحران یکی دیگر از مؤلفه های مددکاری اسلامی است؛ یعنی از روز اولی که یک نیازمند به خیریه مراجعه می کند تا مدت مشخصی بعد از آن باید به استقرار برسد که پس از قطع شدن خدمات خیریه بتواند روی پای خود بایستد و زندگی خود را مدیریت کند.

مدیر مرکز نیکوکاری بُشری اظهار داشت: تاکنون قریب به ۳۰۰۰ نیازمند تحت پوشش خدمات این مرکز قرار گرفته و حداقل یک بار از این خدمات بهره مند شده اند؛ از برنامه های این مرکز ارائه چهار میلیارد و هفتصد میلیون ریال تسهیلات به جهت ایجاد اشتغال یا تداوم آن برای نیازمندان بوده است.

وی افزود: در زمینه ازدواج، این مؤسسه توانسته برای تعداد زیادی از جوانان نیازمند جهیزیه تأمین نماید.

حجت الاسلام دهقانی شورکی تصریح کرد: در امور فرهنگی به طور کلی ۳۷۳۹۰۰۰۰۰۰ریال، در زمینه بهداشت و درمان ۱۳۸۴۰۰۰۰۰۰ریال، در تأمین مسکن ۱۳۹۶۰۰۰۰۰۰ریال و در بحث تأمین معیشت نیازمندان نیز ۱۱۹۳۴۰۰۰۰۰۰ریال هزینه شده است.

وی افزود: برای تأمین جهیزیه ۴۵۳۰۰۰۰۰۰ریال هزینه کرد صورت گرفته است.

 کمک رسانی در زمینه های فرهنگی همچون ازدواج

مدیر مرکز نیکوکاری بُشری خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای این مجموعه را می توان طرح مددکاری اسلامی دانست که به عنوان تجربه موفق و یک الگو در پژوهشگاه باقرالعلوم علیه السلام در حال تدوین و چاپ است.

حجت الاسلام دهقانی اظهار داشت: جذب تعداد بالای مددجو در این مجموعه، جذب بالای منابع خیر مردمی در سال۹۸ و ۹۹ بنا به گزارش کمیته امداد امام خمینی ره، اخذ و لحاظ مجوزهای قانونی برای انجام فعالیت ها و خودداری از موازی کاری به جهت توزیع عادلانه منابع خیر از دیگر دستاوردهای مرکز علمی-فرهنگی و نیکوکاری بشری بوده است.

وی گفت: روال کار در این مرکز به این صورت است که وقتی فرد نیازمند اعلام نیاز می کند پرونده ای برای وی تشکیل می گردد و به در جلسات هفتگی شورای مرکز مورد بررسی و صحت سنجی قرار می گیرد.

حجت الاسلام محمد دهقانی شورکی با اشاره به حمایت های این مرکز در زمینه اشتغالزایی گفت: اگر شخص نیازمندی دارای مهارتی باشد اما در تأمین امکانات لازم برای بهره گیری از آن مشکل داشته باشد این مرکز به وی در تأمین تجهیزات کمک می کند.

مدیر مرکز نیکوکاری بُشری خاطرنشان کرد: با حمایت های هدفمندی که این مرکز به مراجعین خود داشته تاکنون قریب ۱۵۰ خانواده به دلیل رسیدن به استقلال و امنیت پایدار مالی از تحت پوشش این مرکز خارج شده اند.

وی در پایان گفت: طرحی که به تازگی آن را آغاز نموده ایم، طرح محله محوری است؛ در این طرح به جای اینکه نیازمندان به مرکز مراجعه نمایند ما به سراغ آن ها در محلات مختلف خواهیم رفت و با سرکشی از آن ها شناسایی را انجام می دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha