جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شب قدر

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: شب قدر بزرگترین سند برای تداوم امامت و ولایت است که شب زنده داران باید در این شب تلاش کنند تا غفران الهی شامل حالشان و مکارم اخلاق به آنها اعطا شود.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه برترین شب، شب قدر است گفت: این شب یکی از شب های ماه رمضان است شبی که از هزار ماه برتر دانسته شده و شب نزول قرآن، تقدیر امور، بخشش گناهان و سایر موارد است.
وی افزود: در این شب دعاها به استجابت می رسد از این رو بهترین دعا در این شب ها از خداوند بخواهیم که مکارم اخلاق را به ما عنایت کند در این باره پیامبر اسلامی می فرماید: هدف رسالت مکارم اخلاق است و این مکارم اخلاق چیزی است که باید در ما انسان ها به وجود بیاید تا لغایت خلقت و رسالت به ثمر بنشیند.

این استاد حوزوی، ادامه داد: یکی از ابعاد مکارم اخلاق، صفت حلم است که در زیارت جامعه کریمه اهل بیت(ع) را توصیف به منتهی حلم می کنیم. حلم یعنی منضبط کردن قلب از هیجان احساسات و غضب است به گونه ای که یک حالت سکون، آرامش و صبر در مقابل ناملایمات به انسان دست بدهد و در مقابل سختی ها کارهایی را انجام ندهد که با رفتار یک انسان متعادل مخالف باشد تا از هرگونه خشم و غضب پرهیز

وی با تاکید بر اینکه حلم محصول اعتدال در قوه غضبیه است گفت: حلیم کسی است که اهل افراط و تفریط در قوه غضبیه نباشد یعنی در جایی که قدرت برای انتقام و کیفر دارد اما عجله نکند.

ماهروزاده بیان داشت: امامان معصوم آخرین درجه حلم و بردباری داشتند چقدر خوب است که در شب های قدر این صفت حلم را از خداوند درخواست کنیم همچنان که اهل بیت توصیف به صفت حلم شدند خود را نیز به این صفت مزین کنیم چرا که این صفت در ساختار اجتماعی و خانوادگی موثر و تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: صفت حلم سبب می شود که به شخصی که اشتباهی انجام داده است فرصت دوباره ای دهیم و از هرگونه اقدام عجولانه در ادب کردن آن پرهیز کنیم همچنین صفت حلم در امامان سبب می شد تا بسیاری از خاطیان و گنهکاران را فرصت توبه پیدا کرده، جذب ائمه شوند و ایمان واعتقاد به یگانگی خداوند بیاورند.

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه صفت حلم باید در جامعه نهادینه شود گفت: با نهادینه شدن این صفت در خانواده و جامعه، نشاط و شادمانی به وجود می آید چرا که شخص حلیم سبب می شود که جامعه با یک آرامشی همراه شود.

وی با اشاره به اینکه صفت حلم به شدت در ساختار خانواده و جامعه تاثیرگذار است گفت: روحیه وفق و مدارا، کنترل خشم و غیظ و عدم آشفتگی در برخوردهای اجتماعی از جمله مکارم اخلاقی است که آرامش را در جامعه به ارمغان می آورد.
ماهروزاده گفت: یکی از صفات مهم خداوند نیز حلیم است که از هرگونه شتاب در مجازات و انتقام گیری خودداری می کند در واقع این امر باعث می شود ما نیز در برخورد با دیگران معاشرت معروف و حسن برخورد داشته باشیم کسی که از فضیلت علم برخوردار نیست در معاشرت با مردم دچار مشکل می شود.

وی خاطر نشان کرد: در شب های قدر باید از خداوند صفتی را بخواهیم که در زندگی ما تاثیر گذار باشد حلم یکی از مهمترین صفات است که هم در خانواده این آرامش به وجود می آورد و در نهایت از این نهاد به جامعه منتقل شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha