جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 956896
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
شب قدر

حوزه/ امام جمعه طبس با اشاره به این نکته که شب قدر، یک شب مخفی در بین شب‌های ماه رمضان است،گفت: یکی از فلسفه‌های مخفی بودن شب قدر اهمیت دادن به تمام شب‌های ماه رمضان است که نباید از اهمیت این موضوع مهم غفلت کنیم.

 حجت الاسلام علی محمدی، امام جمعه شهرستان طبس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند ضمن تسلیت لیالی قدر و با اشاره به ماه مبارک رمضان و لحظات ناب آن، اظهار کرد: خداوند متعال در این ماه مبارک میزبان انسان‌های خداجو است و نباید از این فرصت ارزشمند به سادگی گذر کرد.

وی، ضیافت الهی را یک مهمانی بسیار متعالی‌تر از مسایل مادی دانست و افزود: نباید به رمضان فقط به عنوان یک ماه برای نخوردن و نیاشامیدن نگاه شود.

 امام جمعه طبس ادامه داد: ماه رمضان، بهترین فرصت برای استفاده از برکات و بهره بردن از این فرصت یک ضرورت است.

حجت الاسلام محمدی ضمن  تاکید بر رسیدگی به نیازمندان و اطعام و اکرام فقرا، خاطرنشان کرد: رسیدگی به فقرا و نیازمندان یکی از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان است که بایستی از این فرصت استفاده شود.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به مستمندان در ایام ماه مبارک رمضان، یادآور شد: کمک هر چه بیشتر به معیشت نیازمندان و توجه ویژه به سلامتی باید در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

الگو گیری از سیره حضرت علی (ع) راز موفقیت است

امام جمعه طبس با بیان این‌که امیرالمومنین (ع) برترین شخصیت عالم بعد از نبی مکرم اسلام(ص) است، عنوان کرد: ایشان در صفت‌هایی چون صداقت، عدالت، انصاف، صراحت، شرح صدر، قناعت، ساده زیستی، تواضع و فروتنی الگو محسوب می شوند و آن امام همام اسوه تمامی سجایای اخلاقی به شمار می‌روند، به این معنا که ایشان مصداق عینی و نمونه‌ای کامل از اخلاق سیاسی، خانوادگی، فردی و اجتماعی است و تمام جلوه های اخلاقی امام(ع) در اوج کمال قرار دارند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: الگو گیری از سیره حضرت علی (ع) در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، شیوه حکومت‌داری و مردم داری، ارتباط بین حکومت و مردم از مسایل مهمی است که در روش و سنت حضرت علی(ع) بهترین الگو برای تمسک آن وجود دارد.

وی با لزوم تاکید بر بهره‌بردن از سیره علوی، بیان کرد: در ماه مبارک رمضان یکی از چیزهایی که باید در وجود ما شکل بگیرد همین گفتمان علوی و گفتمان رهبری و گفتمان اصیلی است که انقلاب را حفظ می‌کند و صیانت به همه ابعاد انقلاب می‌بخشد.

شب قدر، پراجرترین و پررمز و رازترین شب‌ها در گردونه زمان است

امام جمعه طبس در ادامه به فضیلت شب های قدر پرداخت و افزود: بر کسی پوشیده نیست که شب قدر، پر اجرترین و پررمز و رازترین شب‌ها در گردونه زمان است که قلم‌ها در وصفش می‌شکنند، زبان ها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می ماند؛ شبی که به فرموده امام صادق(ع)قلب رمضان به شمار می آید، بهترین ‌شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که شب قدر، شب نزول برکات است، ابراز کرد: آنچه مسلم است آن است که خداوند به واسطه ولایت حضرت علی (ع) دین خود را کامل و نعمت را بر مردم تمام کرد.

وی همچنین از حضرت علی (ع) به عنوان قرآن ناطق یاد کرد و گفت: بایستی توجه داشت که در شب قدر نام او و فرزندان او برده شود تا خداوند احیای ما را بپذیرد و باید بدانیم که الگوگیری از علی‌بن ابیطالب(ع) تکلیف هر شیعه تابع ولایت است.

امام جمعه طبس اضافه کرد: شب قدر، شب احیا و قرآن به سر گرفتن است و شب عروج و صعود قرآن ناطق یعنی امیرالمومنین (ع) است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که شب‌های قدر شب‌های بیداری دل، قلب و فکر و شب‌های ارتباط بیشتر با قرآن و اهل بیت (ع)است، اذعان داشت: در لیالی قدر همه امور با ارزش و سرنوشت ساز تفکیک می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که شب قدر، یک شب مخفی در بین شب‌های ماه رمضان است، متذکر شد: یکی از فلسفه‌های مخفی بودن شب قدر اهمیت دادن به تمام شب‌های ماه رمضان است که نباید از اهمیت این موضوع مهم غفلت کنیم.

امام جمعه طبس ادامه داد: خداوند همان‌گونه که دوستان خود را در بین مردم مخفی نگه داشته تا مردم به همه احترام بگذارند، شب قدر را هم مخفی نگه داشته است.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: انسان باید از فضای معنوی شب قدر برای نماز، مناجات و عبادت استفاده کند تا تمرینی برای شب زنده‌داری او باشد که یکی از نکات مهم در این شب، توبه است، البته توبه نباید فقط با زبان باشد، بلکه حق الله و حق الناس را هم ادا کند.

وی با اشاره پیش‌رو بودن شب ۲۳ ماه مبارک رمضان به عنوان یکی دیگر از شب‌های مطرح قدر، اظهار داشت: این شب از دو شب قدر گذشته افضل تر است و از احادیث بسیار استفاده می ‌شود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ "جهنی" است؛ یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت می‌شود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر می‌شود.

امام جمعه طبس از طلاب و مبلغین امور دینی به عنوان متولیان عرصه تبلیغ یاد کرد و گفت: وظیفه مبلغین دینی آن است که در شب قدر مسائلی همچون زندگی قرآنی، توجه دادن مردم و آشنایی کردن آنان با سبک زندگی علوی و دینی و بالاخره نکات لازم و ضروری مانند کسب حلال، دروغ نگفتن، صداقت، صبر و تحمل و بردباری، اخلاق نیک اجتماعی، حلم، مواسات و رسیدگی به نیازمندان را گوشزد کنند.

انتهای خبر/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha