پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ضبط پخش زنده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، روحیه خدمت‌گزاری و محرک بودن نسبت به عمل صالح و بازدارندگی از عمل زشت همگی از آثار و برکات معاد باوری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز هم‌زمان با روز چهاردهم ماه مبارک رمضان در سلسله نشست‌های رسانه‌ای تفسیر قرآن کریم در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: بشر دارای حیات دنیوی و اخروی است و یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه اعتقادی مبحث معاد است که از اعتقادات همه ادیان الهی است.

وی افزود: حدود هزار و ۵۰۰ آیه از قرآن کریم در خصوص معاد است و اصل باور به معاد که انسان یک حیات اخروی دارد جزو اعتقادات ما است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دلایل عقلی بر اثبات و وجود معاد بسیار مهم است و همچنین اعتقاد به معاد می‌تواند راه گشای بسیاری از امور انسان‌ها در دنیا باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: سه برهان کلیدی حکمت، عدالت و رحمت دلایل عقلی برای اثبات وجود معاد است چراکه خداوند موجودات مختلفی را بر اساس حکمت خداوندی خود خلق کرده و میلیون‌ها نوع حیوانات و گیاهان و…آفریده است به همین خاطر ریزش‌های فیض الهی بی‌نهایت است و یک موجود از میان مخلوقات، خلیفه الهی و احسن مخلوقات است که نامش انسان است و خداوند فرموده این خلقت‌ها عبث و بیهوده نیست و این اهداف خلقت خداوندی در دنیا تحقق پیدا نخواهد کرد و حکمت خداوند اقتضا می‌کند ادامه این عالم هستی در دنیای دیگری به نام معاد تجلی کند.

وی یادآور شد: بر اساس برهان عدالت خداوند عادل است و در این دنیا جنایتکارانی مثل صدام و هیتلر که هزاران نفر را به قتل رسانده‌اند و در مقابل انسان‌هایی همچون شهید سلیمانی و… به دنیا و مردم خدمت کردند و عدالت خداوند اقتضا می‌کند بین جنایتکاران و انسان‌های صالح فرق گذاشته شود چراکه مکافات در دنیا دارای محدودیت است و مکافات اصلی در معاد است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: خداوند بر خود لازم کرده است که رحمت داشته باشد و در این دنیا تمام رحمت گسترده الهی متجلی نمی‌شود به همین خاطر رحمت واسعه الهی در معاد به گسترده‌ترین شکل فراهم می‌شود چون در دنیا انسان‌ها توان دریافت تمام رحمت واسعه الهی را ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: جسم انسان در داخل قبر نابود خواهد شد و روح در قیامت به همین بدن برخواهد گشت که نمونه آن در همین دنیا جناب «عُزَیْر پیامبر» است که بعد از پوسیده شدن استخوان‌ها و… مجدداً بعد از ۱۰۰ سال زنده شدند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: بهار طبیعت بعد از زمستان، و خلقت نخستین مخلوقات همگی از دلایل اثبات معاد است که با کمی تفکر و تأمل می‌توان به وجود معاد اخروی باور پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مفهوم بخشی به زندگی، حس مسئولیت گرایی، تحمل مصائب و سختی‌ها، سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، روحیه خدمت‌گزاری، محرک بودن نسبت به عمل صالح و بازدارندگی از عمل زشت همگی از آثار و برکات معاد باوری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان گفت: اگر به معاد اعتقاد داشته باشیم هیچ‌گاه دیگر زندگی پوچ نخواهد شد، دروغ‌گویی وجود نخواهد داشت، کم‌فروشی نخواهیم کرد و اگر بدانیم صبر مصائب در قیامت اجر دارد همواره تحمل خواهیم کرد چراکه یاد معاد به انسان هدفمندی را آموزش می‌دهد و مانع از اختلاس و رشوه و… خواهد بود و باعث می‌شود به فقرا و مستمندان کمک مالی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha