جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 955813
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
روزه دار واقعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان با طرح این سؤال که چرا باید روزه بگیریم، گفت: اگر انسان را موجودی بدانیم که تنها باید به شکم و شهوت و به صورت کلی فقط به جسمش برسد، قطعا روزه گرفتن یا نگرفتن برای او فرقی ندارد، چرا که تنها به فکر مادیات و استفاده از دنیای فانی است.

حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین از اساتید حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان، ماه بهره‌مندی از نعمت‌های الهی است، اظهار داشت: رمضان، فرصت مناسبی است تا انسان با روزه، آلودگی‌های جان خود را شست وشو دهد و در خلوت سحرها، با توبه و استغفار، روح خویش را جلا بخشد، چرا که رمضان، ماه آمرزش و بازگشت است.

وی با طرح این سؤال که چرا باید روزه بگیریم، گفت: اگر انسان را موجودی بدانیم که تنها باید به شکم و شهوت و به صورت کلی فقط به جسمش برسد، قطعا روزه گرفتن یا نگرفتن برای او فرقی ندارد، چرا که تنها به فکر مادیات و استفاده از دنیای فانی است، اما در برابر چنین افرادی، انسان‌هایی هستند که هدف از آفرینش که رسیدن به خداوند است را به خوبی درک کرده‌اند و لذا راه رسیدن به جایگاه اصلی خود را در گرفتن روزه و اطاعت از دستورات الهی پیدا کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه اگر فردی نیازهای انسانی را در حد یک حیوان ببیند، نیازی به گرفتن روزه ندارد، مطرح کرد: انسان روزه دار، نه تنها با روزه که از لحظه لحظه ماه مبارک رمضان برای رسیدن به کمال استفاده می‌کند و به خوبی از ضرورت روزه گرفتن آگاه است.

حجت الاسلام حسینی یمین با تاکید بر اینکه همه وجود مومنان، برای رسیدن به پروردگار عالم پر می‌زند، خاطر نشان کرد: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره روزه را دستوری برای پاک و پرهیزکار شدن اهل ایمان معرفی کرده است و در ادامه نیز بر فواید روزه گرفتن تاکید دارد.

وی تصریح کرد: انسان روزه دار به دو دلیل خوشحال است، یکی آنکه با روزه خود به فرمان پروردگارش عمل کرده و دیگر آنکه با روزه خود به پروردگار و معبودش نزدیک‌تر شده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه دین به درد انسان‌هایی که دغدغه دین را دارند می‌خورد، گفت: برخی به جای پرداخت خمس، می‌گویند آن مبلغ را به بهزیستی و یا نهادهای دیگر کمک می‌کنیم، که در جواب این افراد باید گفت موضوعی که در دین گفته شده، قطعا دارای خاصیتی است و به بیان دیگر اگر مبلغی را به جای خمس شخصا به فقرا کمک می‌کنید بیشتر برای آرام کردن وجدان شخص است، در حالی که پرداخت زکات و خمس یک قاعده دینی و مبارزه با نفس است.

وی با اشاره به اینکه دین برای استفاده انسان‌ها فرستاده شده است، یادآور شد: انسان اگر به درستی جایگاه خود را درک کند، می‌تواند از ملائک نیز بالاتر برود و بالعکس اگر نتواند علت وجودی خود را آن طور که باید دریافت کند، از حیوانات هم پایین‌تر خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نجلا IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    خوب بود ممنون